A SURVEY ABOUT TECHNOLOGICAL AND TEACHING-PEDAGOGIC RESOURCES FOR PEDAGOGICAL PRACTICE IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION
A SURVEY ABOUT TECHNOLOGICAL AND TEACHING-PEDAGOGIC RESOURCES FOR PEDAGOGICAL PRACTICE IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.33362/professare.v12i1.2978Keywords:
Child education. Teaching-learning. Technology. Pedagogical practice.Abstract
With the evolution of technologies and the increasing use of these technological devices in today's society, we see that this reality includes the school space, in order to consider the role of technology in front of the student in Early Childhood Education. It is necessary for the school to take ownership of the benefits, knowing how to use these TDIC's in the classroom and helping to improve children's teaching-learning development. This research aims to analyze the types of research carried out on the use of technological and didactic-pedagogical resources, with children in the early childhood education stage, to punctuate the research carried out and the methodological path used in them, seeking to present the authors' approach. To this end, the present study is a bibliographical and exploratory research, that is, a survey of data verified in the Periodical Portal of the CAPES Platform, with the following keywords: Child Education, Teaching-learning, Technology, Child according to the work plan thus discussing the use of technologies in teaching-learning in Early Childhood Education along with pedagogical practice. However, through the research it was found that it is still necessary to break barriers inherent to the insertion of technology in Early Childhood Education and in the reality of pedagogical work, as there are some challenges to be overcome such as the lack of teacher training with the use of TDIC' s, given that these innovations used correctly will generate possibilities for problematization, creativity in addition to the construction and acquisition of skills for social experience.
References
BALADELI, Ana Paula Domingos. Hipertexto e multiletramento: revisitando conceitos. Revista e-scrita: Revista do Curso de Letras da UNIABEU, v. 2, n. 4, p. 1-11, 2011.
FANTIN, Monica; RIVOLTELLA, Pier Cesare. Crianças na era digital: Desafios da comunicação e Educação. In: REU, Sorocaba, SP, v. 36, n. 1, p. 89-104, jun. 2010.
FERNANDES, Larissa Krügger; FERREIRA, Jane. Infância e Tecnologia: um Panorama Metodológico das Pequisas Qualitativas na Área. Atas, Brasília,v.1. p. 667-676, 2017.
GIL, Antonio Carlos. Como classificar as pesquisas? Como delinear estudos de campo? In: GIL, Antonio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. p. 41-53, e 130.
GOMES, Elaine Messias. Uma Experiência Com O Uso Da Lousa Digital Interativa Por Profissionais Da Educação Infantil. Educação Temática Digital. Campinas, v.12, n.esp., p.268-286, mar. 2011.
LEBRÃO, Leone. Educação tecnológica no ensino infantil. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE TECNOLOGIA E EDUCAÇÃO. ENCONTRO DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA. 2020, São Paulo. Anais ... Instituto Federal de São Paulo, agosto, 2020. p. 1-19.
MESQUITA, Helena Ribeiro; WARPECHOWSKI, Mariuza. Tecnologia e crianças: a informática no ensino da educação infantil. Trajetória Multicursos, Osório RS, v. 7, n.1, p. 16-26, jun./jul. /ago. 2016.
MOURA, Giovana Barroca; SOUZA, Ione dos Santos. O Uso Das Novas Tecnologias Na Educação Infantil no Município de Alagoa Grande-PB. Tempos E Espaços Em Educação: 117-129. 2014.
OLIVEIRA, Nedia Maria de; MARINHO, Simão Pedro P. Tecnologias Digitais Na Educação Infantil: Representações Sociais De Professoras. Ibero-Americana De Estudos Em Educação. Araraquara, v. 15, n. 4, p. 2094-2114, out. /dez. 2020.
SARMENTO, Manuel Jacinto; PINTO, Manuel. As crianças e a infância: definindo conceitos, delimitando o campo. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; PINTO, Manuel (coords.). As crianças: contextos e identidades. Braga, Portugal: Centro de Estudos da Criança, 1997.
SOARES, Magda Becker. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica. 2003.
SOARES, Magda Becker. Alfabetização e letramento: caderno do professor. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2005.p. 64.
SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA. Manual de orientação: Saúde de Crianças e Adolescentes na Era Digital. nº 1, Outubro de 2016.
SOUZA, Sara Monik Santos. A tecnologia na Educação Infantil. Seminário Gepráxis, Bahia, v. 7, n. 7, p. 1581-1591, maio, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Professare
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à Revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta Revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta Revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta Revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).