TECHNOLOGIES IN THE SCHOOL ENVIRONMENT AS AN INSTRUMENT FOR DIGITAL AND SOCIAL INCLUSION

THE UNVEILING OF THE MEDIA MYTH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33362/professare.v12i1.3083

Keywords:

Educação, Tecnologia Digital, Escola

Abstract

This research is the result of an exploratory study, based on a theoretical discussion about digital inclusion in contemporary times. For this, the theoretical and practical-political aspects of digital inclusion were taken into account. The aim was to understand the possible relationship between the insertion of technology in the school environment and digital inclusion and its implications for social inclusion. The analysis shows that given the non-neutrality of technology and the context of living in a capital society, insertion in the school environment alone is not enough to implement digital inclusion and, above all, to impact social inclusion. The fact is that there is a paradox between the real interests of implementing technologies in schools, digital inclusion policies and the reduction of social inequalities.

Author Biographies

Cícero Rodrigues Barbosa, Universidade Federal de Goiás

Doutorando em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Professor de matemática da Secretaria Estadual de Educação de Goiás (SEDUC-Go) e professor formador da Gerência de Formação dos Profissionais da SME de Goiânia (GERFOR). Membro dos grupos de Pesquisa em Educação Matemática: GEMAT e GEPAPE.

Renato Cândido da Silva, Universidade Federal de Goiás

Doutorando em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Goiás (UFG).   Conselheiro Universitário na UFG, Coordenador de Popularização da Ciência na UFG e Diretor da Associação Brasileira de Química. 

Adda Daniela Lima Figueiredo Echalar, Universidade Federal de Goiás

Doutora em Educação. Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM UFG) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE UFG), ambos da UFG. Líder do grupo de pesquisa KADJÓT (Grupo interinstitucional de estudos e pesquisas sobre as relações entre as Tecnologias e a Educação).

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Published

2023-04-04

How to Cite

Rodrigues Barbosa, C., Cândido da Silva, R., & Lima Figueiredo Echalar, A. D. (2023). TECHNOLOGIES IN THE SCHOOL ENVIRONMENT AS AN INSTRUMENT FOR DIGITAL AND SOCIAL INCLUSION: THE UNVEILING OF THE MEDIA MYTH. Professare, 12(1), e3083-e3083. https://doi.org/10.33362/professare.v12i1.3083

Issue

Section

Dossiê: EDUCAÇÃO INCLUSIVA - estudos, possibilidades e práticas pedagógicas

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