TEACHING PRACTICE CHILDREN'S LITERATURE AND SCIENCE TEACHING
ANALYSIS AND EVALUATION OF EDUCATIONAL AND TRAINING CONTRIBUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.33362/professare.v12i2.3049Keywords:
Pre-service Teacher Education. Pedagogy. Science teaching. Literature., Pedagogy, Pre-Service Teacher Education, Science teaching, Literature InfantileAbstract
This study is aligned with the pre-service primary teacher education from a teaching practice developed in the 1st year classes of the course in 2020 and 2021, linked to the discipline of Science and Environment Teaching Methodology and the Interdisciplinary Project of Children Literature and Science Teaching. It aims to evaluate the contribution of this teaching practice to the students, and to examine the concept built between theory and practice aiming at teacher training. The methodology used is a collaborative action-research supported by the teacher education in context (UJIIE, 2019). Thus, the results obtained fostered the creation of a bank of literary works and the construction of didactic sequences, from which we concluded that the skills built by the teaching practice had a positive result in the lives of students in order to propose an innovative source for teaching action.
References
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Brasília-DF: MEC/SEF, v. 4, 1997.
BRASIL. Referenciais Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília-DF: MEC/SEF/DPE/COEDI, v.3, 1998.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília-DF: MEC/SEB, 2018.
CAVALCANTI, Joana. Caminhos da literatura infantil e juvenil: dinâmicas e vivências na ação. São Paulo: Paulus, 2002.
FAZENDA, Ivani C. A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas: Papirus, 1994.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 30 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
LORENZETTI, Leonir; DELIZOICOV, Demétrio. Alfabetização científica no contexto das séries inicias. In: Ensaio - Pesquisa em Educação em Ciências, v. 3, n. 1, jun. 2001, p. 1-17.
TONELLO, Denise. Portfólio: pra que te quero? São Carolos-SP: Pedro & João Editores, 2022.
UJIIE, Nájela Tavares; PINHEIRO, Nilcéia Aparecida Maciel. Prática pedagógica interdisciplinar: articulação enfoque CTS e a literatura infantil. In: UJIIE, Nájela Tavares; PIETROBON, Sandra Regina Gardacho. Práxis educativa e infância: intersecções para a formação integral da criança. Curitiba-PR: CRV, 2017, p. 145-158.
UJIIE, Nájela Tavares. Abordagem CTS e Formação de Professores em Contexto: asserção, ação interdisciplinar e educação da infância. Curitiba-PR: CRV, 2019.
UJIIE, Nájela Tavares. Formação continuada de professores da educação infantil num enfoque CTS. 2020. 207 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciência e Tecnologia) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Ponta Grossa, 2020.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Trad. Ernani F. da Rosa. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Professare
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à Revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta Revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta Revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta Revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).