O ensino de habilidades socioemocionais: seu papel no sucesso escolar

Teaching socio-emotional skills: their role in academic success

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33362/visao.v13i1.3500

Keywords:

Habilidades socioemocionais, Estratégias pedagógicas, Ambientes de aprendizagem, Desenvolvimento socioemocional

Abstract

Este artigo teve como objetivo investigar a importância do desenvolvimento socioemocional no contexto educacional e sua influência no sucesso escolar na instituição de ensino Senador Melo Viana na cidade de Moeda/MG. Para isso, foram entrevistados 15 professores com experiência no ensino de habilidades socioemocionais, de modo a apresentar suas percepções sobre a aplicação dessas habilidades em sala de aula e trazer contribuições percebidas para o sucesso acadêmico e transição para a vida. Emergem como temas centrais nos resultados da pesquisa: a preparação para a vida futura, o envolvimento ativo dos pais, o reconhecimento das diferenças individuais, a integração de tecnologia e o desenvolvimento profissional contínuo. É evidenciada a necessidade prática de implementação de estratégias eficazes no ambiente escolar, destacando a crescente adoção de abordagens centradas no desenvolvimento socioemocional em escolas ao redor do mundo. Este estudo oferece contribuições valiosas para a academia, gestão educacional e sociedade, destacando a importância de abordagens integradas para o desenvolvimento socioemocional em contextos educacionais.

Palavras-Chave: Habilidades socioemocionais. Estratégias pedagógicas. Ambientes de aprendizagem. Desenvolvimento socioemocional.

 

Abstract: This article aimed to investigate the importance of socio-emotional development in the educational context and its influence on academic success at the Senador Melo Viana educational institution in the city of Moeda/MG. To this end, 15 teachers with experience in teaching socio-emotional skills were interviewed, in order to present their perceptions on the application of these skills in the classroom and bring perceived contributions to academic success and transition to life. Central themes emerge in the research results: preparation for future life, active parental involvement, recognition of individual differences, integration of technology and continuous professional development. The practical need to implement effective strategies in the school environment is highlighted, highlighting the growing adoption of approaches focused on socio-emotional development in schools around the world. This study offers valuable contributions to academia, educational management and society, highlighting the importance of integrated approaches to socio-emotional development in educational contexts.

Keywords: Socio-emotional skills. Pedagogical strategies. Learning environments. Socio-emotional development.

Author Biographies

Jose Givaldo Cordeiro, Centro Universitário Unihorizntes

Mestrando em Administração pelo Centro Universitário Unihorizontes. Diretor da Escola Estadual Senador Melo Viana – Moeda/MG.

https://orcid.org/0009-0000-4934-8356

Alyce Cardoso Campos, Instituto Federal do Sul de Minas Gerais - Campus Passos

Doutora em Administração pela Universidade Federal de Lavras (UFLA). Professora do Instituto Federal do Sul de Minas Gerais - Campus Passos. 

https://orcid.org/0000-0001-6903-9542

Helen Neves Ribeiro Costa, Centro Universitário Unihorizontes

Mestranda em Administração pelo Centro Universitário Unihorizontes. Professora da Secretaria de Estado da Educação de Minas Gerais.

https://orcid.org/0009-0000-6371-9870

Alyne Luysa Rodrigues Duarte Oliveira, Centro Universitário Unihorizontes

Mestranda em Administração pelo Centro Universitário Unihorizontes. Inspetora Escolar da Secretaria de Estado da Educação de Minas Gerais.

https://orcid.org/0009-0009-2727-6983

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BRACKETT, M. A.; KATULAK, N. A. Socioemotional development in education: Current research and future directions. Journal of Applied Developmental Psychology, v. 75, p. 101266, 2021.

DENHAM, S. A. Social-emotional competence as support for school readiness: what is it and how do we assess it? Early Education and Development, v. 17, n. 1, p. 57-89, 2006.

DURLAK, J. A. et al. The impact of enhancing students' social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, v. 82, n. 1, p. 405-432, 2015.

ELIAS, M. J.; BRACKETT, M. A.; RIVERS, S. E. Emotional intelligence in education. In: BAR-ON, R.; MAREE, J. G.; ELIAS, M. J. (Eds.). Handbook of Emotional Intelligence. Springer, Cham, 2018, p. 149-167.

GESTSDOTTIR, S. et al. Long-term implications of socioemotional development in childhood for adult resilience. Journal of Applied Developmental Psychology, v. 78, p. 101827, 2022.

GOLEMAN, D. Emotional Intelligence. Bantam Books, 1995. Universidade de Michigan.

GOLEMAN, D. Inteligência emocional: A teoria revolucionária que redefine o que é ser inteligente. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.

JENNINGS, P. A.; GREENBERG, M. T. The prosocial classroom: Teacher social and emotional competence in relation to student and classroom outcomes. Review of Educational Research, v. 79, n. 1, p. 491–525, 2009.

JONES, D. E.; GREENBERG, M.; CROWLEY, M. Early social-emotional functioning and public health: The relationship between kindergarten social competence and future wellness. American Journal of Public Health, v. 107, n. 11, p. 1918-1920, 2017.

JONES, S. M.; BOUFFARD, S. M.; WEISSBOURD, R. Educators' Social and Emotional Skills Vital to Learning. Phi Delta Kappan, v. 94, n. 8, p. 62-65, 2013.

MCCLELLAND, M. M. et al. SEL interventions in early childhood. Future of Children, v. 30, n. 1, p. 109-127, 2020.

OSHER, D.; KENDZIORA, K.; SPIER, E.; GARIBALDI, M. School Influences on Child and Youth Development. In: SLOBODA, Z.; PETRAS, H. Defining Prevention Science, p. 151-169, 2014.

RIMM-KAUFMAN, S. E.; HAMRE, B. K. The role of psychological and developmental science in efforts to improve teacher quality. Child Development, v. 92, n. 3, p. 821-832, 2021.

SCALES, P.; ROEHLKEPARTAIN, E.; SHRAMKO, M. Aligning Youth Development Theory, Measurement, and Practice Across Cultures and Contexts: Lessons from Use of the Developmental Assets Profile. Child Indicators Research, v. 10, p. 1145–1178, 2017.

SMITH, R.; KARAMAN, M. Development and Validation of the Contextual Achievement Motivation Measure. International Journal of Psychology and Educational Studies, v. 6, p. 16-26, 2019.

TAYLOR, R. et al. Promoting Positive Youth Development Through School-Based Social and Emotional Learning Interventions: A Meta-Analysis of Follow-Up Effects. Child Development, v. 88, p. 1156-1171, 2017.

WEISSBERG, R.; O’BRIEN, M. What Works in School-Based Social and Emotional Learning Programs for Positive Youth Development. Annals of The American Academy of Political and Social Science, v. 591, p. 86-97, 2004.

YIN, Robert K. Case Study Research Design and Methods. 5. ed. Thousand Oaks, CA: Sage, 2014.

ZINS, J. E.; WEISSBERG, R. P.; WANG, M. C. Building Academic Success on Social and Emotional Learning: What Does the Research Say?. Teachers College Press, 2004.

ZINS, J.; ELIAS, M. Social and Emotional Learning: Promoting the Development of All Students. Journal of Educational and Psychological Consultation, v. 17, p. 233-255, 2007.

Published

2024-07-19

How to Cite

CORDEIRO, J. G.; CARDOSO CAMPOS, A.; NEVES RIBEIRO COSTA, H.; RODRIGUES DUARTE OLIVEIRA, A. L. O ensino de habilidades socioemocionais: seu papel no sucesso escolar: Teaching socio-emotional skills: their role in academic success. Vision Journal: Organizational Management, Caçador (SC), Brasil, v. 13, n. 1, p. e3500-e3500, 2024. DOI: 10.33362/visao.v13i1.3500. Disponível em: https://periodicos.uniarp.edu.br/index.php/visao/article/view/3500. Acesso em: 27 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos