PERCEPTIONS OF THE PHOTOGRAPHY OF THE 1917 FILM BY PUBLICITY AND ADVERTISING STUDENTS INVOLVED IN A UNIVERSITY EXTENSION PROJECT IN AUDIOVISUAL IN BLUMENAU/SC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33362/ext.v11i1.3003

Abstract

In the present work, the perception of the film 1917 (Sam Mendes), is analyzed from its cinematography by Advertising students involved in a university extension project in audiovisual (Plug in), in the municipality of Blumenau, in south of Brazil. The research approach is characterized as qualitative and uses a script of questions applied in an interlocution group formed by extension scholars during the second half of 2022. The results reveal that students have the perception that the film 1917 has excellent cinematography, which touches the viewer, due to the way the production pays great attention to the setting, colors, and the way in which a continuous sequence is created between its frames and plans. In addition, the film allows an educational reflection on university extension practices in audiovisual.

Author Biographies

Rafael José Bona, Furb/Univali

Doutor em Comunicação e Linguagens (UTP). Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/Furb) e dos cursos de graduação da Furb e da Univali.

Pedro Tomazoni Rodrigues de Souza, FURB

Graduado em Publicidade e Propaganda (FURB).

References

BLOCK, B. A. A narrativa visual: criando a estrutura visual para cinema, TV e mídias digitais. Tradução: Cláudia Mello Belhassof. São Paulo: Elsevier, 2010.

BORDWELL, D. La narración en el cine de ficción. Barcelona: Paidós, 1996.

FARINA, M; PEREZ, C; BASTOS, D. Psicodinâmica das cores em comunicação. São Paulo: Blucher, 2006.

FERREIRA, L. S.; FIORIN, B. P. A.; AMARAL, C. L. C.; MARASCHIN, M. S. Grupos de interlocução como técnica de produção e sistematização na pesquisa em educação. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 14, n. 41, p. 191-210, jan./abr. 2014.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2007.

HELLER, E. A psicologia das cores: como as cores afetam a emoção e a razão. Tradução: Maria L. L. da Silva. 1ª ed. São Paulo: Gustavo Gili, 2013.

KELLISON, C. Produção e direção para TV e vídeo: uma abordagem prática. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007.

MASCELLI, J. V. Os cinco Cs da cinematografia: técnicas de filmagem. São Paulo: Summus, 2010.

PEREZ, C. Signos da marca: expressividade e sensorialidade. São Paulo: Thomson Learning, 2004.

RAFOLS, R.; COLOMER, A. Diseño audiovisual. Barcelona: GG Diseños, 2003.

Published

2023-02-09

How to Cite

BONA, R. J.; SOUZA, P. T. R. de. PERCEPTIONS OF THE PHOTOGRAPHY OF THE 1917 FILM BY PUBLICITY AND ADVERTISING STUDENTS INVOLVED IN A UNIVERSITY EXTENSION PROJECT IN AUDIOVISUAL IN BLUMENAU/SC. Extensão em Foco (ISSN: 2317-9791), [S. l.], v. 11, n. 1, p. 17–31, 2023. DOI: 10.33362/ext.v11i1.3003. Disponível em: https://periodicos.uniarp.edu.br/index.php/extensao/article/view/3003. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos