CREATIVE ECONOMY IN FASHION: A CASE STUDY OF THE ATELIER CALLE 7 IN THE CITY OF ARARANGUÁ-SC
CREATIVE ECONOMY IN FASHION: A CASE STUDY OF THE ATELIER CALLE 7 IN THE CITY OF ARARANGUÁ-SC
DOI:
https://doi.org/10.33362/visao.v11i1.2657Keywords:
Creative Economy., Fashion Design., Cultural Diversity., Acculturation.Abstract
The Creative Economy has gained a lot of visibility in the last two decades, due to its great capacity to boost economic growth, employment creation and the development of societies based on intellectual and creative capital activities. With the aim of researching the theme of the creative economy in fashion, the objective of the study is to, understand how the crafts of the city of Araranguá-SC, are included in the fashion market in order to develop, products or fashion collections using the local cultural diversity. As for methodological procedures, the research is characterized as qualitative, descriptive and exploratory. For data collection, an interview was held with the local craftsman Alex Santos, owner of atelier Calle7. Among the results of this study, one can see the difficulty of, absence of professional training and understanding of the productive chain, bottleneck in product distribution, lack of legal frameworks, labor, social security, tax and intellectual property. Faced with all these difficulties, there are professionals from the creative sector in the Brazilian scenario who do not give up before them. They believe in our cultural diversity and are guided by their ideals and creative strength, develop innovative projects, and stand out in the creative economy model.
References
ALONSO, Maria Rita. Projeto ponto firme, feito por detentos, traz questão sócio-política ao SPFW. 2018. Disponível em: <https://emais.estadao.com.br/noticias/moda-e-beleza,projeto-ponto-firme-feito-por-detentos-causa-comocao-na-spfw,70002278624> Acesso em: 28 maio 2018.
ALONSO, Maria Rita. Ronaldo Fraga emociona com desfile sobre tragédia de Mariana. 2018. Disponível em: <https://emais.estadao.com.br/noticias/moda-e-beleza,ronaldo-fraga-emociona-com-desfile-sobre-tragedia-de-mariana,70002285346> Acesso em: 28 maio 2018.
CHATAIGNIER, Gilda. História da Moda no Brasil. 1. ed. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2010.
CONFERÊNCIA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA COMÉRCIO E DESENVOLVIMENTO UNCTAD. 2010. Relatório de economia criativa 2010. Nações Unidas, 392 p. Disponível em: <http://unctad.org/pt/docs/ditctab20103_pt.pdf> Acesso em: 14 maio 2018.
COSTA, Ana Maria Nicolaci da, O talento jovem, a internet e o mercado de trabalho da “economia criativa”. Psicologia & Sociedade, v. 23, n. 3, p. 554-563, 2011. Disponível em: <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=309326607013> Acesso em: 11 dez. 2018.
COSTA, Dalla Armando; SANTOS, Elson Rodrigo de Souza. Economia criativa: novas oportunidades baseadas no capital intelectual. Economia & Tecnologia, Curitiba, ano 7, v. 25, p. 179-186, abr./jun. 2011. Disponível em: <http://www.economiaetecnologia.ufpr.br/revista/25%20Capa/Armando%20Dalla%20Costa%20-%20Elson%20Rodrigo%20Souza-Santos.pdf> Acesso em: 11 dez. 2017.
FACEBOOK.Calle7. 2008. Disponível em:<https://www.facebook.com/pg/Ateli%C3%AA-Calle7-245636098927716/photos/?tab=album HYPERLINK "https://www.facebook.com/pg/Ateliê-Calle7-245636098927716/photos/?tab=album&album_id=247857552038904"& HYPERLINK "https://www.facebook.com/pg/Ateliê-Calle7-245636098927716/photos/?tab=album&album_id=247857552038904"album_id=247857552038904> Acesso em: 28 maio 2018.
MACHADO, Luiz Alberto. Economia criativa: definições, impactos e desafios. 2012. 25p. Disponível em: <http://www.faap.org/revista_faap/rel_internacionais/REVISTA_ECONOMIA_21.pdf#page=84>. Acesso em: 14 abril 2018.
NEWBIGIN, John. A economia Criativa: um guia introdutório. 2010. Disponível em: <https://creativeconomy.britishcouncil.org/media/uploads/files/Intro_guide_-_Portuguese.pdf> Acesso em 22 maio 2018.
ECOERA, Portal. Ronaldo Fraga e as mudas de um verão que vira. 2018. Disponível em: <https://www.portalecoera.com.br/moda/ronaldo-fraga-e-as-mudas-de-um-verao-que-vira/> Acesso em: 28 maio 2018.
SANTOS, Heloísa Helena de Oliveira. Moda e economia criativa: políticas culturais no Brasil contemporâneo. 2014. Vol.50, N. 3, p. 194-205. Disponível em: Acesso em: 14 abr. 2018.
SEC. Plano da Secretaria da Economia Criativa: políticas, diretrizes e ações, 2011 – 2014. Brasília: Ministério da Cultura, 2012. Disponível em: <http://www.cultura.gov.br/documents/10913/636523/PLANO+DA+SECRETARIA+DA+ECONOMIA+CRIATIVA/81dd57b6-e43b-43ec-93cf-2a29be1dd071>. Acesso em: 14 maio 2018.
TINTI, Roberta. Projeto ponto firme: como o crochê muda a realidade de detentos. 2017. Disponível em: <https://claudia.abril.com.br/sua-vida/projeto-ponto-firme-croche-detentos/> Acesso em: 28 maio 2018.
VILA NOVA, Sebastião. Introdução à Sociologia. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Eliandra de Souza, Caroline Elias Fermiano, Fábio Evangelista Santana, Rafaela Bett Soratto, Aline Hilsendeger Pereira de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Estou ciente de que, através da submissão voluntária de meu texto ao corpo editorial da revista Visão, editada pela Universidade Alto Vale do Rio do Peixe - UNIARP, estou concedendo à Universidade Alto Vale do Rio do Peixe a autorização de publicar o respectivo texto na revista a título não oneroso e declarando a originalidade do texto e sua não submissão simultanea a qualquer outro periódico, em meu nome e em nome dos demais coautores, se eventualmente existirem.Reitero que permaneço como legítimo titular de todos os direitos patrimoniais que me são inerentes na condição de autor. Comprometo-me também a não submeter este mesmo texto a qualquer outro periódico no prazo de, pelo menos, um (1) ano. Declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso acarretará em infração e conseqüente punição tal como prevista na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9609, de 19/02/98).