Didactic Transposition
A view at the teaching of physics
DOI:
https://doi.org/10.33362/professare.v11i3.3065Keywords:
Didactic Transposition, Physical, Teaching, LearningAbstract
This text discusses, through a bibliographical research, some approaches of the Didactic Transposition Theory (DT), in particular the internal didactic transposition and the survival of knowledge within the scope of Physics teaching. We sought to recognize the importance of reflecting on the process of building knowledge to teach, as well as the adaptations and approximations established by the noosphere. For that, we brought a definition of Didactic Transposition in Chevallard and its approach in Physics through Brockington and Pietrocola. We conclude that the applicability of DT in contexts beyond the Mathematics, however, there are still some obstacles related to didactic time and sometimes around the noosphere itself, which can impact the learning process.
References
ALMOULOUD, Saddo Ag. As transformações do saber científico ao saber ensinado: o caso do logaritmo. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. Especial 1/2011, p. 191-210, 2011. Editora UFPR.
ALVES FILHO, José de Pinho. Regras da transposição didática aplicadas ao laboratório didático. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 17, n. 2, p. 174-188, 2000.
ASTOLFI, Jean-Pierre; DEVELAY, Michel. A Didática das Ciências. 6. ed. São Paulo: Papirus Editora, 2019. 128 p.
BESSA DE MENEZES, Marcus. Investigando o Processo de Transposição Didática Interna: o caso dos quadriláteros. Recife, 2004. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Pernambuco.
BITTAR, Marilena. A Teoria Antropológica do Didático como ferramenta metodológica para análise de livros didáticos. Revista Zetetiké, Campinas, SP, v.25, n. 3, set./dez.2017, p. 364-387.
BONFLEUER, José P. Pedagogia e ação comunicativa: uma leitura em Habermas. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2001. 109 p.
BROCKINGTON, Guilherme; PIETROCOLA, Maurício. Serão as regras da Transposição Didática aplicáveis aos conceitos de Física Moderna? Investigações em Ensino de Ciências, v.10, 2005, p. 387-404.
CHEVALLARD, Yves. La Transposición Didáctica: del saber sabio al saber enseñado. La Pensée Sauvage, Argentina, 1991.
KHAZAEI, Fereshte Heidari; ROUCAU, Baptiste; KALMAN, Calvin S. Can Learning about History of Science and Nature of Science in a Student-Centred Classroom Change Science Students’ Conception of Science? Creative Education, Montreal, v. 09, n. 15, p. 2561-2591, 2018.
LEITE, Miriam Soares. Contribuições de Basil Bernstein e Yves Chevallard para a discussão do conhecimento escolar. 2004. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - PUC - Rio de Janeiro, 2004.
OLIVEIRA, Jadson Borges de. HIDALGO, Juliana M. “Pudim de passas”, #sqn! O modelo de Thomson em sequência didática”. A Física na Escola, v. 20, n. 1, 2022.
PAIS, Luiz Carlos. Didática da Matemática: uma análise da influência francesa. 4. ed. Belo Horizonte : Autêntica Editora, 2019.
RUMELHART, David Everett. Genética e representações na Educação. 3. ed. Paris: Peter Lang International Academic Publishers, 1986. 169 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Professare
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à Revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta Revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta Revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta Revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).