Mentoria de liderança: um estudo de caso com base nos princípios e práticas da psicologia positiva

Leadership mentoring: a case study based on the principles and practices of positive psychology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33362/visao.v13i2.3512

Keywords:

Virtudes e forças de caráter, Autoeficácia, Liderança, Mentoria

Abstract

Faced with the increasing responsibility and pressure inherent in the demands of the corporate environment, leaders play a crucial role, compelling them to enhance their skills and leadership strategies to meet challenges. This case study was developed from a mentoring program conducted with a leader from a small garment company in southern Santa Catarina, aiming to develop greater confidence in her positioning and decision-making. The mentoring program consisted of six sessions in which techniques related to virtues and character strengths and the development of self-efficacy were applied. Through the participant's feedback, the program was evaluated as effective, resulting in an increased perception of self-efficacy, particularly considering the strengths of leadership and bravery.

Author Biographies

Tamires Almeida Bressan, Escola Viver mais Psicologia

Psicóloga, especialista em gestão de recursos humanos.

Lúcia Helena de Oliveira Parazzi, Viver Mais Psicologia

Pedagoga, especialista em gestão escolar e psicopedagogia construtivista.

Hellen Cristine Geremia, Escola Viver mais Psicologia

Doutora em Psicologia.

References

ALMONDES, R. S.; TEIXEIRA, A.; VIEIRA, V. A. Liderança Autêntica e as Dimensões do Comprometimento Organizacional. Revista Eletrônica de Administração e Turismo, v. 14, n. 1, p. 1-19, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.15210/reat.v14i1.15846

ALVES, S. Liderança organizacional: discussão sobre um conceito-chave à administração. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, v. 4, n. 1, p. 43-53, 2010.

AVOLIO, B. J.; GARDNER, W. L. Authentic leadership development: getting to the root of positive forms of leadership. Leadership Quarterly, v. 16, n. 3, p. 315-338, 2005.

BANDURA, A. A evolução da teoria social cognitiva. In: BANDURA, A.; AZZI, R. G.; POLYDORO, S. A. J. (Orgs.). Teoria social cognitiva: Conceitos básicos. Porto Alegre: Artmed, 2008. p. 15-41.

BARROS, M. A.; OLIVEIRA, J. A. de; SPYRIDES, M. H. C. A Study on Self-efficacy at Work and Sociodemographic Characteristics of Employees at a Federal University. REGE Revista de Gestão, v. 19, n. 4, p. 571-588, 2012. https://doi.org/10.5700/issn.2177-8736.rege.2012.61969

FOLLE ESPER, A. J.; CUNHA, C. J. C. A. Liderança autêntica: uma revisão integrativa. NAVUS - Revista de Gestão e Tecnologia, v. 5, n. 2, p. 60-72, 2015.

FROESELER, M. V. G.; SANTOS, J. A. M.; TEODORO, M. L. M. Instrumentos para avaliação de pensamentos automáticos: uma revisão narrativa. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, v. 9, n. 1, p. 42-50, 2013. https://doi.org/10.5935/1808-5687.20130007

GARCIA, J. T.; NORONHA, A. P. P.; BARROS, L. de O. “How to be a positive leader?”: relationships between leadership styles and character strengths. Research, Society and Development, v. 11, n. 1, e43011125158, 2022. https://doi.org/10.33448/rsd-v11i1.25158

GARDNER, W. L.; SCHERMERHORN, J. R. Unleashing individual potential: performance gains through positive organizational behavior and authentic leadership. Organizational Dynamics, v. 33, n. 3, p. 270-281, 2004.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. 175 p.

HERSEY, P.; DULDT, B. W. Situational leadership in nursing. Califórnia: Appleton; Lange, 1989. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbtc/v9n1/v9n1a07.pdf

KNAPP, P.; BECK, A. T. Fundamentos, modelos conceituais, aplicações e pesquisa da terapia cognitiva. Brazilian Journal of Psychiatry, v. 30, p. s54–s64, 2008. https://doi.org/10.1590/S1516-44462008000600002

LUTHANS, F. The need for and meaning of positive organizational behavior. Journal of Organizational Behavior, v. 23, n. 6, p. 695-706, 2002.

MAGYAR-MOE, J. L. Therapist's guide to positive psychological interventions. Academic Press, 2009.

MAIA, H. C.; EL-AOUAR, W. A.; BRITO, L. M.; CASTRO, A. B.; SILVA, A. W. Mentoring e gestão da diversidade em empresas globais. Comunicação; Informação, v. 23, p. 1-18, 2020. https://brapci.inf.br/index.php/res/v/158643

NIEMIEC, R. M. Intervenções com forças de caráter. Hogrefe, 2019.

OLIVEIRA, D. P. R. de. Manual de consultoria empresarial: conceitos, metodologia, práticas. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

PACICO, J. C.; FERRAZ, S. B.; SIMON, C. Autoeficácia – Yes we can!. In: HUTZ, C. S. (Ed.). Avaliação em psicologia positiva. Cap. 10, e-book. Grupo A, 2014. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788582710876/.

PARK, N.; PETERSON, C.; SELIGMAN, M. E. P. Strengths of character and well-being. Journal of Social and Clinical Psychology, v. 23, n. 5, p. 603-619, 2004. https://doi.org/10.1521/jscp.23.5.603.50748.

PESSOA, C. I. P.; DIMAS, I. D.; LOURENÇO, P. R.; REBELO, T. Liderança transformacional e a eficácia grupal: o papel mediador dos comportamentos de suporte. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 35, n. 1, p. 15–28, 2018. https://doi.org/10.1590/1982-0275201800010000

PETERSON, C.; SELIGMAN, M. Character strengths and virtues: A handbook and classification. New York: Oxford University Press/Washington, DC: American Psychological Association, 2004.

PIRES, J. G.; NUNES, M. F. O.; NUNES, C. H. S. da S. Instrumentos Baseados em Psicologia Positiva no Brasil: uma Revisão Sistemática. Psico-USF, v. 20, n. 2, p. 287–295.

Published

2024-12-19

How to Cite

ALMEIDA BRESSAN, T.; DE OLIVEIRA PARAZZI, L. H.; GEREMIA, H. C. Mentoria de liderança: um estudo de caso com base nos princípios e práticas da psicologia positiva: Leadership mentoring: a case study based on the principles and practices of positive psychology. Vision Journal: Organizational Management, Caçador (SC), Brasil, v. 13, n. 2, p. e3512-e3512, 2024. DOI: 10.33362/visao.v13i2.3512. Disponível em: https://periodicos.uniarp.edu.br/index.php/visao/article/view/3512. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos