O O uso de novas tecnologias como ferramentas facilitadoras da aprendizagem em sala de aula e no processo de formação de professores de física

The use of new technologies as tools to facilitate learning in the classroom and in the process of training physics teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33362/professare.v12i3.3133

Keywords:

Novas tecnologias, Formação de professores, Física

Abstract

The present work presents the use of new technologies that facilitate the acquisition of knowledge in the classroom, more specifically aimed at training Physics teachers. The work shows the importance of using technologies for teacher training, since the internet, as well as modern technologies bring new pedagogical challenges, it becomes increasingly necessary for teachers to learn and integrate them in an open, balanced way and innovative. Faced with the reality currently experienced, where technology is present in practically everything, it is possible to explore ways of meeting the challenges encountered during teacher training. It is expected that with the use of technologies in the teaching of Physics, combined with good planning, the teacher will enable the students to better understand the contents by the student, through the use of instruments, such as: simulators, Digital Blackboard, Cmap Tool, virtual environments, gamification, among others, whose main objective is to increase engagement and arouse students' curiosity, adapting the instruments in order to use them in favor of teaching in the future, when they act as teachers.

Author Biographies

Sirlei Stallbaum Klein, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Mestranda em Educação pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (2022), pesquisadora na linha de pesquisa de Educação, Políticas Públicas e Cidadania (EPPC). Graduada em FÍSICA pelo Instituto Federal Catarinense. Graduada em PEDAGOGIA. Graduada em CIÊNCIAS BIOLÓGICAS. Pós Graduada em Docência no Ensino Superior. Pós Graduada em Metodologia do Ensino de Física e Química. Pós Graduada em Educação Infantil e Anos Iniciais. Pós Graduada em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica.

Luana da Silva, Secretaria de Educação do Estado de Santa Catarina

Educadora, Engenheira Agrônoma, Mestre e Doutora em Ciência do Solo (UDESC) Especialista em Educação Profissional, inspirada pela educação.

References

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicologia Educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

CMAPTOOLS. Programa de mapeamento de conceitos do IHMC. Disponível em: https://cmaptools.softonic.com.br. Acesso em 02/05/23 às 15:39.

DE OLIVEIRA, B. I.; Tecnologias aplicadas ao ensino de biologia: O uso dos tablets em escolas estaduais do município de Patos – PB. UFCG-2015. Disponível em: http://www.cstr.ufcg.edu.br/grad_cienc_bio/tcc_14_2/5_beatriz_iorrana_nunes_de_oliveira.pdf. Acesso em 28 abr. 2023.

DOS SANTOS, H. T. C.; MORAES, D. M.; FERREIRA, L. P.; Jogo e a sua relação para a construção do conhecimento. Disponível em: https://portal.ufsm.br/jai/trabalho/arquivo.html?arquivo=9070. Acesso em 26 abr. 2023.

KLEIN, S. O ensino da óptica geométrica via demonstrações e experimentos que possibilitem a aprendizagem significativa. Disponível em: http://pergamumweb.ifc.edu.br/pergamumweb/vinculos/00000a/00000a8e.pdf. Acesso em 26 abr. 2023.

LOUSA DIGITAL. Disponível em: http://www.digitalw.com.br/smart-800i. Acesso em 03/05/23 às 10:15.

MACHADO, A. F.; MOURA, D. B., DE LIMA, S. F.; SIQUEIRA, R. L. A.; O uso do Modellus em sala de aula como instrumento motivacional para o estudo de óptica geométrica — um estudo de caso. RJ. Revista Sustinere. V. 3, n. 2, p. 143-151, jul-dez, 2015.

MAPA CONCEITUAL – Ferramenta de construção do conhecimento. Disponível em: http://slideplayer.com.br/slide/41881/. Acesso em 03/05/23 às 15:42.

MODELLUS - Modelador Matemático Modellus 4.01. Disponível em: http://fisicafenomenal.blogspot.com.br/2010/07/modelador-matematico-modellus-401.html. Acesso em 02/05/23 às 11:04.

MOREIRA, Marcos A. Teorias de aprendizagem. São Paulo: EPU, 1999.

NOAS - Home Page. Jogo da memória. Disponível em: http://www.noas.com.br/jogos/jogo-da-memoria/. Acesso em 25/04/23.

NOAS - Home Page. Jogo da memória. Disponível em: http://www.noas.com.br/jogos/jogo-da-memoria/. Acesso em 28/04/23 às 16:55.

PhET Interactive Simulations - Home Page. Simulador de Atrito. Disponível em: https://phet.colorado.edu/pt_BR/simulation/friction. Acesso em 04/05/23 às 09:16.

Published

2023-12-30

How to Cite

Stallbaum Klein, S., & Silva, L. da. (2023). O O uso de novas tecnologias como ferramentas facilitadoras da aprendizagem em sala de aula e no processo de formação de professores de física: The use of new technologies as tools to facilitate learning in the classroom and in the process of training physics teachers. Professare, 12(3), e3133. https://doi.org/10.33362/professare.v12i3.3133

Issue

Section

ARTIGOS