APRENDIZAGEM INTEGRADORA NO PERCURSO FORMATIVO DO AMBIENTE ESCOLAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33362/ext.v9i1.2715

Keywords:

New High School, Integrated planning, Developmental Teaching, Historical-cultural theory

Abstract

This paper aims to report the experience of students in the process of training for teaching at the Regional University of Blumenau (FURB) and scholarship holders of the Higher Education Program for Regional Development (PROESDE) during the preparation of an interdisciplinary lesson plan, activity proposed as the completion of the university extension work. With the support of the National Common Curriculum Base for High School (BNCC, 2018) and from classes on Vygotski's historical-cultural theory and Davidov's developmental teaching, students were guided to prepare an interdisciplinary lesson plan in the area of languages ​​and their technologies (BNCC, 2018) for high school. Mental actions were idealized and organized by Davidov (2013/1986), considering four categories so that the educational practice involves the study activity and is related to the constitution of the student's theoretical thought, namely: a) the amplifiers cultural and mediated action; b) degree of abstraction and generality relations; c) guided participation and d) emergence of communicative spaces. The group worked with the language curriculum component (visual arts and theater), seeking to make the criticality and sensitivity to art more complex as the mental steps advance, encouraging students to explore the artistic world and have art as something essential in the your daily life. The entire planning production process took place remotely, with the assistance and intervention of the extension program tutor.

References

BRASIL, BNCC. Base Nacional Curricular Comum Curricular. Ministério da Educação, Brasília, 2019.

BRASIL. Como elaborar o plano de desenvolvimento da escola. 1ª ed. Brasília. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/component/content/article/137-programas-e-acoes-1921564125/pde-plano-de-desenvolvimento-da-educacao-102000926/176-apresentacao>

MACEDO, Neusa Dias de. Iniciação à pesquisa bibliográfica. São Paulo: Edições Loyola, 1995.

MOLL, Jaqueline. O PNE e a educação integral: Desafios da escola de tempo completo e formação integral. Retratos da escola, Brasília, v. 8, n 15, 369-381, jul/dez. 2014. Disponível em: <http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/447/578> Acesso em: 18 jan. 2021.

NUÑEZ, Isauro Beltrán; RAMALHO, Betânia Leite. Estudo da determinação das necessidades de professores: o caso do novo ensino médio no Brasil–elemento norteador do processo formativo (inicial/continuado). Revista Iberoamericana de Educación, v. 29, n. 1, p. 1-18, 2002

SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Currículo Base da Educação Infantil e do Ensino Fundamental do Território Catarinense. Florianópolis: SED, 2019.

SANTA CATARINA. Governo do Estado. Secretaria de Estado da Educação. Proposta Curricular de Santa Catarina: formação integral na educação básica. Estado de Santa Catarina, 2014.

SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Caderno de orientações para a implementação do novo ensino médio. Florianópolis: Editora Secco, 2019.

SHIROMA, Eneida Oto. MICHELS, Maria Helena. EVANGELISTA, Olinda. GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. A tragédia docente e suas faces. In: EVANGELISTA, Olinda. SEKI, Allan Kenji (org.). Formação de professores no Brasil: Leituras a contrapelo. 1 ed. Araraquara – SP: Junqueira&Marin, 2017.

VASCONCELLOS-GUEDES, LILIANA; GUEDES, L. F. E-surveys: Vantagens e limitações dos questionários eletrônicos via internet no contexto da pesquisa científica. X SemeAd-Seminário em Administração FEA/USP (São Paulo, Brasil), p. 84, 2007.

TRUJILLO FERRARI, A. Metodologia da pesquisa científica. São Paulo: McGraw-Hill do brasil, 1982.

Published

2021-12-23

How to Cite

BAUMGÄRTNER, L.; DEPIN, B. L. da S. da . APRENDIZAGEM INTEGRADORA NO PERCURSO FORMATIVO DO AMBIENTE ESCOLAR. Extensão em Foco (ISSN: 2317-9791), [S. l.], v. 9, n. 1, p. 107–120, 2021. DOI: 10.33362/ext.v9i1.2715. Disponível em: https://periodicos.uniarp.edu.br/index.php/extensao/article/view/2715. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos