ANTONIO NÓVOA’S CONTRIBUTIONS AND DISCUSSIONS ABOUT TEACHER TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33362/ext.v12i00.3468

Keywords:

Education. , Teacher training. , Search.

Abstract

The evolution of the university's role in the contemporary world has indicated the need for a balance between professional education and civic education, encompassing the triad of teaching, research and extension. Based on this premise, a study group was created with the intention of enhancing the practice of research within the university. This article, which presents the organization process of this group, aims to socialize some of the discussions carried out and problematized by the participants related to teacher training based on the contributions of Antônio Nóvoa. The final considerations indicate that this theorist proposes a critical look at the school and the role of the teacher, highlighting the importance of rethinking teachers' training processes in the face of constant changes in the educational context.

References

DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. 6. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2001.

Diniz, R. V. (2019). Educação Superior no Brasil: panorama da contemporaneidade. Avaliação: Revista Da Avaliação Da Educação Superior (campinas), 24(3), 573–593. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-40772019000300002. Acesso em 19 fev. 2024.

Gatti, B. A. (2010). Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, 31(113), 1355–1379. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000400016 Acesso em 19 fev. 2024.

Nóvoa, A. Entre a formação e a profissão: ensaio sobre o modo como nos tornamos professores. Currículo sem Fronteiras, v. 19, n. 1, p. 198-208, jan./abr. 2019. Disponível em: www.curriculosemfronteiras.org/vol19iss1articles/novoa.pdf Acesso em: 8 fev. 2024.

Nóvoa, A.; Cirilo, P. R.; Nascimento Silva, P.; Nonato, B. F. Desafios e perspectivas contemporâneas da docência universitária: um diálogo com o professor António Nóvoa. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 13, p. 1–20, 2023. DOI: 10.35699/2237-5864.2023.48009. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/48009 Acesso em: 29 mar. 2024.

Published

2024-04-22

How to Cite

CORRÊA, S. de S.; SANTOS, E. L. H.; REDDIGA, A. V.; SOUZA, F. M. de; SILVA, A. K. da. ANTONIO NÓVOA’S CONTRIBUTIONS AND DISCUSSIONS ABOUT TEACHER TRAINING. Extensão em Foco (ISSN: 2317-9791), [S. l.], v. 12, n. 00, p. 37–46, 2024. DOI: 10.33362/ext.v12i00.3468. Disponível em: https://periodicos.uniarp.edu.br/index.php/extensao/article/view/3468. Acesso em: 23 nov. 2024.