TEACHER! I DON'T LIKE ENGLISH:
Music as a possibility to motivate the student to like and learn the English language
DOI:
https://doi.org/10.33362/professare.v11i2.3055Keywords:
English Language, Music, Motivation, StudentAbstract
The purpose of this article is to try to describe a common fact that happens in schools, namely, that students do not like English. Some factors are presented that may interfere with students dislike of learning the English language and, consequently, the aggravating factor that after a certain cycle of classes, the student still does not have a reasonable knowledge of English. In this same vein, a brief report is presented on the difficulties teachers face in motivating students who feel unmotivated to teach the language. Subsequently, it reports on the motivation and suggestion of music as a possible strategy to help the teacher and the student in teaching and learning the English language. In addition, music is suggested to motivate, teach and, finally, make the student enjoy the English curriculum component. The results effectively point to the possibility of using music as a teaching tool that can be brought to English language teaching students. The article presented here has a bibliographical bias and is guided by a descriptive and qualitative approach.
References
ALBUQUERQUE, Vitória França; DALLAGNOL, Riscieli; SANTOS, Leandra Ines Seganfredo. Desafios no ensino e aprendizagem de línguas adicionais para crianças em tempos de COVID-19: vozes de professoras de um contexto mato-grossense. Signo, v. 46, n. 85, p. 97-107, jan./abr. 2021. APESC - Associação Pro-Ensino em Santa Cruz do Sul. DOI: http://dx.doi.org/10.17058/signo.v46i85.15831. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/15831 Acesso em: 12 jan. 2023.
BECHTOLD, Ivan; BECKER, Fabiana Dalila; LUSA, Vânia Cristina Marcon da Rocha; BONIN, Joel Cezar. É possível ensinar inglês com música? Uma reflexão sobre música e aprendizagem. Ensino & Pesquisa, União da Vitória, v. 20, n. 3, p. 181-195, 23 nov. 2022. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/ensinoepesquisa/article/view/7203/5095. Acesso em: 17 jan. 2023.
BARROS, Livia Cruz Pinheiro de. SALA DE AULA INVERTIDA E OS PROCESSOS MOTIVACIONAIS DE ESTUDANTES NAS AULAS DE APOIO DE LÍNGUA INGLESA. 2019. 128 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação., Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul-Pucrs, Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/16574/1/000497890-Texto%2Bcompleto-0.pdf. Acesso em: 15 jan. 2023.
CONCEIÇÃO, Hilma Monteiro da. UMA INVESTIGAÇÃO SOBRE UM POSSÍVEL DESINTERESSE E DESMOTIVAÇÃO DOS ALUNOS PELA LÍNGUA INGLESA ORAL NA SALA DE AULA. 2015. 40 f. TCC (Graduação) - Curso de Letras-Inglês, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2015. Disponível em: https://repositorio.uft.edu.br/bitstream/11612/4448/1/HILMA%20MONTEIRO%20DA%20CONCEI%C3%87%C3%83O%20-%20TCC%20-%20LETRAS%20%281%29.pdf. Acesso em: 10 jan. 2023.
FOGAÇA, Flávia Meneguel; LOUREIRO, Jaqueline Mayumi Ikeda; CALVO, Luciana Cabrini Simões. Um olhar para o ensino de gramática de língua inglesa (LI) em uma sala de aula do contexto regular público de ensino. Revista Interdisciplinar em Estudos de Linguagem, Maringá, v. 2, n. 2, jun. 2020. Even3. http://dx.doi.org/10.29327/2.1373.2.2-3. Disponível em: https://ojs.ifsp.edu.br/index.php/riel/article/view/1424. Acesso em: 12 jan. 2023.
MELO, Leomir Barros Coutinho de; SOUZA, Marinaldo Alves de; SILVA, Jaiurte Gomes Martins da. Motivação para a aprendizagem em crianças escolares: revisão narrativa. Revista Eletrônica Acervo Científico, [S.L.], v. 10, p. 01-07, 18 jun. 2020. Revista Eletronica Acervo Saude. http://dx.doi.org/10.25248/reac.e3636.2020. Disponível em: https://acervomais.com.br/index.php/cientifico/article/view/3636 Acesso em: 12 jan. 2023.
NUNES, Mariana Backes; LAZZARI, Melissa Giovana; BARCELLOS, Patrícia da Silva Campelo Costa; MORAES, Michele Moraes de. Sing and Learn: Análise da Recepção de uma Ferramenta Virtual de Ensino De Línguas. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, Belo Horizonte, v. 13, n. 2, p. 56-82, 23 jul. 2020. FapUNIFESP (SciELO). DOI: http://dx.doi.org/10.35699/1983-3652.2020.24389. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24389. Acesso em: 17 jan. 2023.
OLIVEIRA, Neide Aparecida Arruda de; SANTOS, Larissa dos. O desenvolvimento das competências do aprendiz por meio das músicas nas aulas de língua inglesa. Eccom, São Paulo, v. 5, n. 10, p. 97-116, jun. 2014. Disponível em: https://web.archive.org/web/20180414124949id_/http://publicacoes.fatea.br/index.php/eccom/article/viewFile/1117/881. Acesso em: 17 jan. 2023.
SANT’ANNA, Magali Rosa de; SOUSA, Erick Silva Wendling de. Música – porque utilizá-la? Uma análise do uso da música como instrumento mediador, facilitador e motivador no ensino-aprendizagem da língua inglesa em sala de aula. Dialogia, São Paulo, n. 13, p. 179-192, 30 jun. 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.5585/dialogian13.2611. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/2611/2115. Acesso em: 08 jan. 2023.
SILVA, Wagner Oliveira da. O ensino da língua inglesa no contexto da escola pública: um estudo sobre fatores desmotivadores. 2015. 44 f. Monografia (Especialização) - Curso de Processos de Aprendizagem e Ensino na Educação Básica, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/BUOS-ADXH73/1/wagner_oliveira_da_silva.pdf. Acesso em: 03 jan. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Professare
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à Revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta Revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta Revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta Revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).