THE PROTAGONIST ROLE OF PEDAGOGICAL COORDINATORS IN CONTINUING EDUCATION AMONG PEERS OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.33362/ext.v13i1.3825Keywords:
Continuing education, Early Childhood Education, Pedagogical coordinator, Teacher, Peer-based formationAbstract
This article reports on a peer-based continuing education experience conducted within the Municipal Education Network of Brusque (SC), focusing on Early Childhood Education. The proposal was distinguished by the protagonism of pedagogical coordinators, who acted as trainers within the network, organizing and facilitating collaborative meetings among teachers. Grounded in authors such as Nóvoa (1992), Imbernón (2010), and Tardif (2002), the study reinforces the importance of teacher education situated in the school context, aligned with the National Curriculum Guidelines and the Common National Base Curriculum. Methodologically, this qualitative, basic, descriptive research used an experience report to analyze the effects of this formative practice. The meetings valued the exchange of knowledge, sharing of pedagogical projects, and collective reflection on themes such as affectivity, playfulness, infant communicative practices, and project-based methodology. As results, there was evidence of the strengthening of teacher identities, the redefinition of pedagogical practices, and teacher engagement in the formative process, as well as inspiration for new contextualized educational proposals. It is concluded that peer-based formation, led by pedagogical coordinators, constitutes an effective strategy for teacher professional development, promoting more humanized educational environments adjusted to children’s needs. The continuation and expansion of this model are recommended, recognizing coordinators as central agents in continuing education policies.
References
ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. O coordenador pedagógico e o processo de formação. São Paulo: Loyola, 2011.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2017.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil (DCNEI). Brasília: MEC/SEB, 2009.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 27833, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 23 maio 2025.
CANÁRIO, Rui. A escola: o lugar onde os professores aprendem. Revista Psicologia da Educação, São Paulo: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados PUC-SP, n. 6, p. 9-27, jan./jun. 1998.
CARAPETO, N. S. Supervisão educacional: novas exigências, novos conceitos, novos significados. In: RANGEL, M. (Org.). Supervisão pedagógica: princípios e práticas. São Paulo: Papirus, 2001. p. 81-101.
CLEMENTI, Nilba. A voz dos outros e a nossa voz. In: ALMEIDA, Laurinda R.; PLACCO, Vera Maria N. de S. (Orgs.). O coordenador pedagógico e o espaço de mudança. São Paulo: Loyola, 2003.
DUBOVIK, Alejandra; CIPPITELLI, Alejandra. Construção e construtividade: materiais naturais e artificiais nos jogos de construção. 1. ed. [s.l.]: Phorte Editora, 2018. 144 p.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. Porto Alegre: Artmed, 2010.
MATURANA, Humberto R. Emoções e linguagem na educação e na política. Tradução de José Fernando Campos Fortes. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.
NÓVOA, António. Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
UFJF. Universidade Federal de Juiz de Fora. Instituto de Ciências da Vida. Departamento de Nutrição. Instrutivo para elaboração de relato de experiência. Governador Valadares, MG: UFJF, 2017. 2 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Extensão em Foco (ISSN: 2317-9791)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).





