IMPLICATIONS ON THE ADVANCEMENT OF PUBLIC EDUCATION POLICIES UNDER THE INFLUENCE OF NEOLIBERALISM

A BIBLIOGRAPHICAL REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33362/ext.v11i1.3279

Keywords:

Educational Policies, Public Policies in Education, Non-State Actors, Implications, Neoliberalism

Abstract

This study had the general objective of understanding the implications for the advancement of public education policies under the influence of neoliberalism. To this end, research was developed with a qualitative approach, of a basic nature, with an exploratory objective through bibliographical research. To this end, a bibliographical review (intentional selection) was carried out of six works that deal with the neoliberal influence on public education policies and the educational implications they develop. The results show that non-state agents are gaining more and more space in public basic education. These agents provide all types of services/materials to the public system. The intention from a private perspective is profit, the maintenance of the consumer market and the maintenance of excellence regarding the brand and, with this, we highlight the strong role of the state in mediating and supervising this process. The non-policy of investment in education is the policy of privatizing public education.

Author Biographies

Eliane Gatto, Universidade do Vale do Itajaí

Doutoranda em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí. UNIVALI. https://orcid.org/0009-0004-9878-150X. gattoeliane@gmail.com.

Ana Claudia Delfini, Universidade do Vale do Itajaí

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina. UNIVALI. https://orcid.org/0000-0002-7154-9020. anaclaudia.univali@gmail.com.

References

BALL, Stephen. Globalización, mercantilización y privatización: tendências internacionales en Educación y Política Educativa. Revista de Políticas Educativas, v. 22, n. 41, p. 1-17, 2014.

BALL, Stephen. Laboring to Relate: Neoliberalism, Embodied Policy, and Network Dynamics. PEABODY JOURNAL OF EDUCATION, v. 92, n. 1, p. 29-41, 2017.

FADUL, É. M. C. Redefinição de espaços e papéis na gestão de serviços públicos: fronteiras e funções da regulação social. Revista de Administração Contemporânea, v. 1, n. 1, p. 55–70, jan. 1997.

MOTTA, V. C. DA.; ANDRADE, M. C. P. DE. O empresariamento da educação de novo tipo e suas dimensões. Educação & Sociedade, v. 41, p. e224423, 2020.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6 ed. São Paulo: Editora Atlas S.A. 2008.

HALL, P. A.; TAYLOR, R. C. R. As três versões do neo-institucionalismo. Lua Nova: Revista de Cultura e Política, n. 58, p. 193–223, 2003.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

PERONI, Vera Maria Vidal. Múltiplas formas de materialização do privado na Educação Básica Pública no Brasil: sujeitos e conteúdo da proposta. Currículo sem fronteiras, v. 18, n. 1, p. 212-238, jan./abr. 2018.

SANTOS, Marina Silveira Bonacazata; MOREIRA, Jani Alves da Silva. O financiamento e a gestão da EB: a relação entre o público e privado. Revista retratos da escola, v. 12, n. 23, p. 333-346, jul./ out. 2018.

SOUZA, Celina. Políticas Públicas: uma revisão da literatura. Sociologia, Porto Alegre, ano 8, no 16, jul/dez 2006, p. 20-45.

UNESCO, Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Non-state actors in education: Who chooses? Who loses? 2ª ed. 2021.

Published

2023-11-14

How to Cite

BAUMGÄRTNER, L.; GATTO, E.; DELFINI, A. C. IMPLICATIONS ON THE ADVANCEMENT OF PUBLIC EDUCATION POLICIES UNDER THE INFLUENCE OF NEOLIBERALISM: A BIBLIOGRAPHICAL REVIEW. Extensão em Foco (ISSN: 2317-9791), [S. l.], v. 11, n. 1, p. 98–112, 2023. DOI: 10.33362/ext.v11i1.3279. Disponível em: https://periodicos.uniarp.edu.br/index.php/extensao/article/view/3279. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos