O ESPAÇOS ESCOLARES: A LACUNA ENTRE A REALIDADE E AS NECESSIDADES PARA O NOVO ENSINO MÉDIO

SCHOOL SPACES: THE DIFFERENCE BETWEEN REALITY AND NEEDS FOR NEW HIGH SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33362/ext.v10i1.2928

Keywords:

Espaço. Infraestrutura. Reforma do Ensino Médio.

Abstract

: The article discusses one of the few topics discussed in education, but extremely necessary for the educational process. Historically, school spaces are not valued in the same proportion of the importance they have. School infrastructure has become even more important after the High School Reform law, which among many changes increases the workload in schools. Students spend more time at school with the same infrastructure as always, making different results difficult. The study presents the infrastructure of state schools in a specific region of the state of Santa Catarina and analyzes a notebook issued by the state with pedagogical scripts of the elective curricular components that points out the necessary spaces for the application of these activities. The infrastructure of most schools in the region is adequate according to the scale used, but when analyzing the infrastructure requested for the elective components, there is a real gap. All of this reinforces the ineffectiveness of the reform of high school, as it does not dialogue with the reality of schools.

References

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica; Diretoria de Currículos e Educação Integral, 2013.

CORDEIRO, Célia M. F. Anísio Teixeira, uma "visão" do futuro. Estudos Avançados, São Paulo, vol., n. 42, p. 241-258, 2001.

DUARTE, Jesús; GARGIULO, Carlos; MORENO, Martín. School infrastructure and learning in Latin American elementary education: an analysis based on the Serce. Inter-American Development Bank, 2011.

FERREIRA, Elisa Bartollozi. A CONTRARREFORMA DO ENSINO MÉDIO NO CONTEXTO DA NOVA ORDEM E PROGRESSO. Educação e Sociedade, Campinas, v. 38, nº. 139, p.293-308, abr.-jun., 2017

FERREIRA, Eliza Bartolozzi e Silva, Monica Ribeiro. CENTRALIDADE DO ENSINO MÉDIO NO CONTEXTO DA NOVA “ORDEM E PROGRESSO”. Educação & Sociedade [online]. 2017, v. 38, n. 139, pp. 287-292. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/ES0101-73302017179021. Acesso em 25 set. 2022.

FERRETI, C, J; SILVA, M, R. Reforma do Ensino Médio no contexto da Medida Provisória nº 746/2016: Estado, currículo e disputas por hegemonia. Educ. Soc., Campinas, v. 38, nº. 139, p.385-404, abr.-jun, 2017.

FERRETTI, C. J. A reforma do Ensino Médio e sua questionável concepção de qualidade da educação. Estudos Avançados, [S. l.], v. 32, n. 93, p. 25-42, 2018. DOI: 10.5935/0103-4014.20180028. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/152508. Acesso em: 25 set. 2022.

FRANCO, Creso; BONAMINO, Alicia. A pesquisa sobre características de escolas eficazes no Brasil: breve revisão dos principais achados e alguns problemas em aberto. Revista Educação On-line, Rio de Janeiro: PUC-Rio, n. 1, 2005. Disponível em: <http://www.maxwell.lambda.ele.puc-rio.br>. Acesso em: 10 mar. 2018.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.

FONSECA, R. C. V. Metodologia Científica. Curitiba: IESDE, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de Pesquisa. Coordenado pela Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS e pelo Curso de Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. – Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. Rio de Janeiro: Record, 1999.

KOWALTOWSKI, Doris C. C. K. Arquitetura Escolar o projeto do ambiente de ensino. São Paulo: Oficina de textos, 2011.

KUENZER, Acacia Zeneida. Trabalho e escola: a aprendizagem flexibilizada. In: Reunião Científica Regional da AMPED, 2016, Curitiba. Anais. Curitiba: XI AMPEDSUL, 2016.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de metodologia científica. 6. ed. 5. reimp. São Paulo: Atlas, 2007.

(FREIRE, 2019, p.45).

SÁ, Jauri; WERLE, Flávia O. C. Infraestrutura Escolar e Espaço Físico em Educação: o estado da arte. Caderno de Pesquisa, São Paulo, v.47 n.164 p.386-413 abr./jun. 2017

SANOFF, Henry. A Visioning Process for Designing responsive Schools. Whashington: ERIC Clearinghouse, 2001. Disponível em: http://www4.ncsu.edu/~sanoff/%20schooldesign/visioning.pdf Acesso em: 26 set. 2022.

SOARES NETO, Joaquim José; JESUS, Girlene Ribeiro de; KARINO, Camila Akemi; ANDRADE, Dalton Francisco de. Uma escala para medir a infraestrutura escolar. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 54, p. 78-99, 2013a. Disponível em: https://doi.org/10.18222/eae245420131903. Acesso em: 25 set. 2022.

SOUZA, R. F. de. Templos de civilização: a implantação da escola primária graduada no Estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: Editora da UNESP, 1998.

SANTA CATARINA. Novo Ensino Médio Componentes Curriculares Eletivos: Construindo e Ampliando Saberes. Florianópolis. Gráfica Coan, 2021.

TEIXEIRA. Anisio Spínola. Educação pública: administração e desenvolvimento. Rio de Janeiro: Diretoria Geral de Instituição Pública, 1935

Published

2022-10-05

How to Cite

BARUFFI, P. P. O ESPAÇOS ESCOLARES: A LACUNA ENTRE A REALIDADE E AS NECESSIDADES PARA O NOVO ENSINO MÉDIO: SCHOOL SPACES: THE DIFFERENCE BETWEEN REALITY AND NEEDS FOR NEW HIGH SCHOOL. Extensão em Foco (ISSN: 2317-9791), [S. l.], v. 10, n. 1, p. 60–76, 2022. DOI: 10.33362/ext.v10i1.2928. Disponível em: https://periodicos.uniarp.edu.br/index.php/extensao/article/view/2928. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos