EMANCIPATORY MULTIDIMENSIONAL CRITICAL DIDACTICS

Emancipatory Multidimensional Critical Didactics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33362/professare.v12i3.3245

Keywords:

Didática, Didática Crítica Multidimensional Emancipatória, Didáticas Emergentes

Abstract

This article is the result of studies carried out by the Didaktiké Research Group - Study and Research Group on Didactics and Contemporary Issues (FE/UFG), from August 2020 to August 2021. We focused our analysis on the works presented at the Meeting National Didactics and Teaching Practices (ENDIPE) 2018 on Emancipatory Multidimensional Critical Didactics in order to understand the epistemological and methodological principles of this didactics, as well as the appropriation of its concepts in the studies presented within the scope of ENDIPE. We rely, then, on Pimenta's formulations; Franco and Fusari (2015), Franco and Pimenta (2016) and Melo and Pimenta (2018). Still, as a foundation, Ardoíno (1998) Charlot (2013) Freire (1987; 1996) and Morin (2001; 2004) contributed to the analysis. We understand that the Emancipatory Multidimensional Critical Didactics can be observed in the works in specific ways, however all of them claim to recognize the importance of this perspective as a possibility of breaking with what is set in the Brazilian educational reality as well as methodological theory aligned with the political commitment aimed at human formation, for praxis and for emancipation.

Author Biographies

Sheila Oliveira, Universidade Federal de Goiás

Doutora em Educação, professora do magistério superior da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás

Abdizia Maria Alves Barros, Universidade Federal de Alagoas

Doutora em Educação, professora adjunta II da Universidade Federal de Alagoas.

Fabiane Lopes Oliveira, Universidade Federal de Goiás

Doutora em Educação, professora do magistério superior da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás.

References

ARDOÍNO, J. Abordagem multirreferencial (plural) das situações educativas e formativas. In: BARBOSA, J. G. Multirrefencialidade nas ciências e na educação. São Carlos: EdUFSCAR, 1998.

BRASILINO, C. V. A. P. O desafio da formação de professores da Educação Superior: do isomorfismo vicioso à didática multidimensional. XIX ENDIPE, Salvador/Bahia: 2018.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez Editora, 2013.

FRANCO, M. A. S ; PIMENTA, S. G. Didática Multidimensional: por uma sistematização conceitual. Educ. Soc., Campinas, v. 37, nº. 135, p.539-553, abr.-jun., 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido, 17ª. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

MELO, G. F.; PIMENTA, S. G. PRINCÍPIOS DE UMA DIDÁTICA MULTIDIMENSIONAL: um estudo a partir de percepções de pós-graduandos em educação. Cad. Pesq., São Luís, v. 25, n. 2, abr./jun. 2018.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução de Eloá Jacobina. 9. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.

PIMENTA, M.A.A; PORTO, A. C. R; SILVA, L. V. Formação De Professores Em Serviço: Uma Pesquisa-Ação Usando Self-Study. XIX ENDIPE, Salvador/Bahia: 2018.

PIMENTA, S. G. Didática crítica: movimento de resistência ao neotecnicismo neoliberal. YouTube, Canal UFG. 10/05/2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=MtCwExZQO8Q&t=603s.

PIMENTA, S. G.; FRANCO, M. A. S.; FUSARI. J. S. Didática multidimensional: da prática coletiva à construção de princípios articuladores. Didática e Prática de Ensino: diálogos sobre a Escola, a Formação de Professores e a Sociedade. EdUECE -Livro 4. 2015.

PIMENTA, Selma Garrido. As Ondas Críticas da Didática Em Movimento: resistência ao tecnicismo/neotecnicismo neoliberal. In: SILVA, Marco; ORLANDO, Cláudio Orlando; ZEN, Giovana (org.). Didática: abordagens teóricas contemporâneas. Salvador: EDUFBA, 2019. p. 19-64.

ROSSATO, Ricardo. Práxis. In: STRECK, R. Danilo; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (orgs.) Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

Published

2023-12-30

How to Cite

Oliveira, S., Barros, A. M. A., & Oliveira, F. L. (2023). EMANCIPATORY MULTIDIMENSIONAL CRITICAL DIDACTICS: Emancipatory Multidimensional Critical Didactics. Professare, 12(3), e3245. https://doi.org/10.33362/professare.v12i3.3245

Issue

Section

Dossiê: FORMAÇÃO DOCENTE: estudos e práticas educativas