SCHOOL GARDEN AS A PRECEPT TO ENVIRONMENTAL EDUCATION: CASE STUDY IN A PUBLIC ELEMENTARY EDUCATION SCHOOL IN SOLEDADE-RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33362/ext.v11i2.3397

Keywords:

Environmental Education, Sustainability, School Garden, Environment

Abstract

For a long period, there was the irrational use of natural resources by humanity without concern for future consequences, therefore needing to use them in a sustainable way, emerging one of the characterizations of sustainability, forwarding to the balance between the use of elements available in nature and their exploitation, thus emerging sustainable development, which conceive methods of raising awareness among society and sustainable alternatives. Sustainability and environmental education (EE) are fundamental to sustainable development, with regard to educational practices with an environmental bias, and one of the ways to integrate them can be with the implementation of a vegetable garden in the school environment, in addition to it's follow continuous. The research, result of a university extension project, aimed to understand how EE can contribute to awareness and participation around environmental issues with a view to contributing to sustainability, designing, for this purpose, a vegetable garden in a public elementary school in the municipality of Soledade- RS and following the stages of its development. The research had an exploratory and descriptive nature, with a qualitative case study approach. The school garden with a view to EE was a participation tool for the school community, with the aim of promoting awareness, preservation, and environmental awareness and, at the same time, a permanent discussion with social relations, the environment and the community. With the interdisciplinarity manifesto, new reflections were made possible, and the rethinking of actions by the teacher in view of the student's training needs, with learning opportunities in each project, enhancing their autonomy in skills and abilities.

Author Biographies

Rozenir Veise da Paixão

Bacharel em Gestão Ambiental - Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

João Bernardes da Rocha Filho, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Pós-Doutor em Enseñanza de las Ciencias. Doutor em Engenharia, Metrologia e Instrumentação. Mestre em Educação. Licenciado em Física. Bacharel em Filosofia. Especialista em Psicossomática. Especialista em Psicologia Analítica. Professor da Escola Politécnica da PUCRS e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática.

References

AYRES, J. R. Uma concepção hermenêutica de saúde. Physis, Rio de Janeiro, v. 17, n. 1, p. 43-62, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/physis/a/hSgv4n6yzC76Hsv3rmHVS5y/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 13 abr. 2023.

BERNARDES, M. B. J.; PRIETO, É. C. Educação ambiental: disciplina versus tema transversal. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 24, 2013. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/3891/2321. Acesso em: 25 jun. 2023.

BISSOTTO, J. T.; CAMPOS, R. F. F. de. Projeto horta na escola através de práticas sustentáveis de permacultura: estudo de caso na Escola Básica Naya Sampaio Gonzaga. Extensão em Foco (ISSN: 2317-9791), [S. l.], v. 7, n. 1, p. 91–96, 2019. Disponível em: https://periodicos.uniarp.edu.br/index.php/extensao/article/view/2081. Acesso em: 26 jan. 2024.

BRASIL. Lei Federal nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 15 set. 2023.

BORGES, R. de M. A horta comunitária como ferramenta para o ensino aprendizagem interdisciplinar em tempos da pandemia covid-19. Revista Homem, Espaço e Tempo, v. 16, n. 2, p. 43-63, 2022. Disponível em: https://rhet.uvanet.br/index.php/rhet/article/view/514/350. Acesso em: 08 ago. 2023.

BORTOLON, B.; MENDES, M. S. S. A Importância da Educação Ambiental para o Alcance da Sustentabilidade. Revista Eletrônica de Iniciação Científica. Itajaí, v. 5, n.1, p. 118-136, 2014. Disponível em: https://www.univali.br/graduacao/direito-itajai/publicacoes/revista-de-iniciacao-cientifica-ricc/edicoes/lists/artigos/attachments/984/arquivo%206.pdf. Acesso em: 13 jul. 2023.

CARDOSO, K. M. M. Educação ambiental nas escolas. 2011. 25 f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) - Consórcio Setentrional de Educação a Distância, Universidade de Brasília, Universidade Estadual de Goiás, Brasília, 2011. Disponível em: https://bdm.unb.br/bitstream/10483/1892/1/2011_KeniaMesquitaMendesCardoso.pdf. Acesso em: 01 jun. 2023.

CARVALHO, A. R.; MARQUES-ALVES, S. Diversidade e índice sucessional de uma vegetação de Cerrado sensu stricto na Universidade Estadual de Goiás-UEG, campus de Anápolis. Revista Árvore, v. 32, p. 81-90, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rarv/a/PPKJVTRYHXsHFV7zNstvxFy. Acesso em: 22 jul. 2023.

DIAS, G. F.; SALGADO, S. Educação ambiental: princípios e práticas. 9 ed. São Paulo: Gaia, 2008.

FERREIRA, L. da C.; MARTINS, L. da C. F.; MEROTTO, S. C.; RAGGI, D. G.; SILVA, J. G. F. da. Educação ambiental e sustentabilidade na prática escolar. Revista Brasileira de Educação Ambiental, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 201-214, 2019. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/2678/1639. Acesso em: 07 ago. 2023.

FRAGAS, A. M. L.; VIANNA, A. V. Horta Escolar e Interatividade Digital: possibilidades para a promoção da educação ambiental. Revista Pesquisa em Educação Ambiental, v. 18, n. 1, 2023. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/17678/12944. Acesso em: 19 jan. 2024.

GOMES, Y. L.; PEDROSO, D. S. Metodologias de Ensino em Educação Ambiental no Ensino Fundamental: uma Revisão Sistemática. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 22, p. 1-33, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/35007/30402. Acesso em: 19 mai. 2023.

IRALA, C. H.; FERNANDEZ, P. M. Manual para escolas: a escola promovendo hábitos alimentares saudáveis. Brasília: Ministério da Educação, 2001.

LIMA, P. T.; DIAS, N.; ROSALEN, M. S. Trabalho por projeto: utilização de uma horta escolar para o ensino e aprendizagem de ciências. Cadernos de Educação, v. 16, n. 32, p. 107-121, 2017. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/cadernosdeeducacao/article/view/7575/5730. Acesso em: 12 ago. 2023.

MONTEIRO, J. M. Educação e sustentabilidade: análise de um projeto de educação ambiental. 2020. 76 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Rural Sustentável) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Marechal Cândido Rondon, 2020. Disponível em: https://tede.unioeste.br/bitstream/tede/4920/5/Jane_Monteiro_2020. Acesso em: 14 jun. 2023.

MORAES, M. C. Complexidade e currículo: por uma nova relação. Santiago: Polis, v. 9, n. 25, p. 1-20, 2010. Disponível em: https://journals.openedition.org/polis/pdf/573. Acesso em: 21 ago. 2023.

NASCIMENTO, F. P. do; SOUZA, F. L. L. Metodologia da Pesquisa Científica. Brasília: Thesaurus, 2016.

NAVES, L. da C. R.; SOUZA, H. A. de. A gestão participativa na escola pública e o ensino da educação ambiental. In: IBEAS–Instituto Brasileiro de Estudos Ambientais. VIII Congresso Brasileiro de Gestão Ambiental. Anais [...] Campo Grande, 2017. Disponível em: https://www.ibeas.org.br/congresso/Trabalhos2017/VII-027.pdf. Acesso em: 08 set. 2023.

OLIVEIRA, F.; PEREIRA, E.; JÚNIOR, A. P. Horta escolar, educação ambiental e a interdisciplinaridade. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 2, p. 10-31, 2018. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/2546/1584. Acesso em: 01 dez. 2023.

PARANHOS, L. R. L.; RODOLPHO; P. J. Metodologia da pesquisa aplicada à tecnologia. São Paulo: SENAI-SP Editora, 2014.

REIGOTA, M. Desafios à educação ambiental escolar. In: CASCINO, F.; JACOBI, P. R.; OLIVEIRA, J. F. de (orgs.). Educação, meio ambiente e cidadania: reflexões e experiências. São Paulo: SMA, p. 43-50, 1998.

RIO GRANDE DO SUL. Proposta Pedagógica para o ensino médio politécnico e educação profissional integrada ao ensino médio 2011-2014. Secretaria de Educação. Porto Alegre, 2011.

RODRIGUES, M. A.; MARTINS, L. A.; SOARES, S. Horta escolar: uma proposta pedagógica e interdisciplinar vivenciada em uma escola indígena municipal, Dourados-MS. Horizontes-Revista de Educação. Dourados: UFGD, v. 9, n. 16, p. 1-21, 2020. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/horizontes/article/view/10151/6615. Acesso em: 30 jun. 2023.

ROESE, A. D.; CURADO, F. F. A contribuição da agricultura urbana na segurança alimentar comunitária em Corumbá e Ladário, MS. In: IV SIMPÓSIO SOBRE RECURSOS NATURAIS E SOCIOECONÔMICOS DO PANTANAL. Anais [...]. Corumbá: Embrapa, p. 23-26, 2004.

SÁ, M. T. de; GOMES FILHO, A. C.; RODRIGUES, V. E. R. Conhecimento ambiental de práticas sustentáveis em centros de educação infantil: uma proposta de intervenção. Educação: as principais abordagens dessa área. São José dos Pinhais: Seven Editora, v. 2, p. 345-365, 2023. Disponível em: https://sevenpublicacoes.com.br/index.php/editora/article/view/433/424. Acesso em: 22 jul. 2023.

SANTOS, A. P. R. dos. Implantação da horta escolar em uma escola pública em Araras-SP. 2014, 28 f. Monografia (graduação). Universidade Tecnológica Federal do Paraná – Especialização em Ensino de Ciências, 2014. Disponível em: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/21731/3/MD_ENSCIE_IV_2014-06.pdf. Acesso em: 13 nov. 2023.

SANTOS, A. P. R. dos. Práticas educativas em saúde mental: a escola como espaço para a ruptura dos estigmas sobre a doença mental. Revista Principia. João Pessoa: Editoria da Revista Principia, v. 46, p. 11-18, 2019. Disponível em: https://periodicos.ifpb.edu.br/index.php/principia/article/view/2267. Acesso em: 08 set. 2023.

SANTOS, R. A. dos. Sustentabilidade: a horta escolar como estratégia de educação ambiental. São Cristóvão, SE, 2019. Monografia (graduação em Ciências Biológicas) – Programa Universidade Aberta do Brasil, Centro de Educação Superior a Distância, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2019a. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/12651/4/Ronielson_Alves_Santos.pdf. Acesso em: 26 mai. 2023.

SILVA, M. M. P. da; LEITE, V. D. Estratégias para realização de educação ambiental em escolas do ensino fundamental. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 20, 2013. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/3855/2299. Acesso em: 05 nov. 2023.

SILVA, C.; ROCHA, M.; FERREIRA, M. Uso da horta escolar na Escola Municipal de Educação Básica Guilherme Calheiros, Flexeiras/AL: um espaço pedagógico. Revista de Geografia, Meio Ambiente e Ensino, v. 6, 2015. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/geomae/article/view/5829/3853. Acesso em: 11 jun. 2023.

SILVA, V. da; SILVA, V. L. da; SILVA, F. de A. da; SILVA, V. da; SILVA, R. B. da; COSTA. D. de A. Avaliação dos aspectos positivos de uma horta escolar. Educação Ambiental em Ação, v. 21, n. 84, 2017. Disponível em: http://revistaea.org/artigo.php?idartigo=3038. Acesso em: 14 ago. 2023.

SILVA, M. R. F. da; FARIAS, C. A.; DUTRA, M. da C. F. da S. G.; SOARES, M. Y. T. Hortas escolares e interdisciplinaridade nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Revista Matemática, Ensino e Cultura, v. 18, n. 45, 2023. Disponível em: https://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/549/502. Acesso em: 31 out. 2023.

SOARES, B. E. C.; NAVARRO, M. A.; FERREIRA, A. P. Desenvolvimento sustentado e consciência ambiental: natureza, sociedade e racionalidade. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro: UFRJ, v. 2, p. 42-49, 2004. Disponível em: http://www.cienciasecognicao.org/pdf/v02/cec_vol_2_m33411.pdf. Acesso em: 18 set. 2023.

SOUZA, F. R. da S. Educação ambiental e sustentabilidade: uma intervenção emergente na escola. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 3, 2020. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/9616/7739. Acesso em: 13 jul. 2023.

SIMÃO, J. F. R.; ROCHA, J. D. T. Tecnologias na EaD: caminhos para a formação docente na educação básica. Revista Humanidades & Inovação, v. 8, n. 62, p. 321-332, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/5762/3616. Acesso em: 29 ago. 2023.

TAVARES, A. M. B. do N.; SILVA, E. C. P. da; AQUINO, J. de S.; EVANGELISTA, J. C. O.; SANTANA, J. C. F. de; PAULO, S. A. M. Educação ambiental e horta escolar: novas perspectivas de melhorias no ensino de ciências e biologia. In: III ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE CIÊNCIAS DA SAÚDE E DO AMBIENTE. Anais [...]. Niterói: UFF, 2012.

VENTURA, M. M. O estudo de caso como modalidade de pesquisa. Sociedade de Cardiologia do Estado do Rio de Janeiro, v. 20, n. 5, p. 383-386, 2007. Disponível em: http://sociedades.cardiol.br/socerj/revista/2007_05/a2007_v20_n05_art10.pdf. Acesso em: 16 jun. 2023.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.

Published

2023-12-29

How to Cite

RACTS CLAUDIO DA SILVA, L.; VEISE DA PAIXÃO, R.; ROCHA FILHO, J. B. da. SCHOOL GARDEN AS A PRECEPT TO ENVIRONMENTAL EDUCATION: CASE STUDY IN A PUBLIC ELEMENTARY EDUCATION SCHOOL IN SOLEDADE-RS. Extensão em Foco (ISSN: 2317-9791), [S. l.], v. 11, n. 2, p. 1–19, 2023. DOI: 10.33362/ext.v11i2.3397. Disponível em: https://periodicos.uniarp.edu.br/index.php/extensao/article/view/3397. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos