Mudanças nos hábitos alimentares dos consumidores na escolha dos alimentos orgânicos in natura

Changes in consumers' eating habits when choosing natural organic foods

Autores

DOI:

https://doi.org/10.33362/visao.v14i1.3683

Palavras-chave:

Hábitos alimentares, Comportamento do consumidor, Alimentos orgânicos in natura

Resumo

O presente ensaio teórico teve como objetivo analisar as mudanças nos hábitos alimentares dos consumidores na escolha dos alimentos, com ênfase nos orgânicos in natura. De modo geral, apresenta contribuições relevantes tanto do ponto de vista prático quanto teórico para o avanço das pesquisas sobre o comportamento do consumidor e as transformações nos padrões alimentares. Do ponto de vista prático, destaca-se a percepção dos consumidores em relação à busca por uma alimentação mais saudável, valorizando atributos relacionados à promoção da saúde e à preservação do meio ambiente. Já no campo teórico, os achados contribuem para uma melhor compreensão de como os alimentos orgânicos in natura são percebidos pelos consumidores. Observou-se, ainda, que o mercado de orgânicos está em expansão nos países em desenvolvimento, como é o caso do Brasil — atualmente, o maior mercado consumidor de orgânicos da América Latina. Estima-se que dois em cada dez brasileiros se considerem consumidores desse tipo de alimento, sendo que pelo menos cinco pessoas consomem algum alimento orgânico ao menos três vezes por semana. Por fim, identificou-se que a percepção dos consumidores sobre alimentos orgânicos está ligada a preocupação com a alimentação saudável e à promoção e melhoria de saúde.

Palavras-Chave: Hábitos Alimentares. Comportamento do Consumidor. Alimentos Orgânicos in natura.

 

Abstract: This theoretical essay aimed to analyze changes in consumers' eating habits when choosing foods, with an emphasis on fresh organic foods. Overall, it presents relevant contributions from both a practical and theoretical perspective to advance research on consumer behavior and changes in eating patterns. From a practical perspective, the findings highlight consumers' perception of the search for healthier eating habits, valuing attributes related to health promotion and environmental preservation. In the theoretical field, the findings contribute to a better understanding of how fresh organic foods are perceived by consumers. It was also observed that the organic market is expanding in developing countries, such as Brazil, which is currently the largest organic consumer market in Latin America. It is estimated that two in ten Brazilians consider themselves consumers of this type of food, and at least five people consume some organic food at least three times a week. Finally, it was identified that consumers' perception of organic foods is linked to concerns about healthy eating and health promotion and improvement.

Keywords: Eating Habits. Consumer Behavior. Organic Foods in Natura.

Biografia do Autor

Geymeesson Brito da da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorando em Administração. PROPAD/UFPE. geymeesson.silva@ufpe.br

Ana Maria Vicente da da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Doutoranda em Administração. Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Pernambuco (PROPAD/UFPE).

Herlane Chaves Paz, Universidade Federal de Pernambuco

Doutoranda em Administração. PROPAD/UFPE. herlane.paz@ufpe.br

Referências

BOOBALAN, K.; NACHIMUTHU, G. S. Organic consumerism: A comparison between India and the USA. Journal of Retailing and Consumer Services, v. 53, p. 101988, 2020.

BRANCO, T. V. C.; WATANABE, E. A. M.; ALFINITO, S. Consciência saudável e confiança do consumidor: um estudo sobre a aplicação da teoria do comportamento planejado na compra de alimentos orgânicos. Revista de Gestão Social e Ambiental, v. 13, n. 1, p. 2-20, 2019.

BREUNIG, M. Slow nature-focused leisure in the days of COVID-19: repressive myths, social (in)justice, and hope. Annals of Leisure Research, p. 1-14, 2020.

BRYŁA, P. Organic food online shopping in Poland. British Food Journal, 2018.

CESCHIM, G.; MARCHETTI, R. Z. O comportamento inovador entre consumidores de produtos orgânicos: uma abordagem qualitativa. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO, 33., 2009, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: ANPAD, 2009.

CHANG, H-S.; ZEPEDA, L. Consumer perceptions and demand for organic food in Australia: Focus group discussions. Renewable Agriculture and Food Systems, v. 20, n. 3, p. 155-167, 2005.

CHEKIMA, B.; CHEKIMA, K.; CHEKIMA, K. Understanding factors underlying actual consumption of organic food: The moderating effect of future orientation. Food quality and preference, v. 74, p. 49-58, 2019.

CHEKIMA, B.; IGAU, A.; WAFA, S. A. W. S. K.; CHEKIMA, K. Narrowing the gap: Factors driving organic food consumption. Journal of Cleaner Production, v. 166, p. 1438-1447, 2017.

CLARO, R. M.; MAIA, E. G.; COSTA, B. V. D. L.; DINIZ, D. P. Preço dos alimentos no Brasil: prefira preparações culinárias a alimentos ultraprocessados. Cadernos de Saúde Pública, v. 32, 2016.

CORVO, P. Crisis and the New Patterns of Food Consumption. In: Food Culture, Consumption and Society. London: Palgrave Macmillan, 2015.

COSTA, M. F. D.; SANTOS, L. L.; ANGELO, C. F. D. Corporate social and environmental responsibility: do consumers perceive it as being an organizational value? Gestão & Produção, v. 27, 2020.

CURVELO, I. C. G.; WATANABE, E. A. M.; ALFINITO, S. Purchase Intention of Organic Food under the Influence of Attributes, Consumer Trust and Perceived Value. Revista de Gestão, v. 26, n. 3, p. 198-211, 2019.

DARMON, N.; DREWNOWSKI, A. Contribution of food prices and diet cost to socioeconomic disparities in diet quality and health: a systematic review and analysis. Nutrition reviews, v. 73, n. 10, p. 643-660, 2015.

DEMIRTAS, B. Assessment of the impacts of the consumers’ awareness of organic food on consumption behavior. Food Science and Technology, v. 39, n. 4, p. 881-888, 2019.

EBERLE, L. E.; ERLO, F. L.; MILAN, G. S.; LAZZARI, F. Um estudo sobre determinantes da intenção de compra de alimentos orgânicos. Revista de Gestão Social e Ambiental, v. 13, n. 1, p. 94-111, 2019.

ENGLUND, O. et al. Beneficial land use change: Strategic expansion of new biomass plantations can reduce environmental impacts from EU agriculture. Global Environmental Change, v. 60, p. 101990, 2020.

FERNANDES, N. P.; LUNARDI, G. L.; ROCHA, A. F.; SAMÁ, S. Comportamento do consumidor de alimentos orgânicos: um modelo baseado em influenciadores diretos e indiretos. Revista de Gestão Social e Ambiental, v. 14, n. 2, p. 48-64, 2020.

FIFITA, I. M.; SEO, Y.; KO, E.; CONROY, D.; HONG, D. Fashioning organics: Wellbeing, sustainability, and status consumption practices. Journal of Business Research, v. 117, p. 664-671, 2020.

GHALI-ZINOUBI, Z.; TOUKABRI, M. The antecedents of the consumer purchase intention: Sensitivity to price and involvement in organic product: Moderating role of product regional identity. Trends in Food Science & Technology, v. 90, p. 175-179, 2019.

GUERTIN, C.; PELLETIER, L.; POPE, P. The validation of the Healthy and Unhealthy Eating Behavior Scale (HUEBS): Examining the interplay between stages of change and motivation and their association with healthy and unhealthy eating behaviors and physical health. Appetite, v. 144, p. 104487, 2020.

GUERTIN, C.; ROCCHI, M.; PELLETIER, L. G.; ÉMOND, C.; LALANDE, G. O papel da motivação e da regulação da alimentação na saúde física e psicológica de pacientes com doenças cardiovasculares. Journal of Health Psychology, v. 20, n. 5, p. 543-555, 2016.

GUSTAVSEN, G. W.; HEGNES, A. W. Individuals’ personality and consumption of organic food. Journal of Cleaner Production, v. 245, p. 118772, 2020.

HANSEN, T.; THOMSEN, T. U. The influence of consumers’ interest in healthy eating, definitions of healthy eating, and personal values on perceived dietary quality. Food Policy, v. 80, p. 55-67, 2018.

HOPPE, A.; DE BARCELLOS, M. D.; VIEIRA, L. M.; DE MATOS, C. A. Comportamento do consumidor de produtos orgânicos: uma aplicação da teoria do comportamento planejado. Base Revista de Administração e Contabilidade da UNISINOS, v. 9, n. 2, p. 174-188, 2012.

HUGHNER, R. S.; MCDONAGH, P.; PROTHERO, A.; SHULTZ, C. J.; STANTON, J. Who are organic food consumers? A compilation and review of why people purchase organic food. Journal of Consumer Behaviour: An International Research Review, v. 6, n. 2‐3, p. 94-110, 2007.

KRIWY, P.; MECKING, R. A. Health and environmental consciousness, costs of behaviour and the purchase of organic food. International Journal of Consumer Studies, v. 36, n. 1, p. 30-37, 2012.

KULIKOVSKI, V.; AGOLLI, M.; GROUGIOU, V. Drivers of organic food consumption in Greece. International Hellenic University, 2011.

MARTINELLI, S. S.; CAVALLI, S. B. Alimentação saudável e sustentável: uma revisão narrativa sobre desafios e perspectivas. Ciência & Saúde Coletiva, v. 24, p. 4251-4262, 2019.

MINISTÉRIO DA AGRICULTURA. Lei 10.831 de 23 de dezembro de 2003. Dispõe sobre a Agricultura Orgânica e dá outras providências. Diário Oficial da União, 2003.

MOURA, C. C. M.; PIRES, C. V.; MADEIRA, A. P. C.; MACEDO, M. C. C. Perfil de consumidores de alimentos orgânicos. Research, Society and Development, v. 9, n. 9, 2020.

NUNES, R. et al. Assessing global changing food patterns: A country-level analysis on the consumption of food products with health and wellness claims. Journal of Cleaner Production, v. 264, p. 121613, 2020.

ORGANIS, ASSOCIAÇÃO DE PROMOÇÃO DOS ORGÂNICOS. Mercado de orgânicos no Brasil fatura R$ 6,4 bi e cresce 15% em 2019. 2020. Disponível em: https://organis.org.br/pesquisaconsumidor-organico-2019/ Acessado em: 18 set. 2021.

ORGANIS, ASSOCIAÇÃO DE PROMOÇÃO DOS ORGÂNICOS. Panorama do consumo de orgânicos no Brasil, 2019. Disponível em: https://organis.org.br/pesquisaconsumidor-organico-2019/ Acessado em: 18 set. 2021.

PADEL, S.; FOSTER, C. Exploring the gap between attitudes and behaviour: Understanding why consumers buy or do not buy organic food. British Food Journal, v. 107, n. 8, p. 606-625, 2005.

PAYANDEH, E.; ALLAHYARI, M. S.; FONTEFRANCESCO, M. F.; SURUJLALE, J. Good vs. Fair and Clean: An Analysis of Slow Food Principles Toward Gastronomy Tourism in Northern Iran. Journal of Culinary Science & Technology, p. 1-20, 2020.

PEREIRA, G. S. P.; SANTOS, R. A. F.; SCHOUT, D.; DA SILVA, R. F. Orgânicos e agricultura familiar: uma discussão sobre valores, identidades e oportunidades a partir da percepção do consumidor. Espaço Aberto, v. 5, n. 2, p. 101-115, 2016.

QUINTÃO, R. T. Efeito da responsabilidade social e ambiental na atitude e na intenção de compra do consumidor: aplicação da Teoria do Comportamento Planejado em mercados de consumo. 2015. 264 f. Tese (Doutorado em Administração). Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2015.

SÁNCHEZ, M.; LOUREIRO, M. L. Why do some consumers prefer organic, sustainable, or conventional foods? Journal of Agricultural Economics, v. 64, n. 1, p. 54-67, 2013.

SCHÄUFLER, A. et al. Organic poultry farming in southern Germany: A participatory rural appraisal on ecological, economic and social performance from the farmers’ point of view. Organic Agriculture, p. 1-14, 2020.

SHIN, Y. H.; KIM, H.; SEVERT, K. Consumers’ preference and willingness to pay for organic chicken breast: The effects of value and perception. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 2019.

SHIN, Y. H.; KIM, H.; SEVERT, K. The influence of consumer’s knowledge on their eco-friendly behavior: A metacognitive approach. Journal of Hospitality and Tourism Management, v. 34, p. 1-11, 2018.

SIRIEIX, L.; LAGAE, L. Consumer behaviour: organic and labels. In: Onglet organique: étude expérimentale des préférences des consommateurs sur le marché du bœuf. Évaluation par le test des préférences multi-produits. Montpellier: INRA, 2006. p. 6-9.

SOUZA, E. S. de et al. Estratégia de marketing para desenvolvimento do mercado de produtos orgânicos no Brasil. 2015.

THØGERSEN, J.; ZHOU, Y.; HUANG, G. How stable is the value basis for organic food consumption in China? Journal of Cleaner Production, v. 134, p. 214-224, 2016.

TORQUATI, B.; ROTA, C.; CLEMENTI, F.; MASSANTINI, R. Motivations for organic wine consumption and sustainable production: The moderating role of environmental attitudes. Sustainability, v. 11, n. 22, p. 5956, 2019.

TRAVALINE, K.; HENSCHEL, E. Organic foods: Consumers' choices and farmers' opportunities. Journal of Agricultural and Environmental Ethics, v. 27, n. 3, p. 497-502, 2014.

VEIGA, M. M. D.; LUCAS, M. R. M. Atributos das marcas que influenciam a decisão de compra de alimentos: um estudo com consumidores de Belo Horizonte. Organizações Rurais & Agroindustriais, v. 19, n. 4, 2017.

VERHOFSTADT, E.; MAERTENS, M. Smallholder cooperatives and agricultural performance in Rwanda: Do organizational differences matter? Agricultural Economics, v. 46, n. 3, p. 275-294, 2015.

VIDIGAL, M. C. T. R.; D’ANTONI, M.; SOUZA, M. C. P. de; MINIM, V. P. R. Evaluation of food choice and food neophobia: a study with university students in Brazil. Food quality and preference, v. 60, p. 161-166, 2017.

WALKER, K.; N’GOALA, G.; LAPORTE, E. L’influence de la confiance dans l’intention d’achat d’un aliment biologique: Un modèle intégrateur des différents antécédents de la confiance dans le contexte français. Montpellier: Laboratoire Montpellier Management (MOMA), 2019.

WILLER, H. et al. The World of Organic Agriculture 2019. Frick (Switzerland): Research Institute of Organic Agriculture FiBL, 2019.

WILLER, H.; SCHLATTER, B.; TRAVNICEK, J.; VOGL, C. R.; KILCHER, L. The World of Organic Agriculture: Statistics & Emerging Trends 2020. Research Institute of Organic Agriculture FiBL and IFOAM Organics International, 2020.

YADAV, R.; PATHAK, G. S. Intention to purchase organic food among young consumers: Evidences from a developing nation. Appetite, v. 96, p. 122-128, 2016.

YIN, S.; WU, L.; DU, L.; CHEN, M. Consumers’ purchase intention of organic food in China. Journal of the Science of Food and Agriculture, v. 90, n. 8, p. 1361-1367, 2010.

YU, X.; GAO, Z.; ZENG, Y. Willingness to pay for the “Green Food” in China. Food policy, v. 45, p. 80-87, 2014.

Downloads

Publicado

2025-05-15

Como Citar

DA SILVA, Geymeesson Brito da; DA SILVA, Ana Maria Vicente da; PAZ, Herlane Chaves. Mudanças nos hábitos alimentares dos consumidores na escolha dos alimentos orgânicos in natura: Changes in consumers’ eating habits when choosing natural organic foods. Revista Visão: Gestão Organizacional, Caçador (SC), Brasil, v. 14, n. 1, p. e3683-e3683, 2025. DOI: 10.33362/visao.v14i1.3683. Disponível em: https://periodicos.uniarp.edu.br/index.php/visao/article/view/3683. Acesso em: 13 dez. 2025.

Edição

Seção

Artigos

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)

Artigos Semelhantes

1 2 3 4 5 > >> 

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.