RURAL EDUCATION AND RURAL EDUCATION

NOTES OF THE REALITIES OF MEXICO ON MULTIGRADE/MULTIGRADE CLASSROOMS/SCHOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33362/professare.v12i2.3149

Keywords:

Educação do campo, escolas multisseriadas, escuelas multigrado

Abstract

This text, product of Thematic Network of research of rural education - RIER - where we present a comparative analysis between rural education in Brazil and rural education (Mexico), aims to analyze what intersections it is possible to make between these teaching proposals, from the research already carried out and the results of these works. Knowing that multiseriate classrooms / schools are a reality in both countries, it is the object of this research to provide notes on the two realities, showing what the work already done indicated. It is a bibliographic analysis, of a documentary nature, whose documents are the ordinances, decrees and norms that guide this practice in both countries. It is a comparative study, which aims to portray the scenario of these schools in Brazil and how it is possible to defend them, in a perspective that points to their closure.

Author Biographies

Amone Inácia Alves, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutora em Educação, professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás (UFG).

Manuel de Jésus Arévalo Robles, Centro de Educación Básica para Alumnos de Alto Rendimiento Escolar (CEBAARE)

Licenciado en Educación Primaria y Maestrante en Docencia para la Educación Básica por la Escuela Normal Rural “Gral. Matías Ramos Santos”. Docente en el Centro de Educación Básica para Alumnos de Alto Rendimiento Escolar (CEBAARE), Zacatecas, México. Integrante de la Red Temática de Investigación de Educación Rural (RIER)

References

ARTEAGA MARTÍNEZ, P., & JUÁREZ BOLAÑOS, D. (2019). Los programas de cierre de escuelas rurales, ¿alternativas de equidad y mejora educativa? En D. Juárez Bolaños, POLÍTICAS DE CIERRE DE ESCUELAS RURALES EN IBEROAMÉRICA. DEBATES Y EXPERIENCIAS (págs. 13-32). Ciudad de México: Editora Nómada.

ARROYO, Miguel Gonzalez; FERNANDES, Bernardo Mançano. A EDUCAÇÃO BÁSICA E O MOVIMENTO SOCIAL DO CAMPO. Brasília, DF: Articulação Nacional Por uma Educação Básica do Campo, 1999.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer 36/2001. DIRETRIZES OPERACIONAIS PARA A EDUCAÇÃO BÁSICA NAS ESCOLAS DO CAMPO. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11989- pceb036-01-pdf&category_slug=novembro-2012-pdf&Itemid=30192 Acesso em 13 de maio de 2017.

DAUDE, Rodrigo Bastos. Modo de vida dos camponeses no assentamento rural de Vila Boa no município de Goiás. TESE DEFENDIDA NA FE/UFG. Goiânia, 2018.

GARFIAS OLÁN, L., & GONZÁLEZ RUBIO, U. (2021). Formación del docente multigrado desde los planes de estudio de educación normal. EDUSCIENTLA. DIVULGACIÓN DE LA CIENCIA EDUCATIVA. Ciudad de México, 2021. p.90-98.

GOMES, M. S. F. Território camponês do sudeste do Pará: a construção da educação do campo. 2021. 435 f. TESE (DOUTORADO) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2021.

HAGE, S. Mufarrej. (2006). A Realidade das Escolas Multisseriadas frente às conquistas na Legislação Educacional. In: ANAIS DA 29ª REUNIÃO ANUAL DA ANPED: EDUCAÇÃO, CULTURA E CONHECIMENTO NA CONTEMPORANEIDADE: desafios e compromissos manifestos. Caxambu: ANPED. CD ROM.

HAMODI, C., & ARAGUÉS GARDE, S. LA ESCUELA RURAL: VENTAJAS, INCONVENIENTES Y REFLEXIONES SOBRE SUS FALSOS MITOS. Palobra No. 14, 46-61. Ciudad de México, 2014.

HERNÁNDEZ, L., GRACÍA TINOCO, M., & SOLERA, C. (17 de 01 de 2016). NORMALES RURALES TOCAN FONDO; SEP PREPARA PLAN PARA REFUNDARLAS. Obtenido de EXCELSIOR: https://www.excelsior.com.mx/nacional/2016/01/17/1069328

IBERO. (8 de Diciembre de 2021). CON TRES LIBROS, INIDE Y SEP FORTALECEN ENSEÑANZA EN ESCUELAS MULTIGRADO. Obtenido de IBERO Ciudad de México: https://ibero.mx/prensa/con-tres-libros-inide-y-sep-fortalecen-ensenanza-en-escuelas-multigrado

INAFED. (11 de Mayo de 2022). GOBIERNO DE MÉXICO. Obtenido de https://www.gob.mx/inafed/articulos/escuelas-rurales-el-concepto-educativo-de-jose-vasconcelos-para-unificar-culturalmente-al-pais-114595#:~:text=En%20tanto%2C%20en%20localidades%20rurales,y%2097.4%25%2C%20respectivamente).

INEE. (2019a). EVALUACIÓN INTEGRAL DE LA POLÍTICA PÚBLICA DE EDUCACIÓN MULTIGRADO. INFORME FINAL. México: Instituto Nacional de Evaluación Educativa.

INEE. (2019b). DIRECTRICES PARA MEJORAR LA EDUCACIÓN MULTIGRADO. México: Instituto Nacional de Evaluación Educativa.

INSTITUTO MAURO BORGES, Acesso em www.ibm.gov.go.br Acesso em 12/07/2019.

JOAZEIRO, Nelson M. dos Santos. Jovens Kalungas de Cavalcante-GO: Processos formativos, construções de identidades e trajeto. DISSERTAÇÃO DE MESTRADO DEFENDIDA NA PUC GOIÁS, Goiânia, 2017.

Jornal O POPULAR, 2006. Acesso em https//jornalopopular.com.br

LEI 18.320, promulgada em 30 de dezembro de 2013. Estado de Goiás.

LEITE, Sérgio Celani. ESCOLA RURAL: URBANIZAÇÃO E POLÍTICAS EDUCACIONAIS. São Paulo: Cortez, 1999.

MORALES LEJIA, L. E., De León Manzo, L. A., & MANSO VILLANUEVA, M. A. LOS CURSOS OPTATIVOS EN LA DORMACIÓN INICIAL PARA LA INTERVENCIÓN EN GRUPOS MULTIGRADO. Hermosillo: CONISEN. Ciudad de México, 2021.

MOLINA, Mônica Castagma; SÁ, Laís Mourão. Educação do campo. In: ALENTEJANO, Paulo; CALDART, Roseli Salete; FRIGOTTO, Gaudêncio; PEREIRA, Isabel Brasil. DICIONÁRIO DA EDUCAÇÃO DO CAMPO. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012

MOURA, S. A. T. Educação do campo e a formação de seus educadores na universidade pública: uma análise epistemológica dos trabalhos de conclusão de curso da licenciatura em Educação do Campo Artes Visuais e Música na UFT em Arraias- Tocantins. 2021. 385 f. TESE (DOUTORADO EM EDUCAÇÃO) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2021.

MOREIRA, Sebastiana Aparecida. História e memória da Escola Vale do Rio Doce 1991-2008. TESE DE DOUTORADO DEFENDIDA NA PUC (GO). Goiânia, 2018.

PESSOA, Jadir. (org.). EDUCAÇÃO E RURALIDADES. Goiânia: editora da UFG, 2007.

ROCHA, Carlos Bastos. O movimento de reordenamento das Escolas Rurais do Município de Bela Vista de Goiás. DISSERTAÇÃO DE MESTRADO DEFENDIDA NA PUC GOIÁS. Goiânia, 2018.

____, O processo de fechamento das Escolas Rurais: uma análise do discurso economicista e das contradições no processo de qualificar a educação no município de Bela Vista de Goiás. EXAME DE QUALIFICAÇÃO DEFENDIDA NA PUC GOIÁS, Goiânia, 2022.

RODRÍGUEZ HERNÁNDEZ, B. A., BAUTISTA ORTIZ, M. F., & SERVÍN CALVILLO, O. O. (2021). La formación continua de profesores multigrado: una aproximación al contexto veracruzano. IE. REVISTA DE INVESTIGACIÓN EDUCATIVA DE LA REDIECH. Ciudad de México, 2021.

SEDUC, SECRETARIA ESTADUAL DE EDUCAÇÃO E CULTURA DO ESTADO DE GOIÁS, 2017.

SCHMELKES, S., & GUADALUPE, A. LA EDUCACIÓN MULTIGRADO EN MÉXICO. Ciudad de México, 2019.

SOUZA, Francilane Eulália de. AS GEOGRAFIAS DAS ESCOLAS NO CAMPO DO MUNICÍPIO DE GOIÁS: INSTRUMENTO NA VALORIZAÇÃO DO TERRITÓRIO DO CAMPONÊS?. 2012. 380 f. tese (doutorado) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2012.

_____, Panorama do Fechamento de escolas no campo do Estado de Goiás de 2007 a 2015, BOLETIM DATALUTA n. 103. Artigo do mês: julho de 2016.

TORRES HERNÁNDEZ, R. M. Profesión docente en educación básica rural. En V. Rebolledo Angulo, & R. M. Torres Hernández, ESTADO DEL ARTE DE LA EDUCACIÓN RURAL EN MÉXICO. Ciudad de Mécio: Universidad Iberoamericana, 2019. p. 31-84.

Published

2023-08-15

How to Cite

Inácia Alves, A., & Arévalo Robles, M. de J. (2023). RURAL EDUCATION AND RURAL EDUCATION: NOTES OF THE REALITIES OF MEXICO ON MULTIGRADE/MULTIGRADE CLASSROOMS/SCHOOLS. Professare, 12(2), e3149. https://doi.org/10.33362/professare.v12i2.3149

Issue

Section

Dossiê: FORMAÇÃO DOCENTE: estudos e práticas educativas