PERCEPTION OF GRADUATE GRADUATES FROM THE HIGHER EDUCATION PROGRAM FOR REGIONAL DEVELOPMENT OF THE STATE OF SANTA CATARINA (PROESDE) - IES DO MIDDLE EAST CATARINESE (2013-2018)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33362/ext.v9i1.2460

Keywords:

Bolsa de estudos. Desenvolvimento Regional. Políticas Públicas de Educação Superior.

Abstract

The objective of this work is to describe in a contextualized way the perception of scholarship students participating in the Higher Education Development Program in the State of Santa Catarina - PROESDE of an IES in the Midwest of Santa Catarina. However, we first approach a contextualization of this public policy to encourage Higher Education, which aims to expand and provide access to this level of education. The research result presents the evolutionary process of PROESDE in the researched HEI; the characterization of the socioeconomic profile of graduates of the HEI and of former scholarship holders; and describes the notes and perceptions of the ex-scholarship holders of PROESDE, considering the period from 2013 to 2018. The research followed the descriptive qualitative-quantitative methodology, being a case study, involving only ex-scholarship holders graduating from the IES do Meio. West Santa Catarina. It ends with the results and considerations pointed out by the graduates related to PROESDE about their perception. Among the results found, it was possible to describe the evolutionary process of PROESDE, which grew during the period studied, it is highlighted, by the perception of the graduates, that access to PROESDE is understood as a unique opportunity for learning, professional evolution, change of life, personal growth and continuity of studies, fulfillment of the dream of completing a degree. It was observed by the reports that PROESDE contributed satisfactorily for helping in cases of the first generation of the family to have higher education and personal development due to the activities carried out. With the research it was possible to better understand the functions of PROESDE for the region of the HEI under study, especially with the perceptions of the graduates themselves.

References

ACAFE - Associação Catarinense de Fundações Educacionais. Educação Superior em Santa Catarina (2018). Disponível em: <https://new.acafe.org.br/quem-somos/>. Acesso em: 23 nov. 2019.

BARBOSA, Valeska Cristina. EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA: proposição e validação de um instrumento de avaliação da percepção dos discentes. Disponível em:< https://pdfs.semanticscholar.org/70fd/735eeeabec81bd62e19fd78752b4c1f6383c.pdf>. Acesso em: 15 dez. 2019.

BRASIL- Ministério do Desenvolvimento Regional - MDR. PROGRAMA 2029 – Desenvolvimento Regional e Territorial (2015). Disponível em: < https://www.mdr.gov.br/desenvolvimento-regional-e-urbano/acoes-e-programas-sndru/programa-2029-desenvolvimento-regional-e-territorial> Acesso em: 12 out. 2019.

BRASIL – Ministério de Desenvolvimento. PNDR - Política Nacional de Desenvolvimento Regional (PNDR) Disponível em: <https://www.mdr.gov.br/desenvolvimento-regional-e-urbano/politica-nacional-de-desenvolvimento-regional>. Acesso em: 19 out. 2019a.

CHIARELLO, Ilze Salete. A UNIVERSIDADE E SEU PAPEL NO DESENVOLVIMENTO REGIONAL: contribuições do PROESDE. Revista Extensão em Foco. v. 3. n. 1. p. 240-257. (2015). Disponível em: <http://periodicos.uniarp.edu.br/index.php/extensao/article/view/795/365>. Acesso em: 20 dez. 2019.

FONAPRACE. IV Pesquisa do Perfil Sócioeconômico e Cultural dos Estudantes de Graduação das Instituições Federais de Ensino Superior Brasileiras.(2014).Uberlândia, (2016). Disponível em: http://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2017/11/Pesquisa-de-Perfil-dos-Graduanso-das-IFES_2014.pdf>. Acesso em: 11 nov. 2019.

FONAPRACE. V-Pesquisa-Nacional-de-Perfil-Socioeconômico-e-Cultural-dos-as-Graduandos-as-das-IFES-2018, Disponibilizado em: <http://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2019/05/V-Pesquisa-Nacional-de-Perfil-Socioeconômico-e-Cultural-dos-as-Graduandos-as-das-IFES-2018.pdf> Acesso em: 9 out.2019.

FORMULARIO CADASTRAMENTO UNIEDU. Disponível em: <http://www.uniedu.sed.sc.gov.br/index.php/graduacao>. Acesso em: 8 de out. 2019.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatísticas – IBGE,Cidades (2010). Disponível em: <https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sc/panorama>. Acesso em: 16 maio 2019.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Biblioteca - Síntese de indicadores sociais uma análise das condições de vida da população brasileira Biblioteca IBGE. (2016). Disponível em: < https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv98965.pdf>. Acesso em: 18 dez. 2019.

IPEA – Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Brasil em Desenvolvimento 2010. Disponível em: < https://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=8575:ipea-lanca-publicacao-brasil-em-desenvolvimento-2010&catid=4:presidencia&Itemid=2. Acesso em: 03 abr. 2019.

KUBLIKOWSKI, Ida; RODRIGUES: Clarissa Magalhães. "Gerações-canguru": no-vos contextos, novas experiências. Estud. Psicol. Campinas, Vol. 33. nº 3. jul/set. (2016). Disponível em:< https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000300535&lng=en&tlng=en >. Acesso em: 23 dez. 2019.

KRAMES, Elisabet Pradi. Na Trilha do PROUNI: implantação, acompanhamento e perspectiva em uma instituição de Ensino Superior de Santa Catarina. Tese PUCSP (2010). Disponível em: <https://tede.pucsp.br/bitstream/handle/9530/1/Ilisabet%20Pradi%20Krames.pdf>. Acesso em: 8 de out. 2019.

LIMA, Leonardo Araújo; ANDRIOLA, Wagner Bandeira. Acompanhamento de egressos: subsídios para a avaliação de Instituições de Ensino Superior (IES). Avaliação, Campinas. Sorocaba. SP. v. 23. n. 1. p. 104-125. mar. (2018). Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/aval/v23n1/1982-5765-aval-23-01-00104.pdf>. Acesso em: 12 dez. 2019.

MARCONI, Maria de Andrade, LAKATOS, Eva Maria. Metodologia Científica: Ciência e Conhecimento Científico; Métodos Científicos; Teorias, Hipóteses e Metodologia Jurídica. (2017). Disponível em: <https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/>. Acesso em: 13 dez. 2019.

Ministério de Desenvolvimento. PROGRAMA 2029 – DESENVOLVIMENTO REGIONAL E TERRITORIAL Contextualização. Disponível em: < http://www.cidades.gov.br/desenvolvimento-regional-e-urbano/acoes-e-programas-sndru/121-secretaria-nacional-de-programas-urbanos/6061-programa-2029-desenvolvimento-regional-e-territorial>. Acesso em: 12 out. 2019.

NODARI, Tânia Maria dos Santos; SCHAFFRAT, Evaldo; BAVARESCO, Paulo Ricardo; IOP, Elizandra; FERNANDES, Rodrigo Andre. PROGRAMA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR PARA O DESENVOLVIMENTO REGIONAL: o caso da universidade do oeste de Santa Catarina –

UNOESC. Periódicos UNIARP, Extensão em Foco.V. 3. Nº 1. (2015). Disponível em: <http://periodicos.uniarp.edu.br/index.php/extensao/issue/view/38>. Acesso em: 11 dez. 2019.

PIZZI, Loreni. O programa de apoio ao ensino superior no Estado de Santa Catarina, Brasil como política para o acesso à universidade e a inclusão social. Dissertação de Mestrado. Repositório Instituto Universitário de Lisboa. 14.Dez. (2016). Disponível em: < https://repositorio.iscte-iul.pt/bitstream/10071/12671/1/Disserta%C3%A7%C3%A3o%20Mestrado%20Pol%C3%ADticas%20P%C3%BAblicas%20Loreni%20Pizzi.pdf>. Acesso em: 12 jul. 2019.

UNIARP – Universidade Alto Vale do Rio do Peixe. Editais e Publicações. Disponível em: <https://www.uniarp.edu.br/home/meus-servicos/editais-e-publicacoes/. Acesso em: 19 nov. 2019.

UNIEDU. Programas de Bolsas Universitárias de Santa Catarina. Disponível em: < http://www.uniedu.sed.sc.gov.br/>. Acesso em: 10 jun. 2019a.

UNIEDU. FORMULARIO CADASTRAMENTO UNIEDU. Disponível em: <http://www.uniedu.sed.sc.gov.br/index.php/graduacao>. Acesso em: 8 de out. 2019b.

Published

2021-12-23

How to Cite

D´AGOSTINI, R. R.; S. CLAUDIO OGOSHI, R. PERCEPTION OF GRADUATE GRADUATES FROM THE HIGHER EDUCATION PROGRAM FOR REGIONAL DEVELOPMENT OF THE STATE OF SANTA CATARINA (PROESDE) - IES DO MIDDLE EAST CATARINESE (2013-2018). Extensão em Foco (ISSN: 2317-9791), [S. l.], v. 9, n. 1, p. 40–65, 2021. DOI: 10.33362/ext.v9i1.2460. Disponível em: https://periodicos.uniarp.edu.br/index.php/extensao/article/view/2460. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos