THE CONTRIBUTIONS OF TRANSDISCIPLINARITY IN THE PEDAGOGICAL PRACTICE OF BASIC EDUCATION’S TEACHERS

THE CONTRIBUTIONS OF TRANSDISCIPLINARITY IN THE PEDAGOGICAL PRACTICE OF BASIC EDUCATION’S TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33362/professare.v12i3.3269

Keywords:

Pedagogical practice, Transdisciplinarity, Complexity, Basic education

Abstract

The concepts of complexity and transdisciplinarity, from the perspective of authors such as Edgar Morin, Basarab Nicolescu and Maria Candida de Moraes, are an invitation to rethink education for the present and the future, as they propose the reconnection of knowledge and highlight the multidimensionality of human condition. The objective of this study is to understand how the reintegration of natural sciences into the humanities (history, philosophy, arts, literature, etc.) can contribute to the pedagogical practice of basic education teachers. In this sense, a bibliographical review related to the topic was carried out in a qualitative approach, in addition to exploratory research about the legislation and public policies regarding teacher's training in Brazil. In order to elucidate the proposed integration of the aforementioned concepts, an experience report of an activity carried out from a transdisciplinary perspective was also narrated, applied at the Carlos Pisani Municipal School, in a Youth and Adult Education class, in elementary school, of the SESI SENAI System in partnership with the Municipality of Monte Carlo, Santa Catarina.

Author Biographies

Clara Karolinne de Araujo Virginio Fragoso, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe - UNIARP

Mestranda em Educação, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe - UNIARP. Especialista em Gestão Pública e em Tecnologias para Educação Profissional e Tecnológica, Instituto Federal de Santa Catarina – IFSC. Bacharel em Direito, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, UFRN.

Josiane Dogenski, UNIARP

Professora da rede municipal de ensino de Vargem - SC e do Sistema Sesi Senai, Licenciada em Letras pela UnC, Bacharel em Agronomia pela UNOESC, Licenciada em Ciências Biológicas pela UNOPAR, Pós - Graduada em Metodologia do Ensino de Linguagens: Língua Portuguesa, Arte e Educação Física e Mestranda em Educação Básica pela Uniarp. E-mail: dogenskijosiane@gmail.com

Maurício Marchi, UNIARP

Professor da rede pública estadual de Santa Catarina, Licenciado em Filosofia pela UNIFEBE, Pós-graduado em Gestão e Metodologia do Ensino pela Faculdade Dom Bosco, Pós-graduado em Gestão Escolar; História e Cultura Afro-Brasileira pela Uniasselvi e Mestrando em Educação Básica pela Uniarp. E-mail: marchi.mauricio@gmail.com

Amélia Aparecida Pereira Piola, UNIARP

Professora da rede pública estadual de Santa Catarina, licenciada em Letras Trilíngue (Português, Inglês e Espanhol) pela UnC, Pós-graduada em Língua Inglesa pela FAVENI e mestranda em Educação Básica pela UNIARP. E-mail: melpiolla@gmail.com

Madalena Pereira da Silva, UNIARP

Doutora em Engenharia e Gestão do Conhecimento, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe – UNIARP e Universidade do Planalto Catarinense – UNIPLAC. E-mail: prof.madalena@uniplaclages.edu.br

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Published

2023-11-03

How to Cite

Fragoso, C. K. de A. V., Dogenski, J., Marchi, M., Aparecida Pereira Piola, A., & Pereira da Silva, M. (2023). THE CONTRIBUTIONS OF TRANSDISCIPLINARITY IN THE PEDAGOGICAL PRACTICE OF BASIC EDUCATION’S TEACHERS: THE CONTRIBUTIONS OF TRANSDISCIPLINARITY IN THE PEDAGOGICAL PRACTICE OF BASIC EDUCATION’S TEACHERS. Professare, 12(3), e3269. https://doi.org/10.33362/professare.v12i3.3269

Issue

Section

Dossiê: FORMAÇÃO DOCENTE: estudos e práticas educativas