PERMANÊNCIA ESTUDANTIL NA PANDEMIA NA PÓS-GRADUAÇÃO

STUDENT RETENTION IN GRADUATE STUDIES DURING THE PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33362/professare.v13i00.3587

Keywords:

desigualdade, IES, Pandemia, permanência estudantil.

Abstract

This article aims to bring discussions regarding postgraduate students who faced the pandemic period with its academic setbacks, the trajectory of these students in the post-pandemic. With the arrival of the pandemic caused by Covid-19, higher education institutions needed to adopt social distancing in the academic community, with a view to preserving the health of the institution's students, teachers and staff. Thus, social distancing brings with it the difficulties imposed by the pandemic. The Covid-19 pandemic has worsened the situation for higher education students, making it even more complicated, as issues involving student dropout have increased, thus contributing to the drop in students pursuing higher education in Brazil. This scenario of uncertainty and political conflicts brought to the field of education the dropouts of students who were unable to continue their studies in higher education, as blockages of student scholarships are a reality experienced by these students, who need the student scholarship and financial support. to continue their studies in places far from their regions of origin. The methodology applied in this article was a bibliographical review with the intention of locating studies already carried out on the permanence of students in postgraduate studies during the pandemic and its subsequent impacts, we carried out a bibliographical survey, with the aim of understanding what has been produced. It is concluded that due to the pandemic, teachers and students needed to change their academic activities, thus problems that already existed were more highlighted during the pandemic period. Social inequality was more noticeable, especially among IES students. Keywords: pandemic. student retention. IES. Inequality

References

AUGUSTO, Cristiane Brandão; SANTOS, Rogerio Dultra. Pandemias e Pandemônio no Brasil. São Paulo: Tirant lo Blanch, 2020. p. 247-261.

ASSUNÇÃO-LUIZ, Alan Vinicius et al. Impacto da Covid-19 em alunos de pós-graduação. Olhares & Trilhas. Uberlândia, vol.23, n.2, abril-jun./2021. DOI10.14393/OT2021v23.n.2.60117

BARBOSA, Maria Ligia de Oliveira; BORGES, Eduardo Henrique Narciso; GOUVÊA, Adriane Pereira. Entre crises e dilemas persistentes: uma análise dos programas de permanência estudantil nas universidades federais brasileiras. PLURAL - Revista do Programa de Pos‑Graduacão em Sociologia da USP, São Paulo, v. 29, n. 1, p. 60-79, jan./jun. 2022. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/plural/article/view/192974/183623.

BERTOLIN, Julio Cesar Godoy. Análise crítica dos instrumentos de avaliação de cursos de graduação do Sinaes. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 26, n. 1, p. 183-199, 2019. DOI: 10.5335/rep.v26i1.8401. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/8401.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP Nº 5/2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Parecer homologado parcialmente cf. despacho do ministro, publicado no D.O.U. de 1º/6/2020, Seção 1, p. 32. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. História e missão. Brasília, DF: Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br. Acesso em: 28.set.2023.

CAVALCANTI, Lourdes Maria Rodrigues. GUERRA, Maria das Graças Gonçalves Vieira. Os desafios da universidade pública pós-pandemia da Covid-19: o caso brasileiro. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.30, n.114, p. 73-93, jan./mar. 2022. https://doi.org/10.1590/S0104-40362021002903113

COTRIM-GUIMARÃES, Iza Manuella Aires; RIBEIRO, Elisa Antônia; BARROS, Giuliana de Sá Ferreira. Desafios da docência para a permanência dos estudantes em tempos de pandemia. Revista Labor, Fortaleza, CE, v. 1, n. 26, p. 303-327, jul./dez. 2021. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/issue/view/1083/399. Acesso em:

DA SILVA PRADO, A., & de LUCAS FREITAS, J. (2022). O sistema de pós-graduação brasileiro e a saúde mental dos estudantes: que fragilidades a pandemia da covid-19 revela? Revista De Educação Da Universidade Federal Do Vale Do São Francisco. Disponível em https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/revasf/article/view/1839. Acesso em:

FARIAS JEM, PILATI R. Violating social distancing amid the COVID-19 pandemic: Psychological factors to improve compliance. PsyArXiv Preprints, 2020.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte". Educação & sociedade 23 (2002): 257-272.

FÓRUM NACIONAL DE PRÓ-REITORES DE ASSUNTOS COMUNITÁRIOS E ESTUDANTIS. Pesquisa Nacional de Perfil Socioeconômico e Cultural dos (as) Graduandos (as) das Ifes Uberlândia, Andifes, 2019.

GARCIA, Fernanda Corrêa; SPESSATTO, Marizete Bortolanza. PERMANÊNCIA E ÊXITO SOB A PERSPECTIVA DISCENTE: análise com egressos e evadidos de cursos do IFSC-TUBARÃO-SC. Revista Professare, ISSN:2238-9172, Caçador, v.12, n. 3, p. e3185, 2023. DOI: https://doi.org/10.33362/professare.v12i3.3185

GATTI, Bernardete A. Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia. Impactos da pandemia. Estud. av. 34 (100) • Sep-Dec 2020 • https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.34100.003

IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. PNAD Educação 2019: Mais da metade das pessoas de 25 anos ou mais não completaram o ensino médio. Rio de Janeiro: IBGE, 2019. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/28285-pnad-educacao-2019-mais-da-metade-das-pessoas-de-25-anos-ou-mais-nao-completaram-o-ensino-medio#:~:text=Apesar%20da%20propor%C3%A7%C3%A3o%20de%20pessoas,n%C3%A3o%20conclu%C3%ADram%20essa%20etapa%20educacional. Acesso em: 25 jun. 2023.

MOREIRA, J. A., Henriques, S., & BARROS, D. M. V. (2020). Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, 351-364.

NASCIMENTO, Paulo Meyer; RAMOS, Lima Daniela, MELO, Adriana Almeida Sales de; Castioni, Remi. Acesso domiciliar à internet e ensino remoto durante a pandemia. Brasília: Ipea, 2020.

OECD (2020a). Supporting the continuation of teaching and learning during the COVID-19 Pandemic Annotated resources for online learning. Paris: OECD Publishing. Disponível em: https://www.oecd.org/education/Supporting-the-continuation-of-teaching-and-learning-during-the-COVID-19-pandemic.pdf. Acesso em:

PINTO, Janille Costa; DIAS, Laiana Silva de Oliveira Foeppel; CUNHA JÚNIOR, Adenilson Souza. Perspectivas docentes sobre o uso das tecnologias na prática pedagógica do ensino remoto no contexto da pandemia da COVID-19. Revista Temas & Matizes, [S. l.], v. 14, n. 25, p. 204–228, 2021.

REIMERS, Fernando M.; SCHLEICHER, Andreas. Toward a Global Response to COVID-19. A framework to guide education strategies amid school closures in

countries around the world. Organization for Economic Cooperation & Development, Paris, p. 1-40, 2020. Disponível em: https://www.gse.harvard.edu/news/uk/20/04/toward-global- response-covid-19. Acesso em: 25 ago. 2021.

WILDER-SMITH, Annelies; FREEDMAN, David. Isolation, quarantine, social distancing and community containment: pivotal role for old-style public health measures in the novel coronavirus (2019-nCoV) outbreak. Journal of Travel Medicine, London, v. 27, n. 2, p. 1-4, 2020.

WHO – WORLD HEALTH ORGANIZATION. Key messages and actions for Covid-19 prevention and control in schools. Geneve: WHO, Mar. 2020.

Published

2025-01-22

How to Cite

Rodrigues, V., & Martins do Nascimento, L. (2025). PERMANÊNCIA ESTUDANTIL NA PANDEMIA NA PÓS-GRADUAÇÃO: STUDENT RETENTION IN GRADUATE STUDIES DURING THE PANDEMIC. Professare, 13(00), e3587. https://doi.org/10.33362/professare.v13i00.3587