O pensamento criativo e as TDIC: perspectivas e possiblidades para uma pedagogia da autonomia

Creative thinking and TDIC: perspectives and possibilities for a pedagogy of autonomy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33362/professare.v12i3.3231

Keywords:

Pensamento criativo, Tecnologias digitais de informação e comunicação, Pedagogia da autonomia, Mediação

Abstract

This article explores the use of creative thinking and digital information and communication technologies as tools to promote a pedagogy of autonomy, based on Paulo Freire's principles. The objective is to investigate which didactic and pedagogical elements can contribute to this approach. The research is based on a bibliographical review and an empirical study, in which an interview was conducted with a teacher of the 4th year of elementary school in a municipal public school, seeking to understand how creative thinking and the use of digital technologies can be mediated in their lives. classes. This reflection highlights the relevance of digital technologies as substantial tools to promote creative thinking and emancipatory education, allowing the democratization of the educational process.

Author Biographies

João Henrique Suanno, Universidade Estadual de Goiás

Pós-Doutor em Educação pela Universidade de Barcelona - UB-ES. Doutor em Educação pela Universidade Católica de Brasília - UCB-DF. Mestre Educação pela Universidad de La Habana-Cuba revalidado pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás - PUC-GO. Psicólogo - PUC/GO. Psicopedagogo PUC-GO. PROFESSOR TITULAR da Universidade Estadual de Goiás. Professor Titular do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias - IELT-UEG.

Anna Paula de Freitas Rufino, Universidade Estadual de Goiás

Teacher at the Municipal Secretary of Education of Goianésia-GO. Master's student at the Graduate Program in Education, Language and Technology at the State University of Goiás (UEG). Postgraduate in Psychopedagogy at the State University of Goiás. Postgraduate in Literacy and Literacy at the Brazilian Faculty of Education and Culture (FABE). Graduated in Pedagogy from the State University Vale do Acaraú-CE (UVA). Graduated in History from the State University of Goiás (UEG).

Priscylla Lorrana Rodrigues Prazeres de Moura, Universidade Estadual de Goiás

Teacher at the Municipal Department of Education of Senador Canedo (SEMEC). Master's student in education at the State University of Goiás (UEG). Graduated in Pedagogy from the Federal Institute of Goiás (IFG). She is from the Didaktiké Group: Study and Research Group on Didactics and Contemporary Issues.

References

BORTOLOCI, Naiara Briega; JACOB, Juliana Marciotto; BROIETII, Fabiele Cristiane Dias. Os contextos investigativos de pensamento criativo em publicações acadêmicas. RIS, v. 3, n. 5, set./dez., 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 1.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra 1974.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

MORAES, Maria Cândida. Didática Transdisciplinar como uma expressão de uma fenomenologia complexa. Inter-Legere - Revista do Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da UFRN. Natal-RN, n.16, jan./jun. de 2015. p. 186-213. ISSN 1982-1662.

MORAES, Maria Cândida. Transdisciplinaridade, Criatividade e Educação: fundamentos ontológicos e epistemológicos. Campinas: Papirus, 2015.

MORAES, Maria Cândida; DE LA TORRE, Saturnino. Sentipensar sob o olhar autopoiético: estratégias para reencantar a Educação, 2004. Disponível em: rome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://www.ub.edu/sentipensar/pdf/sentipensar_autopoietico.pdf. Acesso em: 21 ago. 2022.

PEIXOTO, Joana, MORAES, Moema; NASCIMENTO, Neuvani; CARVALHO, Rose Mary. Formação para o uso de tecnologias: Os sentidos atribuídos pelos professores. In: ECHALAR, Adda D. L. F.; PEIXOTO, Joana; CARVALHO, Rose M. A. (orgs.) Ecos e repercussões dos processos formativos nas práticas docentes mediadas pelas tecnologias. Goiânia: Ed. Kelps, 2015, p. 71-84.

RODRIGUES, Michael; SABOTA, Barbra; SILVESTRE, Viviane. Construções de sentidos sobre o conceito de mediação pedagógica: uma leitura multimodal e rizomática. Revista Educação e Linguagens, Campo Mourão, v.10, n.19, jan/jun. 2021.

SUANNO, João Henrique. Escola Criativa e Práticas Pedagógicas Transdisciplinares e Ecoformadoras. 297f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Católica de Brasília – UCB, Brasília, 2013.

SUANNO, João Henrique. Emoção, cognição e corporeidade. Anais...VIII Fórum internacional de innovación y creatividad compartiendo experiencias innovadoras y creativas en educación, Barcelona – ESP, 2017.

SUANNO, João Henrique. Educação como prática social com justiça social: um olhar crítico, complexo e transdisciplinar. Revista Polyphonía, 32(1), 2021.

SUANNO, João Henrique; SUANNO, Marilza Vanessa Rosa; BALEIRO, Márcia de Fátima Ferreira. Eduação como situação gnosiológica e via para pensar complexo. Revista Educação & Linguagem. v. 24, n. 2, jul-dez., 2021.

SABOTA, Barbra. ALMEIDA, Ricardo; SILVESTRE, Viviane; MASTRELLA-DE-ANDRADE. Educação linguística para uma atuação crítica e criativa: uma iniciativa transdisciplinar em aulas de inglês. Revista Humanidades e Inovação, v. 8, n. 43, 2021.

SANT’ANA, Jonathas.V.B.; SUANNO, João Henrique; SABOTA, Barbra.R. Educação 3.0, complexidade e transdisciplinaridade: um estudo teórico para além das tecnologias. Revista Educação e Linguagens, Campo Mourão, v. 6, n. 10, jan./jun. 2017.

TARDIF, Maurice. O trabalho docente, a pedagogia e o ensino: interações humanas tecnologias e dilemas. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 16, jan./jun. 2001.

Published

2023-12-30

How to Cite

Suanno, J. H., Rufino, A. P. de F., & Moura, P. L. R. P. de. (2023). O pensamento criativo e as TDIC: perspectivas e possiblidades para uma pedagogia da autonomia: Creative thinking and TDIC: perspectives and possibilities for a pedagogy of autonomy. Professare, 12(3), e3231. https://doi.org/10.33362/professare.v12i3.3231

Issue

Section

Dossiê: FORMAÇÃO DOCENTE: estudos e práticas educativas

Most read articles by the same author(s)