PEDAGOGIC PROCESSES USING DIGITAL RESOURCES: EXPERIENCES AT A MUNICIPAL SCHOOL IN GOIÂNIA

PEDAGOGIC PROCESSES USING DIGITAL RESOURCES: EXPERIENCES AT A MUNICIPAL SCHOOL IN GOIÂNIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33362/professare.v12i2.3214

Keywords:

Escola, Processos Pedagógicos, Tecnologias, Mediação Pedagógica, Celular

Abstract

The use of technologies and digital resources has become increasingly present in today's society and its insertion permeates the various spheres of society. Bringing it to the educational context, we have the following problem: How can the school contribute to the (comprehensive) training of its students through the use of digital and technological resources? In this sense, this study has the objective of reflecting on the pedagogical practices developed and experienced at the Pedro Gomes de Menezes Municipal School (Goiânia/Goiás), with the use of technologies. To do so, discuss pedagogical mediation and understand the use of technologies and digital resources as instruments/resources in pedagogical processes. To enable this reflection, a bibliographical research was carried out, based on: Da Cunha and Suanno (2021), Goedert and Arndt (2020), Masetto (2013), Moraes (2000), Morin (2000), Narikawa and Rodrigues (2021), Rodrigues, Sabota and Silvestre (2021) and Serafim and Sousa (2011). They were taken as documents and interpreted from the perspective of complexity, with a qualitative approach, a news from the newspaper "O Hoje" about the school in question, together with a statement from the board of the teaching unit. It is believed that when understood as resources in the pedagogical processes to be mediated by teachers, technologies can contribute to a more effective, humane and true education.

Author Biographies

João Henrique Suanno, Universidade Estadual de Goiás - UEG

Professor do Programa do Pós-graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias da UEG. Pós-doutor em Educação pela Universidade de Barcelona (UB-ES). Doutor em Educação pela Universidade Católica de Brasília (UCB-DF). Mestre em Educação pela Universidade de Havana-Cuba revalidado pela PUC-GO. Graduado em Psicologia, pela Pontifícia Universidade Católica (PUC-GO).

Thaís Marques Cabral Rodrigues, Universidade Estadual de Goiás

Discente no Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (PPG-IELT) da Universidade Estadual de Goiás (UEG) – Câmpus Anápolis de Ciências Socioeconômicas e Humanas. Graduada em Educação Física (Licenciatura), pela UEG – Câmpus ESEFFEGO, Especialista em Interdisciplinaridade e Transdisciplinaridade em Educação e em Docência Universitária pela UEG – Câmpus Inhumas.

Olira Saraiva Rodrigues, Universidade Estadual de Goiás

Professora do Programa do Pós-graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias da UEG. Pós-doutora pelo Departamento de Ciências da Comunicação e da Informação da Faculdade de Letras da Universidade do Porto em Portugal (FLUP). Pós-doutora em Estudos Culturais pelo Programa Avançado em Cultura Contemporânea (PACC) da Faculdade de Letras (UFRJ). Doutora em Arte e Cultura Visual (UFG). Mestra em Educação (PUC-Goiás). Graduada em Letras (UEG).

References

ALMEIDA, Beatriz Oliveira; ALVES, Lynn Rosalina Gama. Letramento digital em tempos de COVID-19: uma análise da educação no contexto atual. [TESTE] Debates em Educação, v. 12, n. 28, p. 1-18, 2020. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10282. Acesso em: 27 jul. 2023.

DA CUNHA, Regina Célia Alves; SUANNO, João Henrique. EDUCAÇÃO MEDIADA POR TECNOLOGIAS DIGITAIS. Revista Plurais-Virtual (e-ISSN 2238-3751-ISSN 1984-3941), v. 11, n. 1, p. 10-23, 2021. Disponível em: https://revista.ueg.br/index.php/revistapluraisvirtual/article/view/12279. Acesso em: 22 jun. 2023.

EDUCARA. Facebook: Educara e Escola Municipal Pedro Gomes de Menezes. Goiânia, 31, outubro, 2019. Disponível em: https://m.facebook.com/watch/?v=1687535818047123&paipv=0&eav=AfZow3wgoU0Pjdr1fH0tTD1_TivtnG9BDb-zRmKtnwZ7W-rFtvfRs2_KFD9kOYB3uyU&_rdr#_=_. Acesso em: 27 jul.2023.

GOEDERT, Lidiane; ARNDT, Klaulter. Mediação pedagógica e educação mediada por tecnologias digitais em tempos de pandemia Criar Educação, Criciúma, v. 9, nº2, Edição Especial, 2020.– PPGE – UNESC – ISSN 2317-2452. Disponível em: https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/6051. Acesso em: 27 jul. 2023.

MASETTO, Marcos T. Mediação pedagógica e tecnologias de informação e comunicação. In: MORAN, José M.; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Maria A. (Org.) Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2013.

MORAES, Maria Cândida. Tecendo a Rede, mas com que Paradigma? Núcleo de informática Aplicada à Educação – NIED. Universidade Estadual de Campinas – Unicamp. Cidade Universitária “Prof. Dr. Zeferino Vaz”. Conferência apresentada no Encontro Internacional de Educação para a Paz, “The Future of our Children”. Universidade de Genebra: setembro, 2000. Disponível em: https://www.nescon.medicina.ufmg.br/biblioteca/imagem/2518.pdf. Acesso em: 27 jul. 2023.

MOREIRA, Daniel Augusto. A pesquisa empírica e suas variantes. São Paulo: Pioneira, 2004.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.

NARIKAWA, Thiago Augusto; RODRIGUES, Olira Saraiva. A educação brasileira e novos rumos pós-pandemia. In: REIS, Marlene Barbosa de Freitas; MOREIRA, Cleumar de Oliveira; ANDERI, Eliane Gonçalves Costa (Orgs.). Educação, resistência e esperança: diálogos interdisciplinares. 1ed. Anápolis: Editora UEG, 2022, v. 1, p. 152-171.

RODRIGUES, Michael; SABOTA, Barbra; SILVESTRE, Viviane. Construções de sentidos sobre o conceito de mediação pedagógica: uma leitura multimodal e rizomática. Revista Educação e Linguagens, Campo Mourão, v.10, n.19, jan/jun. 2021. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/revistaeduclings/article/view/6651. Acesso em: 27 jul. 2023.

SERAFIM, Maria Lúcia; SOUSA, Robson Pequeno de. Multimídia na educação:

O vídeo digital integrado ao contexto escolar. In: Robson Pequeno de Sousa, Filomena da M. C da S. C. Moita, Ana Beatriz Gomes Carvalho (Organizadores). Tecnologias digitais na educação - Campina Grande: EDUEPB, 2011. Disponível em: https://static.scielo.org/scielobooks/6pdyn/pdf/sousa-9788578791247.pdf. Acesso em: 22 jun. 2023.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. Cortez, v. 7, p. C3, 2013.

SOUSA, Sheyla; MARTINS, Isabela. Projeto leva celulares para sala de aula. O Hoje, Goiânia, 02, março, 2019. (Figura 1). Disponível em: https://ohoje.com/noticia/cidades/n/161531/t/projeto-leva-celulares-para-sala-de-aula/. Acesso em: 27 jul. 2023.

Published

2023-08-08

How to Cite

Suanno, J. H., Rodrigues, T. M. C., & Rodrigues, O. S. (2023). PEDAGOGIC PROCESSES USING DIGITAL RESOURCES: EXPERIENCES AT A MUNICIPAL SCHOOL IN GOIÂNIA: PEDAGOGIC PROCESSES USING DIGITAL RESOURCES: EXPERIENCES AT A MUNICIPAL SCHOOL IN GOIÂNIA. Professare, 12(2), e3214. https://doi.org/10.33362/professare.v12i2.3214

Issue

Section

Dossiê: FORMAÇÃO DOCENTE: estudos e práticas educativas

Most read articles by the same author(s)