PERMANENCE AND SUCCESS FROM THE STUDENT PERSPECTIVE: ANALYSIS WITH GRADUATES AND ESCAPES FROM IFSC-TUBARÃO-SC COURSES

PERMANENCE AND SUCCESS FROM THE STUDENT PERSPECTIVE: ANALYSIS WITH GRADUATES AND ESCAPES FROM IFSC-TUBARÃO-SC COURSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33362/professare.v12i3.3185

Keywords:

Educação Profissional e Tecnológica; Permanência e Êxito; Evasão e Retenção; Produto Educacional

Abstract

ABSTRACT

This article presents the results of a research that aimed to investigate the main causes of school dropout and retention - and at the other end, the factors that most contribute to the permanence and success in technical courses of the Professional and Technological Education Network (EPT). The topic has been on the agenda since the developments that accompany the expansion of the EPT Network, including dropout and retention rates. The work assumes that the measures to be adopted to ensure the completion of technical courses, whether integrated or subsequent, need to consider the specifics of each regional context and the profiles of the subjects served. As a methodological delimitation, the research, with a qualitative approach, analyzed the situation near the IFSC campus in Tubarão, located in the southern region of Santa Catarina. The research contemplated, from the students' voices, the development of a Educational Product containing practical actions to act in the fight against dropout and retention. The analysis points out that the feelings of belonging and the focus of the courses on the demands of the world of work in the region in which the students are inserted are the main factors to ensure permanence and success.

 

 

Author Biographies

Fernanda Corrêa Garcia, IFSC

Doutoranda em Educação pela Universidade do Extremo Sul Catarinense - PPGE/UNESC (2021). Mestre em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Santa Catarina - PROFEPT/IFSC (2020). Especialização em Língua e Literatura com ênfase nos Gêneros do Discurso pela Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC (2010). Licenciada em Letras - Português/Espanhol pela Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC (2008).Técnica em Assuntos Educacionais no Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC campus Tubarão. Membro do GETEC- Grupo de Pesquisa em Evasão Escolar e Tecnologias Educacionais (IFSC). Membro do Núcleo de Estudos sobre Formação Humana - FORMA (UNESC).

Marizete Bortolanza Spessatto

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina-UFSC, com estágio de doutoramento na Università Degli Studi di Padova-Italia e mestre em Linguística pela UFSC. Realizou estágio pós-doutoral na Universidade do Estado de Santa Catarina-UDESC. Docente do Departamento de Desenvolvimento Educacional do campus Florianópolis, no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina-IFSC, onde desenvolve pesquisas na área de formação de professores e integra o Colegiado do Programa de Mestrado Profissional em Rede ProfEPT. Participa de projetos de pesquisa e de extensão voltados à formação de professores e à leitura e escrita de estudantes da Educação Básica. Desenvolve pesquisas junto ao Projeto Variação Linguística na Região Sul do Brasil-VARSUL de Santa Catarina desde 1999, com ênfase na investigação da interferência dos dialetos italianos na fala e na escrita em português da população residente no oeste de Santa Catarina. 

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Acesso em 14 ago. 2020.

Published

2023-11-09

How to Cite

Corrêa Garcia, F., & Bortolanza Spessatto, M. (2023). PERMANENCE AND SUCCESS FROM THE STUDENT PERSPECTIVE: ANALYSIS WITH GRADUATES AND ESCAPES FROM IFSC-TUBARÃO-SC COURSES: PERMANENCE AND SUCCESS FROM THE STUDENT PERSPECTIVE: ANALYSIS WITH GRADUATES AND ESCAPES FROM IFSC-TUBARÃO-SC COURSES. Professare, 12(3), e3185. https://doi.org/10.33362/professare.v12i3.3185

Issue

Section

ARTIGOS