PROESDE REGIONAL DEVELOPMENT PROGRAM: A REPORT OF EXPERIENCES
DOI:
https://doi.org/10.33362/ext.v11i1.3241Keywords:
Education, health, sustainability.Abstract
The experience report of the Higher Education Program for Regional Development - PROESDE contemplates a little of the trajectory of the program within the University of Alto Vale do Rio do Peixe - UNIARP, more precisely between the years 2021-2023. Within this period, the number of projects, academics and people impacted by the actions. The report also presents some of the activities developed by PROESDE through partnerships between the university and local city halls, taking into account the thematic axes of the extension. In other words, this work highlights the projects involving the elderly in Monte Carlo (SC), the Good Health Practices project in Frei Rogério (SC), the Revitalization of the Municipal Library in Bocaina do Sul (SC), the Incentive to Reading by Lebon Régis (SC) and the Storytelling Project for Children in Matos Costas (SC); Ecological Trail Project in Horto de Caçador and Community Educational Garden in Caçador. The methodology used was through activities and actions to raise awareness and guidance through lectures, conversation circles and practical activities in order to provide opportunities for dialogue and interaction between the academic and the community. As a result of the extension activities developed by the projects in the contracted municipalities, it considers the continuity of the agreements during the 3 years in the municipalities, as well as the impacts generated by the involvement of academics and the community served directly and indirectly by the participants' family members.
References
AGENDA 2030. VI Relatório luz da sociedade civil da Agenda 2030 de Desenvolvimento de Desenvolvimento Sustentável Brasil. Grupo de trabalho da sociedade civil para a agenda 2030. Disponível em: https://brasilnaagenda2030.files.wordpress.com/2022/07/pt_rl_2022_final_web-1.pdf. Acesso em: 20 de jun. 2023.
CHIARELLO, Ilze Salete. A universidade e seu papel no desenvolvimento regional: contribuições do proesde. Periódicos UNIARP – Revista Extensão em Foco.V. 3. p. 03. Nº 1. (2015). Disponível em: http://periodicos.uniarp.edu.br/index.php/extensao/issue/view/38. Acesso em: 02 jun. 2023.
DEMETRIO, José Ademir et al. Experiência Univille – PROESDE – 2014. Periódicos UNIARP – Revista Extensão em Foco. V. 3 p. 187. Disponível em: https://periodicos.uniarp.edu.br/index.php/extensao/issue/view/38/6. Acesso em: 06 jun. 2023.
MAIA, Cláudio Machado; SANTIN, Myriam Aldana Vargas. A Participação Social nos Processos de Decisão na Construção Regional. Periódicos UNIARP – Revista Extensão em Foco v. 1 p. 205 n.2 (2015). Disponível em: https://periodicos.uniarp.edu.br/index.php/extensao/issue/view/38/6. Acesso em: 13 jun. 2023.
MORAES, Flavio Fava de. Universidade, inovação e impacto socioeconômico. Scielo, p. 10, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/spp/a/4FY7bXQX6nthzbyfXTJX7Cd/?lang=pt#. Acesso em: 02 jun. 2023.
NODARI, Tânia Maria dos Santos et al. Programa de Educação Superior para o Desenvolvimento Regional: O Caso da Universidade do Oeste de Santa Catarina – UNOESC. Periódicos UNIARP – Revista Extensão em Foco v.1 p. 211 n.2 (2015). Disponível em: https://periodicos.uniarp.edu.br/index.php/extensao/issue/view/38/6. Acesso em: 06 jun. 2023.
UNIEDU – Programa de Bolsas Universitárias de Santa Catarina. Programa de Educação Superior para o Desenvolvimento Regional – PROESDE. Disponível em: http://www.uniedu.sed.sc.gov.br/index.php/graduacao/proesde. Acesso em: 17 de juh. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Extensão em Foco (ISSN: 2317-9791)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).