EXPERIENCE REPORT ON THE USE OF THE ARCO DE MAGUIREZ PROBLEMATIZATION METHODOLOGY
PROBLEMS FACING THE SCHOOL SPACE, TEACHING AND SCHOOL MANAGEMENT
DOI:
https://doi.org/10.33362/ext.v11i1.3281Keywords:
Maguirez Arch, Problematization, ProblemAbstract
This work is an experience report on the application of an intervention project carried out using a Maguerez arch problematization methodology. The objective was to develop skills to carry out a project and also to modify the practical problems encountered in the school investigated. The objective of this study is to try to elucidate the challenges encountered by researchers through the observation of reality through the Maguerez arc. Regarding the methodology, we classify the study in its approach as qualitative, with an exploratory objective, applied in nature through field research. The experience report was the technique used to describe what happened. After observation, we considered three important aspects to be improved in the school, they are: spaces or environments, teaching staff and school management. About them, we can highlight, The lack of communication between teacher-teacher and teacher-secretary; The lack of exhibition of work, very white and apathetic walls, no exchange of information and activities between rooms and, with other school matters; Little green area at the school, with 4 trees in total and flowerbeds in the open areas, but without any space that contributes to more intense lessons with the environment and can serve as a place for students and teachers to relax; The school management does not contact students, only in conflicting situations. Finally, I hope that the school community can reflect on the action and change (if possible) reality for the better.
References
CARITA, Ana; FERNANDES, Graça. Indisciplina na sala de aula: como prevenir? Como remediar? v. 5, Editora Presença, Viseu, 1997.
DUSSEL, Inés; CARUSO, Marcelo. A invenção da sala de aula: uma genealogia das formas de ensinar. São Paulo: Moderna, 2003. 255p.
FILHO, Luciano Mendes de Faria; VIDAL, Diana Gonçalvez. Os tempos e os espaços escolares no processo de institucionalização da escola primária no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Coralina (GO), 1985.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 11 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FOUCAULT, Michel. De espaços outros. Estudos avançados, v. 27, n. 79, 2013.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Editora Vozes, Petrópolis, 1987.
GIDDENS, Anthony. A constituição da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
MORAN, José Manuel. Como utilizar a Internet na educação. Ciência da Informação, v. 26, n. 2, mai. 1997. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ci/a/PxZcVBPnZNxv7FVcHfgMNBg/#>. Acesso em: 30 de
out. 2023.
NÓVOA, Antônio. Professor se forma na Escola. Nova Escola on-line, n. 142, mai., 2001.
OLIVEIRA, Wilandia Mendes de. UMA ABORDAGEM SOBRE O PAPEL DO PROFESSOR NO PROCESSO ENSINO/APRENDIZAGEM. Revista INESUL, 2009.
OLIVEIRA, Ivana Campos; VASQUES-MENEZES, Ione. Revisão de Literatura: o conceito de gestão escolar. Cadernos de pesquisas: São Paulo - SP, v.48, n. 169, p. 876-900 jul./set. 2018.
RIBEIRO, Solange Lucas. Espaço escolar um elemento (in)visível no currículo. Sitientibus, Feira de Santana, n. 31, p. 103-118, jul./dez. 2004. Disponível em: <http://www2.uefs.br/sitientibus/pdf/31/espaco_escolar.pdf>. Acesso em: 30 out. 2023.
SCHMITZ, Lenir Luft. Paradigmas do conhecimento: os percursos e descaminhos da
educação ao longo da história. Revista Divisa, Fai Faculdade de Itapiranga. n. 4, v. 3, p. 77-82. jul./dez, 2006.
SCHOLOCHUSKI, Virginia do Carmo Pabst. Discutindo a hora-atividade dos professores através de um breve levantamento bibliográfico. In: Anais do Educere - XIII Congresso Nacional da Educação, 2017.
SCHLICKMANN, Luciane; SCHMITZ, Lenir Luft. DA ESCOLA TRADICIONAL Á ESCOLA CONTEMPORÂNEA: ALGUMAS CONSIDERAÇÕS SOBRE A CONSTITUIÇÃO DO ESPAÇO ESCOLAR. Trabalho de conclusão de curso apresentado a FAI Faculdades para obtenção do título de pedagoga. 2023.
VIÑAO Frago, A. Historia de la educación e historia cultural: posibilidades, problemas, cuestiones. Revista Brasileira de Educação, p. 63-82, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Extensão em Foco (ISSN: 2317-9791)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).