A REPORT ON THE SOCIOCULTURAL AND SOCIO-EDUCATIONAL EXPERIENCES OF THE PARTICIPANTS OF THE OPEN UNIVERSITY OF OLDER AGE – UAM
DOI:
https://doi.org/10.33362/ext.v11i1.3242Keywords:
Social well-being, health and citizenship.Abstract
The report on the socio-cultural and socio-educational experiences of the UAMI participants demonstrates the activities and interactions experienced during the 2022 school year. These experiences aim to resume normal life after the pandemic period, in which their social activities were limited due to the deprivation of social interaction. However, the main objectives of UAMI is to promote well-being and social well-being, in order to provide a healthy longevity, encouraging active and healthy aging. As of the second half of 2021, we will resume UAMI activities in the municipalities of Caçador, Fraiburgo and Santa Cecília. Following a methodology that involves lectures, practical workshops, and recreational activities, seeking to promote interaction and promotion of health and social well-being. These activities ranged from raising awareness to practical workshops related to health care, social well-being, reading and reflections on series, in addition to socio-educational activities, recreational games, art therapy and knowledge about the environment and sustainability. The objective was to address themes and practices that could contribute to social interaction and integration, health and social well-being. As a positive result, it is expected to have contributed to a better understanding of human interaction with the environment, with an emphasis on health and social well-being, as reported by the participants.
References
BRASIL. Estatudo do Idosa. Legislações: Estatuto, Lei no 10.741, de 1º de outubro de 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.741.htm. Acesso em: 25 de maio. 2023.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Envelhecimento e saúde da pessoa idosa / Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Atenção Básica – Brasília: Ministério da Saúde, 2006. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/evelhecimento_saude_pessoa_idosa.pdf. Acesso em: 22 de jun. 2023.
BRASIL. Política Nacional de Assistência Social PNAS/ 2004. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome Secretaria Nacional de Assistência Social. Disponível em: https://www.mds.gov.br/webarquivos/publicacao/assistencia_social/Normativas/PNAS2004.pdf. Acesso em 26 de maio 2023.
IPEA. Tendências demográficas mostradas pela PNAD 2011. Disponível em: https://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/3443/1/Comunicados_n157_Tend%C3%AAncias.pdf. Acesso em: 19 de jun. 2023.
SASSI, Marcelo Machado; DALMOLIN, Indiara Sartori; PERDONSSINI, Leila Georcelei de Brizola; LEITE, Marinês Tambara; HILDEBRANDT, Leila Mariza. Grupos de idosos e a inserção de acadêmicos de enfermagem: relato de experiência. Rev enferm UFPE on line., Recife, maio., 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/viewFile/9825/10013. Acesso em: 26 de maio 2023.
SILVA, Ana Carolina de Moraes; MACHADO, Isabela Caroline; SOLER, Isadora Rocha; MORAES, Rosa Rodrigues de; NASCIMENTO, Ananda Kenney da Cunha. IMAGENS, VÍNCULO E SAÚDE: Experiência com Oficinas Terapêuticas para Idosos. Rev. Ciênc. Ext. v.17, p.325-340, 2021. Disponível em: https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/3412. Acesso em: 12 de jun. 2023.
SILVA, Camila Cuencas Funari Mendes e; GEROLAMO, Joselene Cristina CORREA, Mariele Rodrigues. Experiências em grupo no envelhecer feminino: construções de redes, laços e afetos. Revista da SPAGESP, 22(2), 2021. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1677-29702021000200010. Acesso em: 9 de juh. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Extensão em Foco (ISSN: 2317-9791)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).