SOCIEDADE E EDUCAÇÃO: PERFIL DE ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO NA PERSPECTIVA DA EDUCAÇÃO SOCIOLÓGICA

SOCIETY AND EDUCATION: PROFILE OF HIGH SCHOOL STUDENTS FROM THE PERSPECTIVE OF SOCIOLOGICAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33362/visao.v9i2.2515

Keywords:

Conhecimento sociológico. Formação. Vivência em sociedade. Estudantes. Sociologia.

Abstract

Sociology integrates the basic education curriculum as a compulsory subject and its educational contribution has been the object of analysis at different times in society. Therefore, this study has as its research object the approach of Sociology in high schools in the municipality of Porto União and its social impacts in the city, with a focus on the influence of sociological knowledge in Porto União, with a view to the formation of the student for living in society. In this sense, qualitative and quantitative research, with semi-structured questionnaires, was used for the application of interviews to 100 students of the third year of High School at E.E.B.Cid Gonzaga. In order to understand how they interpret their role as students of sociology and how the discipline contributes to training for living in society. It was concluded with this research, that the sociological knowledge is extremely important and impacting in the education of these students, because the Sociology classes collaborate with the understanding of this process through the preparation of students to live in society and the understanding of social relationships, in which they are inserted.

Keywords: Sociological. Knowledge. Training. Student. Sociology.

Author Biography

Joel Haroldo Baade, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe

Doutorado (2011 - Conceito CAPES 6) e Mestrado (2007 - Conceito CAPES 6) em Teologia pela Escola Superior de Teologia - Faculdades EST (São Leopoldo/RS). Especialização em Administração Escolar, Supervisão e Orientação pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci - UNIASSELVI (2013). Graduação em Teologia pela Escola Superior de Teologia - Faculdades EST (São Leopoldo/RS) (Conceito 5). Graduação em Administração pela Universidade do Contestado (UnC, 2016). A formação inclui temas como Ética, Pesquisa, Metodologia de Pesquisa, História das Religiões, História da Educação, Hermenêutica, Correntes Pedagógicas, Sociologia, Filosofia, Teoria Curricular, Gestão Educacional. Formação e experiência na área de educação a distância (EAD). Desde fevereiro de 2011, professor da UNIARP (Universidade do Alto Vale do Rio do Peixe em Caçador-SC), lecionando diversas disciplinas em nível de graduação e pós-graduação. Líder do Grupo de Pesquisa em Ética, Cidadania e Sustentabilidade (CNPq). Editor-chefe da Revista Visão de Gestão Organizacional. Membro da Associação Brasileira de Editores Científicos (ABEC). Docente e Pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Sociedade e do Mestrado Profissional em Educação da UNIARP. Coordenador geral do programa de Educação a Distância do Centro Universitário de Brusque (UNIFEBE). Sua pesquisa, produção técnica e tecnológica estão concentradas na Epistemologia, Interdisciplinaridade e Ética na construção do conhecimento, desde a Educação Básica até a Pós-Graduação.

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Published

2020-12-14

How to Cite

WIECZORKIEVICZ, A. K. .; VALENTE, S. S. .; FARO, M. R. C. .; ALMEIDA, D. de .; BAADE, J. H. SOCIEDADE E EDUCAÇÃO: PERFIL DE ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO NA PERSPECTIVA DA EDUCAÇÃO SOCIOLÓGICA: SOCIETY AND EDUCATION: PROFILE OF HIGH SCHOOL STUDENTS FROM THE PERSPECTIVE OF SOCIOLOGICAL EDUCATION. Vision Journal: Organizational Management, Caçador (SC), Brasil, v. 9, n. 2, p. 224–239, 2020. DOI: 10.33362/visao.v9i2.2515. Disponível em: https://periodicos.uniarp.edu.br/index.php/visao/article/view/2515. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos