INTERNALIZING AND EXTERNALIZING PROBLEMS IN STUDENTS

PROBLEMAS INTERNALIZANTES E EXTERNALIZANTES EM ESTUDANTES UNIVERSITÁRIOS

Autores

  • Priscila Larangeira Carvalho Universidade Federal de São Paulo
  • Fernanda Ribeiro de Araújo Universidade Federal de São Paulo
  • Fernando Ramos Martins Universidade Federal de São Paulo
  • Rodolfo Eduardo Scachetti Universidade Federal de São Paulo
  • NANCY RAMACCIOTTI DE OLIVEIRA MONTEIRO Universidade Federal de Sào Paulo

DOI:

https://doi.org/10.33362/ries.v13i1.2426

Palavras-chave:

Adults, Students, Mental health

Resumo

National and international studies point to psychological difficulties in university students, people that face their own developmental challenges in the transition to adulthood. The study aimed at identifying Externalizing and Internalizing psychological problems in undergraduate students from different areas of knowledge. The Adult Self-Report was used to investigate 1,336 students between 18 and 59 years old, being 59.1% of them women, from universities in the state of São Paulo Brazil. Descriptive and inferential statistical analysis was performed. Results indicated borderline/clinical ranges in Internalizing problems for 34.55% of men and 51.83% of women; in Externalizing problems for 24.71% of men and 35.23% of women. Problems reached higher scores in the Social Sciences, Journalism and Information area. Results related to anxiety and depression in university students were according to literature, indicating greater vulnerability among female students. New studies are suggested to investigate whether such problems are due to insertion in higher education.

KEYWORDS: Adults; students; mental health.

Rbstract

Estudos nacionais e internacionais apontam dificuldades psicológicas em estudantes universitários, grupo que enfrenta desafios próprios do desenvolvimento na transição à fase adulta. O objetivo deste estudo foi avaliar problemas psicológicos externalizantes e internalizantes em graduandos de diferentes cursos universitários. Com uso do Adult Self-Report, foram avaliados 1.336 estudantes (18 a 59 anos) de universidades do estado de São Paulo, 59,1% mulheres. Analisados por estatística descritiva e inferencial, dados indicaram faixas limítrofe/clínica em problemas internalizantes para 34,55% dos homens e 51,83% das mulheres, e em problemas externalizantes para 24,71% dos homens e 35,23% das mulheres. Estudantes de cursos da área Ciências Sociais, Jornalismo e Informação apresentaram maiores escores de problemas. Os resultados relacionados à ansiedade e depressão nas universitárias foram concordantes com a literatura, apontando maior vulnerabilidade entre estudantes mulheres. Novos estudos ficam sugeridos para investigar se tais problemas são decorrentes da inserção no ensino superior.

PALAVRAS-CHAVE: Adultos; Estudantes; Saúde Mental.

Referências

ACHENBACH, T. M. et al. Internalizing/externalizing problems: Review and recommendations for clinical and research applications. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, vol. 55, n. 8, p. 647-656, 2016. DOI: 10.1016/j.jaac.2016.05.012

ACHENBACH, T. M.; RESCORLA, L. A. (2010). Multicultural supplement to the manual for the ASEBA preschool forms & profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Research Center for Children, Youth, & Families.

ANDRADE, L. H. et al. Mental disorders in megacities: Findings from the Sao Paulo megacity mental health survey. PLoS ONE, vol. 7, n. 2, e31879, 2012. DOI: 10.1371/journal.pone.0031879

AMARAL, A. P.; SILVA, C. F. Estado de saúde, stress e desempenho académico numa amostra de estudantes do ensino superior. Revista portuguesa de pedagogia, p. 111-133, 2008. Disponível em: http://impactum-journals.uc.pt/rppedagogia/article/view/1230. Acesso em: 21 nov. 2020.

AMERICAN COLLEGE HEALTH ASSOCIATION. National College Health Assessment II: Reference Group. Executive Summary Spring 2018. Silver Spring, MD: Autor, 2018. Disponível em: https://www.acha.org/documents/ncha/NCHA-II_Spring_2018_Reference_Group_Executive_Summary.pdf. Acesso em: 21 nov. 2020.

ÁVILA, A. C. et al. Associação entre autoavaliação e análise de informantes sobre sintomas psicopatológicos em uma amostra adulta. Contextos Clínicos, vol. 12, n. 3, p. 902-920, 2019. DOI: 10.4013/ctc.2019.123.10

BONADIMAN, C. S. C. et al. The burden of disease attributable to mental and substance use disorders in Brazil: Global burden of disease study, 1990 and 2015. Revista Brasileira de Epidemiologia, vol. 20, supl. 1, 2017. doi: 10.1590/1980-5497201700050016

CARVALHO, P. L. et al. Competências genéricas auto referidas por universitários brasileiros. Education Policy Analysis Archives, vol. 29, n. 14, 2021 (no prelo).

COSTA, M.; MOREIRA, Y. B. Saúde mental no contexto universitário. Seminários Sobre Ensino em Design, vol. 2, n. 10, p. 73-79, 2016. DOI: 10.1016/despro-sed2016-009

CHARLSON, F. et al. New WHO prevalence estimates of mental disorders in conflict settings: a systematic review and meta-analysis. The Lancet, vol. 394, n. 10194, p. 240-248, 2019. DOI: 10.1016/S0140-6736(19)30934-1

FACUNDES, V. L. D.; LUDERMIR, A. B. Common mental disorders among health care students. Revista Brasileira de Psiquiatria, vol. 27, n. 3, p. 194-200, 2005. DOI: 10.1590/S1516-44462005000300007

FÓRUM NACIONAL DE PRÓ-REITORES DE ASSUNTOS ESTUDANTIS (FONAPRACE). V Pesquisa Nacional de Perfil Socioeconômico e Cultural dos(as) Graduandos(as) das IFES – 2018. Uberlândia: Autor, 2019. Disponível em: http://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2019/05/V-Pesquisa-Nacional-de-Perfil-Socioecon%C3%B4mico-e-Cultural-dos-as-Graduandos-as-das-IFES-2018.pdf. Acesso em: 21 nov. 2020.

IBRAHIM, A. K. et al. A systematic review of studies of depression prevalence in university students. Journal of Psychiatric Research, vol. 47, n. 3, p. 391-400, 2013. DOI: 10.1016/j.jpsychires.2012.11.015

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Sinopse Estatística da Educação Superior 2018. Brasília: Autor, 2019. Disponível em: http://inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior. Acesso em: 21 nov. 2020.

IVANOVA, M. Y. et al. Syndromes of self-reported psychopathology for ages 18–59 in 29 societies. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, vol. 37, n. 2, p. 171-183, 2014. DOI: 10.1007/s10862-014-9448-8

IVANOVA, M. Y. et al. Syndromes of collateral-reported psychopathology for ages 18-59 in 18 Societies. International Journal of Clinical Health and Psychology, vol. 15, n. 1, p. 18-28, 2015. DOI: 10.1016/j.ijchp.2014.07.001

KOHN, R. et al. Mental health in the Americas: an overview of the treatment gap. Revista Panamericana de Salud Publica, vol. 42, n. 165, 2018. DOI: 10.26633/RPSP.2018.165

KOKKO, K. et al. Country, sex, and parent occupational status: Moderators of the continuity of aggression from childhood to adulthood. Aggressive Behavior, vol. 40, n. 6, p. 552-567, 2014. DOI: 10.1002/ab.21546

LUCENA-SANTOS, P.; MORAES, J. F. D.; OLIVEIRA, M. S. Análise da estrutura fatorial das escalas sindrômicas do ASR (Adult Self-Report). Revista Interamericana de Psicologia, vol. 48, n. 2, p. 252-262, 2014. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28437897002. Acesso em: 21 nov. 2020.

MARTÍNEZ CLARES, P. et al. Competencias para la empleabilidad: un modelo de ecuaciones estructurales en la Facultad de Educación. Revista De Investigación Educativa, vol. 37, n. 1, p. 57-73, 2018. DOI: 10.6018/rie.37.1.343891

OLIVEIRA, M. S.; LUCENA-SANTOS, P.; BORTOLON, C. Clientela adulta de serviço psicológico: características clínicas e sociodemográficas. Psicologia: teoria e prática, vol. 15, n. 2, p. 192-202, 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/ptp/v15n2/15.pdf. Acesso em: 21 nov. 2020.

OLIVEIRA-MONTEIRO, N. R. et al. Problemas externalizantes e pró-socialidade em adultos. Aletheia, vol. 47-48, p. 155-168, 2015. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/aletheia/n47-48/n47-48a13.pdf. Acesso em: 21 nov. 2020.

PEDRELLI, P. et al. College students: mental health problems and treatment considerations. Academic Psychiatry, vol. 39, n. 5, p. 503-511, 2015. DOI: 10.1007/s40596-014-0205-9

PINTO, J. C. et al. Ansiedade, depressão e stresse: um estudo com jovens adultos e adultos portugueses. Psicologia, Saúde & Doenças, vol. 16, n. 2, p. 148-163, 2015. DOI: 10.15309/15psd160202

RESCORLA, L. A. et al. Collateral reports and cross-informant agreement about adult psychopathology in 14 societies. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, vol. 38, p. 381–397, 2016. DOI: 10.1007/s10862-016-9541-2

RESCORLA, L. A. et al. Problems and adaptive functioning reported by adults in 17 societies. International Perspectives in Psychology: Research, Practice, Consultation, vol. 5, n. 2, p. 91-109, 2017. DOI: 10.1037/ipp0000046

SILVA, E. C.; TUCCI, A. M. Correlação entre ansiedade e consumo de álcool em estudantes universitários. Revista Psicologia: Teoria e Prática, vol. 20, n. 2, p. 93-106, 2018. DOI: 10.5935/1980-6906/psicologia.v20n2p107-119

SILVEIRA, C. et al. Saúde mental em estudantes do ensino superior: Experiência da consulta de Psiquiatria do Centro Hospitalar São João. Acta Médica Portuguesa, vol. 24, n. S2, p. 247-256, 2011. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Antonio_Roma-Torres/publication/230628002_Mental_health_of_college_students_experience_of_the_university_psychiatric_outpatient_clinic_of_Hospital_de_Sao_Joao/links/09e415053c7594a832000000/Mental-health-of-college-students-experience-of-the-university-psychiatric-outpatient-clinic-of-Hospital-de-Sao-Joao.pdf. Acesso em: 21 nov. 2020.

VIANA, G. M. et al. Relação entre Síndrome de Burnout, ansiedade e qualidade de vida entre estudantes universitários de Ciências da Saúde. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, vol. 12, n. 1, 2014. DOI: 10.5892/ruvrd.v12i1.1471

VICTORIA, M. S. et al. Níveis de ansiedade e depressão em graduandos da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Encontro: Revista de Psicologia, vol. 16, n. 25, p. 163-175, 2013. Disponível em: https://revista.pgsskroton.com/index.php/renc/article/view/2447. Acesso em: 21 nov. 2020.

Downloads

Publicado

2025-02-11

Como Citar

Larangeira Carvalho, P., Ribeiro de Araújo, F., Ramos Martins, F. ., Eduardo Scachetti, R., & RAMACCIOTTI DE OLIVEIRA MONTEIRO, N. (2025). INTERNALIZING AND EXTERNALIZING PROBLEMS IN STUDENTS: PROBLEMAS INTERNALIZANTES E EXTERNALIZANTES EM ESTUDANTES UNIVERSITÁRIOS. Revista Interdisciplinar De Estudos Em Saúde, 13(1), e2426. https://doi.org/10.33362/ries.v13i1.2426

Edição

Seção

Estudos Interdisciplinares em Saúde