LEARNING IN SURGICAL CLINICS: THE CHALLENGES OF STUDENTS OF THE TECHNICAL COURSE IN NURSING WHEN THEY RETURN TO ON-SITE CLASSES

LEARNING IN SURGICAL CLINICS: THE CHALLENGES OF STUDENTS OF THE TECHNICAL COURSE IN NURSING WHEN THEY RETURN TO ON-SITE CLASSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33362/professare.v13i00.2985

Keywords:

Learning, Technical Course in Nursing, Face-to-face Teaching, COVID-19

Abstract

This study aims to investigate the return to face-to-face classes in a Technical Course in Nursing from the perspective of students of the curricular component of the Surgical Clinic. It is classified as a basic, qualitative, exploratory and descriptive research with documental, bibliographic and field research technical procedures. This is a case study that was carried out in a Technical Nursing course in a technical school belonging to the private teaching network of Rio Grande do Sul. As a data collection instrument, a structured questionnaire containing eight open questions and five closed questions was used. The research subjects were 26 students from the curricular component of the Surgical Clinic. Data analysis followed the guidelines of the theory of content analysis. From the results obtained, it is highlighted that, with the return to face-to-face attendance, the practices used in the Technical Nursing course need to be rethought so that the responsibility for the teaching-learning process does not fall only on students. It is concluded that a constant didactic and pedagogical reorganization is necessary in the course, since events such as the pandemic have brought/created new perceptions about the students learning demands.

Author Biographies

Gibran Brum da Rocha, Corpo de Bombeiros Militar do Estado do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Enfermagem pelo Centro Universitário Metodista (2018). Atualmente é bombeiro militar - Corpo de Bombeiros Militar do Estado do Rio Grande do Sul. Tem experiência em atendimento pré-hospitalar e salvamentos, com ênfase em enfermagem e em rotinas da administração pública.

Fábio Lopes, Petrobrás

Mestre em Educação Profissional e Tecnológica. Técnico em Operações Sênior da Petrobrás.

Roberta Pasqualli, IFSC

Possui graduação em Ciência da Computação pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (1999), Especialização em Informática pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001), Especialização em Teorias e Metodologias da Educação pela UNOCHAPECÓ (2005), Especialização em Docência no Ensino Superior pela UNOCHAPECÓ (2008), Mestrado em Ciências da Computação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2002) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2013). Atualmente é professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina - Câmpus Chapecó. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Inovações Pedagógicas, Saberes Docentes e Educação a Distância. É Pós-Doutora em Educação pela UFRGS onde estudou os saberes docentes dos professores do Sistema Rede E-TEC Brasil.

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Published

2024-12-19

How to Cite

Brum da Rocha, G., Lopes, F., & Pasqualli, R. (2024). LEARNING IN SURGICAL CLINICS: THE CHALLENGES OF STUDENTS OF THE TECHNICAL COURSE IN NURSING WHEN THEY RETURN TO ON-SITE CLASSES: LEARNING IN SURGICAL CLINICS: THE CHALLENGES OF STUDENTS OF THE TECHNICAL COURSE IN NURSING WHEN THEY RETURN TO ON-SITE CLASSES. Professare, 13(00), e2985. https://doi.org/10.33362/professare.v13i00.2985

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