REPORT OF ACTIVITIES IN A THEMATIC ROOM FOR THERMODYNAMICS AND FLUIDS
REPORT OF ACTIVITIES IN A THEMATIC ROOM FOR THERMODYNAMICS AND FLUIDS
DOI:
https://doi.org/10.33362/ext.v9i2.2771Keywords:
Extension, Exhibition of Physics, Thermodynamics, Fluids, Teacher trainingAbstract
This article presents a report from the Thermodynamics and Fluids room, during the XXXX, held at XXXX in 2019. This outreach activity has been carried out annually together with the Science and Technology Week, with the aim of promoting scientific dissemination to the community. The public is students from the public and private network of the State, external visitors, in addition to students from the campus itself. 21 graduates of the Licentiate Degree in Physics course on campus acted as mediators in the room. For this research, observations made by the coordinating teachers of the room and a questionnaire answered by the mediators were used. In addition to scientific dissemination, the results point to several positive aspects for mediating licensors, such as: gaining autonomy, learning Physics, interaction with visitors, collaboration with colleagues providing course integration, evolution and learning in the transmission of knowledge and encouragement for the teaching career.References
ARAÚJO, M. S. T. de; ABIB, M. L. V. S. Atividades Experimentais no Ensino de Física: Diferentes Enfoques, Diferentes Finalidades. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 25, n. 2, p. 176-194, 2003. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/rbef/v25n2/a07v25n2.pdf>. Acesso em: 6 de jan. 2021.
AZEVEDO, M. do R. Mediação cultural na contemporaneidade: os museus. Dissertação (Mestrado) – Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologia. Lisboa, 2003.
CANHÃO DE AR - FÍSICA EM REDE, http://www2.fisicaemrede.com/pluginfile.php/4526/mod_forum/attachment/431/Canh%C3%A3o%20de%20Ar%20-%20trabalho%20definitivo.docx. Acesso em 06/12/21.
CARVALHO, A. M. P. de. O ensino de Ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: CARVALHO, Ana Maria Pessoa de (org.). Ensino de Ciências por Investigação: Condições para Implementação em Sala de Aula. São Paulo, SP: Cengage Learning, 2013. p. 1-20.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a pratica educativa. 9 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
JANJACOMO, J. P.; COELHO, G. R. As mediações e interações estabelecidas na XVI Mostra de Física e Astronomia da UFES. X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindóia, 2015.
MANUAL DO MOTOR DE STIRLING. Disponível em:
http://manualdomotorstirling.blogspot.com/2013/06/lista-dos-materiais-usados-para-um.html . Acesso em :7 de dezembro de 2021.
MARANDINO, M. Enfoques de Educação e comunicação nas Bioexposições de museus de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 3, n.1, p. 103-120, 2003.
MARTINS, E. (2008). Extensão como componente curricular: oportunidade de formação integral e de solidariedade. Goiânia, julho de 2008. Base de dados do Scielo. Disponível em: . Acesso em: 22 ago. 2012.
MONTEIRO, M. M.; DA SILVA, M. G. L. Reflexões sobre o conceito de Autonomia para o Ensino de Ciências: elementos da filosofia de Cornelius Castoriadis como fundamento para a crítica da pós verdade. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 37, n. 3, p. 1526 -1550, dez 2020.
RODRIGUES, A. L. L.; COSTA, C. L. N. A.; PRATA, M. S., BATALHA, T. B. S., & NETO, I. D. F. P. Contribuições da extensão universitária na sociedade. Cadernos de Graduação – Ciências Humanas e Sociais, 1(16), 141-148, 2013.
SANTANNA, A; NASCIMENTO, P. R. A história do lúdico na educação REVEMAT, eISSN 1981-1322, Florianópolis (SC), v. 06, n. 2, p. 19-36, 2011. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2011v6n2p19
SANTOS, J.; ROCHA, B.; PASSAGLIO, K. Extensão Universitária e Formação no Ensino Superior. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 7, n. 1, p. 23-28, 28 maio 2016.
SILAS, J. (2019). Convecção e brisas marítimas. Disponível em: https://www.google.com/amp/s/m.brasilescola.uol.com.br/amp/fisica/conveccao-brisas-maritimas.htm. Acesso em: 17 de outubro de 2019.
TAHA, M. S.; LOPES, C. S. C.; SOARES, E. L. FOLMER. Experimentação como ferramenta pedagógica para o ensino de ciências. Experiências em Ensino de Ciências, V.11, No. 1 2016.
VIZZOTTO, P. A. Um panorama sobre as licenciaturas em Física do Brasil: Análise descritiva dos Micro dados do Censo da Educação Superior do INEP. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Extensão em Foco (ISSN: 2317-9791)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).