O ENSINO DA SOCIOLOGIA E A INTERDISCIPLINARIDADE

THE TEACHING OF SOCIOLOGY AND INTERDISCIPLINARITY

Authors

  • Alessandra Krauss Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR) https://orcid.org/0000-0002-1492-5077
  • Elba Neri Moreira de Miranda Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)
  • Leanderson Cristiano Voznei Universidade Estadual do Centro Oeste-Campus Irati

DOI:

https://doi.org/10.33362/professare.v12i3.3249

Keywords:

Ensino de Sociologia, Ensino Médio, Interdisciplinaridade, Práticas Professores

Abstract

The teaching of Sociology is of paramount importance, in order to build critical, systematized thinking and aiming at the citizenship formation of high school students. In this sense, the practices and methods used in their school routine contribute to the development of the discipline. In view of this, we investigated the existing relationships between Sociology and interdisciplinary practices in the schools of the Regional Education Coordination of Canoinhas/SC regarding how this practice happens in Sociology classes. The research characterized as qualitative, a bibliographic and field research was carried out, supported with the help of open questionnaires, to identify the conceptions of the Sociology professors of the Coordination, regarding the interdisciplinary practice. The results indicate that in most schools in the Coordination there are some interdisciplinary practices, such as: classes with other disciplines, projects, activities with other classes and collective work. Thus, students and teachers use it collectively to study and present works and activities that may have a sociological bias and that of other disciplines. However, it is important to emphasize that this is a reality in some schools and the minority is still looking for ways to develop this practice, still adopting a disciplinary posture in their school activities. In view of all the notes made by the interviewees, the importance of interdisciplinarity in the construction of sociological knowledge in the full formation of students is visible.

Author Biographies

Alessandra Krauss, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)

Doutoranda em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Mestre em Desenvolvimento e Sociedade na linha de Pesquisa Desenvolvimento Sociedade e Educação pela UNIARP - Universidade Alto Vale do Rio do Peixe - Campus Universitário de Caçador (2019). Possui Bacharelado e Licenciatura em Ciências Sociais com Ênfase em Desenvolvimento Regional pela Universidade do Contestado- UNC -Canoinhas (2013), Especialização em Metodologia do Ensino em História e Geografia pelo Centro Universitário Internacional (2014), Especialização em Metodologia do Ensino em Filosofia e Sociologia pela Faculdade de Administração Ciências Educação e Letras (2016), Licenciatura em filosofia pelo Centro Universitário Internacional (2018) e Especialização em Desenvolvimento Regional: Gestão, Economia e Processos produtivos pela faculdade Jangada (2018). Professora efetiva de Sociologia e Filosofia na Rede Estadual de Ensino de Santa Catarina. Membro do grupo de pesquisa: Ética, Cidadania e Sustentabilidade-GPECS pela UNIARP de Caçador/SC e Membro do grupo de pesquisa Políticas, Formação do Professor, Trabalho Docente e Representações Sociais, da Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Elba Neri Moreira de Miranda , Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)

Possui graduação em PSICOLOGIA pela Universidade Tuiuti do Paraná (1996), graduação em Pedagogia pela Universidade Castelo Branco (2010) e Mestrado em Distúrbios da Comunicação pela Universidade Tuiuti do Paraná (2014); Especialização em Neuropsicologia pela FAMEC (2007); Especialização em Educação Especial e Educação Inclusiva pela UFPR (2007). Atualmente é professora da Faculdade da Indústria. , atuando principalmente nos seguintes temas: aprendizagem, inclusão, educação especial, Transtorno de Déficit de Atenção/Hiperatividade (TDAH), transtornos de aprendizagem, dislexia, autismo, transtornos comportamentais e de condutas em crianças, adolescentes e jovens. Doutoranda em Educação, na Escola de Educação e Humanidades, da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2021/2024)

Leanderson Cristiano Voznei, Universidade Estadual do Centro Oeste-Campus Irati

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em História da (Unicentro), Câmpus Irati. Professor de História, Filosofia e Sociologia na Rede Estadual de Ensino de Santa Catarina.

References

ALVARENGA, A,T; PHILIPPI JR., A; SOMMERMAN, A; ALVAREZ, A. M. S; FERNANDES, V. Histórico, fundamentos filosóficos e teórico-metodológicos da interdisciplinaridade. In: PHILIPPI JR., Arlindo; SILVA NETO, Antônio José da. Interdisciplinaridade em ciência, tecnologia & inovação. Barueri, São Paulo: Manole, 2011.

AZAMBUJA, D. Introdução a ciência política. 17 ed. SP:Globo,2005.

BAUMAN, Z. Para que serve a sociologia ?: Diálogos com Michael Hviid Jacobsen e Keith Tester; tradução Carlos Alberto Medeiros.- 1.ed.-Rio de Janeiro: Zahar, 2015.

BAUMAN, Z. Aprendendo a pensar com a sociologia/Zygmunt Bauman e Tim May. RJ: Zahar, 2010.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.Acesso em 19/08/2023.

BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 1999.Acesso e 20/08/ 2023.

DURKHEIM, E Educação e sociologia. 3. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1952.

DURKHEIM, E. Lições de sociologia. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

FAZENDA, I. O Que é interdisciplinaridade? / Ivani Fazenda (org.). —São Paulo: Cortez, 2008.

FOUCAULT,M. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas / tradução Salma Tannus Muchail. — 8ª ed. — São Paulo: Martins Fontes, 1999. — (Coleção tópicos)

GIDDENS, A. Sociologia/Anthony Giddens; tradução: Ronaldo Cataldo Costa; revisão técnica: Fernando Coutinho Cotanda.-6.ed-Porto Alegre: Penso, 2012.

GIORDANI, E, M; SCREMIN, G; LONGHI, E, C; MENDES, A, M. Interdisciplinaridade como epistemologia e metodologia na formação docente no ensino superior. Universidade Federal da Santa Maria, 2005.

GONÇALVES, A. A. O. ; ALVES, D. S. ; ALVES, A. de S. ; PINTO, M. L. P. S. O ensino de sociologia e a interdisciplinaridade: estudo de caso de uma instituição da rede estadual de ensino em Minas Gerais. REVISTA DE EDUCAÇÃO POPULAR (IMPRESSO) , v. 11, p. 95-107, 2012.

GUSMÃO, N. M. M. Antropologia, Estudos Culturais e Educação: desafios da modernidade. Pró-Posições, v. 19, n. 3 (57) - set. /dez. 2008. Acesso em 10/08/2023.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade/Stuart Hall; tradução Tomaz Tadeu da Silva, Guaracira Lopes Louro-11.ed. Rio de Janeiro: DP&A.2006.

JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e Patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

LAKATOS, E. M. Sociologia Geral / Eva Maria Lakatos, Marina de Andrade Marconi. – 4.ed. São Paulo: Atlas, 1982.

LIBÂNEO, J. C; OLIVEIRA, J. F; TOSCHI, M. S. Educação Escolar: política, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2012.

LIMA, J. G. S. A.; COSTA, J. S. G.; PERNAMBUCO, M. M. C. A. Ensino médio e interdisciplinaridade: Reflexões sobre o ensino de sociologia. HOLOS, [S.l.], v. 2, p. 174-183, maio 2012. ISSN 1807-1600. Disponível em: <http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/868/540>. Acesso em: 08/08/2023.

MARCONI, M. A; PRESOTTO, Z. M. N. Antropologia. Uma introdução. São Paulo: Atlas. 2006, 6ª edição.

MARX, K. O manifesto do Partido Comunista. 6.ed. Petrópolis: Vozes, 1996.

MELO,P.D. O ensino de sociologia no ensino médio: discussão sobre a contribuição da interdisciplinaridade para a formação cidadã. Editora. Realize. 2014. Acesso em 08/08/2023 Disponível:http://www.editorarealize.com.br/revistas/setepe/trabalhos/Modalidade_1datahora_24_09_2014_21_21_07_idinscrito_54_f7a4672a1e94791ba1ea4cdc2eacfc64.pdf

MORAES, M.E. Ensino de sociologia e interdisciplinaridade: breves considerações. Edição Nº. 7, Vol. 1, jan./dez. 2017. Acesso em 07/08/2023. Disponível: http://www.uel.br/revistas/lenpespibid/pages/arquivos/7%20Edicao/02%20ARTIGO_%20ERIVANIA.pdf

ROCHA, J.M.S. Antropologia jurídica: para uma filosofia antropológica da direita.2ª ed. RJ. Elsevier,2010.

SANTOS, A. S. Processo de gestão do conhecimento como fator-chave na estruturação do Núcleo de Inovação Tecnológica nas universidades / Ana Paula Silva dos Santos ; orientadora : Cristina Keiko Yamaguchi ; Coorientadora: Melissa Watanabe. – Criciúma, SC : Ed. do Autor, 2016.

SELL, C. E. Sociologia clássica: Marx, Durkheim e Weber/Carlos Eduardo Sell. 7.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.- (Coleção de sociologia).

SILVA, l. F; VICENTE,D.V. Quadro nacional dos docentes de Sociologia no ensino médio: desafios da formação docente entre textos, dados e contextos. O Público e o Privado. V. 24.2014. Disponível em http://www.seer.uece.br/?journal=opublicoeoprivado&page=article&op=view&path%5B%5D=1069. Acesso em 16/08/2023.

SOMMERMON, A. Objeto, método e finalidade na interdisciplinaridade. In: PHILLIPPI Jr., A; FERNANDES, V. Práticas da Interdisciplinaridade no ensino e pesquisa. Barueri, SP: Manole, 2015. p. 3-35.

TYLOR, E. B. A ciência da cultura. In: Evolucionismo cultural: textos de Morgan, Tylor e Frazer. Trad. Maria Lúcia de Oliveira. – 2ª ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2009. P. 67-99.

WEBER, M. Ciência e política: duas vocações. São Paulo: Cultrix, 1967.

WISNESKI, R, A. Educação e interdisciplinaridade: métodos interdisciplinares, no processo ensino aprendizagem, em uma escola privada de ensino fundamental. Revista Magsul de Educação da Fronteira, Faculdades Magsul, v. 2, n. 1, p.301-333, Mar. 2017. Acesso em 12/08/2023. Disponível em: http://bibmagsul.kinghost.net/revista2016/index.php/educfronteira/article/download/290/266

Published

2023-11-02

How to Cite

Krauss, A., Neri Moreira de Miranda , E., & Voznei, L. C. (2023). O ENSINO DA SOCIOLOGIA E A INTERDISCIPLINARIDADE : THE TEACHING OF SOCIOLOGY AND INTERDISCIPLINARITY. Professare, 12(3), e3249. https://doi.org/10.33362/professare.v12i3.3249

Issue

Section

ARTIGOS