IMPLICATIONS ON THE ADVANCEMENT OF PUBLIC EDUCATION POLICIES UNDER THE INFLUENCE OF NEOLIBERALISM
A BIBLIOGRAPHICAL REVIEW
DOI:
https://doi.org/10.33362/ext.v11i1.3279Keywords:
Educational Policies, Public Policies in Education, Non-State Actors, Implications, NeoliberalismAbstract
This study had the general objective of understanding the implications for the advancement of public education policies under the influence of neoliberalism. To this end, research was developed with a qualitative approach, of a basic nature, with an exploratory objective through bibliographical research. To this end, a bibliographical review (intentional selection) was carried out of six works that deal with the neoliberal influence on public education policies and the educational implications they develop. The results show that non-state agents are gaining more and more space in public basic education. These agents provide all types of services/materials to the public system. The intention from a private perspective is profit, the maintenance of the consumer market and the maintenance of excellence regarding the brand and, with this, we highlight the strong role of the state in mediating and supervising this process. The non-policy of investment in education is the policy of privatizing public education.
References
BALL, Stephen. Globalización, mercantilización y privatización: tendências internacionales en Educación y Política Educativa. Revista de Políticas Educativas, v. 22, n. 41, p. 1-17, 2014.
BALL, Stephen. Laboring to Relate: Neoliberalism, Embodied Policy, and Network Dynamics. PEABODY JOURNAL OF EDUCATION, v. 92, n. 1, p. 29-41, 2017.
FADUL, É. M. C. Redefinição de espaços e papéis na gestão de serviços públicos: fronteiras e funções da regulação social. Revista de Administração Contemporânea, v. 1, n. 1, p. 55–70, jan. 1997.
MOTTA, V. C. DA.; ANDRADE, M. C. P. DE. O empresariamento da educação de novo tipo e suas dimensões. Educação & Sociedade, v. 41, p. e224423, 2020.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6 ed. São Paulo: Editora Atlas S.A. 2008.
HALL, P. A.; TAYLOR, R. C. R. As três versões do neo-institucionalismo. Lua Nova: Revista de Cultura e Política, n. 58, p. 193–223, 2003.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
PERONI, Vera Maria Vidal. Múltiplas formas de materialização do privado na Educação Básica Pública no Brasil: sujeitos e conteúdo da proposta. Currículo sem fronteiras, v. 18, n. 1, p. 212-238, jan./abr. 2018.
SANTOS, Marina Silveira Bonacazata; MOREIRA, Jani Alves da Silva. O financiamento e a gestão da EB: a relação entre o público e privado. Revista retratos da escola, v. 12, n. 23, p. 333-346, jul./ out. 2018.
SOUZA, Celina. Políticas Públicas: uma revisão da literatura. Sociologia, Porto Alegre, ano 8, no 16, jul/dez 2006, p. 20-45.
UNESCO, Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Non-state actors in education: Who chooses? Who loses? 2ª ed. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Extensão em Foco (ISSN: 2317-9791)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).