ANTONIO NÓVOA’S CONTRIBUTIONS AND DISCUSSIONS ABOUT TEACHER TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.33362/ext.v12i00.3468Keywords:
Education. , Teacher training. , Search.Abstract
The evolution of the university's role in the contemporary world has indicated the need for a balance between professional education and civic education, encompassing the triad of teaching, research and extension. Based on this premise, a study group was created with the intention of enhancing the practice of research within the university. This article, which presents the organization process of this group, aims to socialize some of the discussions carried out and problematized by the participants related to teacher training based on the contributions of Antônio Nóvoa. The final considerations indicate that this theorist proposes a critical look at the school and the role of the teacher, highlighting the importance of rethinking teachers' training processes in the face of constant changes in the educational context.
References
DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. 6. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2001.
Diniz, R. V. (2019). Educação Superior no Brasil: panorama da contemporaneidade. Avaliação: Revista Da Avaliação Da Educação Superior (campinas), 24(3), 573–593. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-40772019000300002. Acesso em 19 fev. 2024.
Gatti, B. A. (2010). Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, 31(113), 1355–1379. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000400016 Acesso em 19 fev. 2024.
Nóvoa, A. Entre a formação e a profissão: ensaio sobre o modo como nos tornamos professores. Currículo sem Fronteiras, v. 19, n. 1, p. 198-208, jan./abr. 2019. Disponível em: www.curriculosemfronteiras.org/vol19iss1articles/novoa.pdf Acesso em: 8 fev. 2024.
Nóvoa, A.; Cirilo, P. R.; Nascimento Silva, P.; Nonato, B. F. Desafios e perspectivas contemporâneas da docência universitária: um diálogo com o professor António Nóvoa. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 13, p. 1–20, 2023. DOI: 10.35699/2237-5864.2023.48009. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/48009 Acesso em: 29 mar. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Extensão em Foco (ISSN: 2317-9791)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).