APRENDIZAGEM INTEGRADORA NO PERCURSO FORMATIVO DO AMBIENTE ESCOLAR
DOI:
https://doi.org/10.33362/ext.v9i1.2715Keywords:
New High School, Integrated planning, Developmental Teaching, Historical-cultural theoryAbstract
This paper aims to report the experience of students in the process of training for teaching at the Regional University of Blumenau (FURB) and scholarship holders of the Higher Education Program for Regional Development (PROESDE) during the preparation of an interdisciplinary lesson plan, activity proposed as the completion of the university extension work. With the support of the National Common Curriculum Base for High School (BNCC, 2018) and from classes on Vygotski's historical-cultural theory and Davidov's developmental teaching, students were guided to prepare an interdisciplinary lesson plan in the area of languages and their technologies (BNCC, 2018) for high school. Mental actions were idealized and organized by Davidov (2013/1986), considering four categories so that the educational practice involves the study activity and is related to the constitution of the student's theoretical thought, namely: a) the amplifiers cultural and mediated action; b) degree of abstraction and generality relations; c) guided participation and d) emergence of communicative spaces. The group worked with the language curriculum component (visual arts and theater), seeking to make the criticality and sensitivity to art more complex as the mental steps advance, encouraging students to explore the artistic world and have art as something essential in the your daily life. The entire planning production process took place remotely, with the assistance and intervention of the extension program tutor.
References
BRASIL, BNCC. Base Nacional Curricular Comum Curricular. Ministério da Educação, Brasília, 2019.
BRASIL. Como elaborar o plano de desenvolvimento da escola. 1ª ed. Brasília. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/component/content/article/137-programas-e-acoes-1921564125/pde-plano-de-desenvolvimento-da-educacao-102000926/176-apresentacao>
MACEDO, Neusa Dias de. Iniciação à pesquisa bibliográfica. São Paulo: Edições Loyola, 1995.
MOLL, Jaqueline. O PNE e a educação integral: Desafios da escola de tempo completo e formação integral. Retratos da escola, Brasília, v. 8, n 15, 369-381, jul/dez. 2014. Disponível em: <http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/447/578> Acesso em: 18 jan. 2021.
NUÑEZ, Isauro Beltrán; RAMALHO, Betânia Leite. Estudo da determinação das necessidades de professores: o caso do novo ensino médio no Brasil–elemento norteador do processo formativo (inicial/continuado). Revista Iberoamericana de Educación, v. 29, n. 1, p. 1-18, 2002
SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Currículo Base da Educação Infantil e do Ensino Fundamental do Território Catarinense. Florianópolis: SED, 2019.
SANTA CATARINA. Governo do Estado. Secretaria de Estado da Educação. Proposta Curricular de Santa Catarina: formação integral na educação básica. Estado de Santa Catarina, 2014.
SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Caderno de orientações para a implementação do novo ensino médio. Florianópolis: Editora Secco, 2019.
SHIROMA, Eneida Oto. MICHELS, Maria Helena. EVANGELISTA, Olinda. GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. A tragédia docente e suas faces. In: EVANGELISTA, Olinda. SEKI, Allan Kenji (org.). Formação de professores no Brasil: Leituras a contrapelo. 1 ed. Araraquara – SP: Junqueira&Marin, 2017.
VASCONCELLOS-GUEDES, LILIANA; GUEDES, L. F. E-surveys: Vantagens e limitações dos questionários eletrônicos via internet no contexto da pesquisa científica. X SemeAd-Seminário em Administração FEA/USP (São Paulo, Brasil), p. 84, 2007.
TRUJILLO FERRARI, A. Metodologia da pesquisa científica. São Paulo: McGraw-Hill do brasil, 1982.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Extensão em Foco (ISSN: 2317-9791)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).