FROM THE DEFENSE OF DEMOCRACY TO SPECIAL EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF SCHOOL INCLUSION

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Authors

DOI:

https://doi.org/10.33362/professare.v11i3.3132

Keywords:

Educação infantil, Educação inclusiva, Políticas educacionais

Abstract

The present study seeks to analyze how public policies with an inclusive perspective permeate early childhood education, covering Brazilian educational legislation, understanding the importance of promoting inclusive education from early childhood education. For this, we used bibliographic research as a method, whose data and information were collected from existing works and official documents, which serve as a basis for the analysis and interpretation of facts. In view of the facts presented, it was possible to perceive that it is essential that education be inclusive from early childhood education, since during this stage there is a significant demand for children who need to be welcomed by educational institutions and this will only happen effectively if there are educational policies that contemplate and value the rights of all children with care that guarantees their overall development.

Author Biographies

Lidiane Cristina Woldam de Moraes Barth, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe – UNIARP

Mestranda no Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação Básica da Universidade Alto Vale do Rio do Peixe (UNIARP). 

Sandra Mara da Silva Schmickler

Mestranda no Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação Básica da Universidade Alto Vale do Rio do Peixe (UNIARP).  

Márcia de Souza Lehmkuhl, UDESC

Doutora em Educação: História, Política, Sociedade, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo-PUC-SP. Possui Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina-UFSC (2011). Especialização em Alfabetização pela Universidade do Estado de Santa Catarina- UDESC e graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina- UFSC (1993). Atualmente é funcionária pública estadual no cargo de Pedagoga na Fundação Catarinense de Educação Especial-FCEE. Pesquisadora do Grupo de Estudo de Política Educação e Trabalho-GEPETO e GEEP da UFSC, na temática: Educação e Educação Especial. Experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Especial, atuando principalmente nos seguintes temas: educação especial, formação de professores, política públicas em educação e educação especial, inclusão e aprendizagem.

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Published

2022-12-30

How to Cite

Barth, L. C. W. de M., Schmickler, S. M. da S., & Lehmkuhl, M. de S. (2022). FROM THE DEFENSE OF DEMOCRACY TO SPECIAL EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF SCHOOL INCLUSION: FROM THE DEFENSE OF DEMOCRACY TO SPECIAL EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF SCHOOL INCLUSION. Professare, 11(3), e3132-e3132. https://doi.org/10.33362/professare.v11i3.3132

Issue

Section

Dossiê: EDUCAÇÃO INCLUSIVA - estudos, possibilidades e práticas pedagógicas

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