Reorganização curricular a partir de uma perspectiva ecotranscomplexa

Curricular re-organization from a ecotranscomplex perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33362/professare.v14i2.3942

Keywords:

Curriculum, Epistemology, Complexity, Transdisciplinarity, Ecoformation

Abstract

In the face of ecological, social, political, and epistemological crises along the 21st century, it is urgent to rethink curricular organization towards approaches that are more integrating and sensitive to the complexity of today´s work. This paper proposes the concept of Ecotranscomplex Curriculum, underpinned by Edgar Morin´s complex thinking, by Basarb Nicolescu´s transdisciplinarity, and by Gaston Pineau´s ecoformation. The research, of qualitative nature and taking a theoretical-propositional view, in based on critical bibliographical review which combines contributions from authors who point to paradigms alternative to the Cartesian-linear reasoning. Ecotranscomplex Curriculum comes forward as an epistemological and pedagogical matrix seeking to reconnect knowledge, integrate cognitive, ethical, emotional, spiritual and ecological dimensions, by also providing formation committed to the sustainability of life. By also including inputs from the ecosystemic paradigm and transcomplex education, the proposal turns out to be an innovating horizon to reorganize the curriculum, in line with the Sustainable Development Goals and the challenge of nurturing a planetary citizenry. Conclusion is that such curricular perspective expands the understanding that education is an experience of life, care, and transformation capable of overcoming disciplinary fragmentation and respond to current civilizational urgencies.

Author Biographies

Edna Liz Prigol, UNIARP

Doutora e Pós-Doutora em Educação. Universidade Alto Vale do Rio do Peixe.

Marlene Zwierewicz, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, Brasil

Doutora em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e Doutora em Educação pela Universidade de Jaén (UJA), Espanha. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação Básica (PPGEB) da Universidade Alto Vale do Rio do Peixe (UNIARP), Caçador, SC. Coordenadora Adjunta da Rede Internacional de Escolas Criativas (RIEC).

Madalena Pereira da Silva, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, Brasil

Doutora em Engenharia e Gestão do Conhecimento (UFSC). Professora e coordenadora do PPGE/Uniplac e docente do PPGEB/Uniarp. Atua em pesquisas sobre Tecnologias Educacionais, Inteligência Artificial na Educação e Cidades Educadoras.

     

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CAPRA, F. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix, 2006.

CAPRA, Fritjof; LUISI, Pier Luigi. A visão sistêmica da vida: uma concepção unificada. São Paulo: Cultrix, 2014.

CANDÀU, Vera Maria; MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. Currículo, conhecimento e cultura. São Paulo: Cortez, 2007.

CUSATI, I. C.; SANTOS, N. E. P.; CUSATI, R. C. Metodologia qualitativa nas pesquisas em Educação: ensaio a partir dos estudos sobre Formação e Desenvolvimento Profissional Docente. Conjecturas, [s.l.], v. 21, n. 7, 2021. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/357030282_Metodologia_qualitativa_nas_pesquisas_em_Educacao_ensaio_a_partir_dos_estudos_sobre_Formacao_e_Desenvolvimento_Profissional_Docente Acesso em: 17, out, 2025.

DAMÁSIO, A. Sentir e saber: as origens da consciência. Tradução de Laura Teixeira Motta. Arte da capa: Kiko Farkas. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

DUARTE, N. Currículo, conhecimento e cultura: por uma teoria histórico-crítica da educação escolar. Campinas: Autores Associados, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2023.

GOLEMAN, D. O cérebro e a inteligência emocional. Tradução de Carlos Leite da Silva. São Paulo: Objetiva, 2012.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2022.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2010.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. Currículo: debates contemporâneos. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2011.

MALANCHEN, J.; SANTOS, S. A. Políticas e reformas curriculares no Brasil: perspectiva de currículo a partir da pedagogia histórico-crítica versus a base nacional curricular comum e a pedagogia das competências. Revista HISTEDBR, Campinas, v. 20, 2020. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8656967

MATURANA, H.; VARELA, F. A árvore do conhecimento: as bases biológicas do entendimento humano. São Paulo: Palas Athena, 1995.

MORAES, M. C. Paradigma educacional ecossistêmico: por uma nova ecologia da aprendizagem. São Paulo: Wak, 2021.

MORAES, M. C. Pensamento eco-sistêmico: educação, aprendizagem e cidadania no século XXI. Campinas: Papirus, 2004.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2011.

MORIN, E. O método 1: a natureza da natureza. Porto Alegre: Sulina, 2015a.

MORIN, E. O método 2: a vida da vida. Porto Alegre: Sulina, 2015b.

MORIN, E. Ensinar a viver. Porto Alegre: Sulina, 2018.

NICOLESCU, B. Manifesto da transdisciplinaridade. São Paulo: TRIOM, 2010.

NICOLESCU, B. Transdisciplinarity: theory and practice. New York: Hampton Press, 2018.

PEREIRA, C.; COUTINHO, D. J. G. Pesquisa Qualitativa na Área da Educação. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, [s.l.], v. 9, n. 3, p. 992-1001, 2023. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/8803. Acesso em: 10, out, 2025

PINEAU, G. A autoformação: uma pedagogia da experiência. São Paulo: Cortez, 2004.

RICOEUR, Paul. A hermenêutica e a filosofia. Lisboa: Edições 70, 2000.

SACRISTÁN, J. G.. Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013. Disponível em: http://www.apeoesp.org.br/sistema/ck/files/10-%20Sacristan-%20Saberes%20e%20Incertezas%20sobre%20o%20Curriculo%20-%20Cap%201.pdf. Acesso em: 25 jul.2025. Acesso em: 1, nov, 2025.

SILVA, T. T. da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

VELASCO, J. M. Educação transcomplexa: uma pedagogia para o terceiro milênio. Curitiba: CRV, 2013.

Published

2025-12-11

How to Cite

Prigol, E. L., Zwierewicz, M., & Pereira da Silva, M. (2025). Reorganização curricular a partir de uma perspectiva ecotranscomplexa: Curricular re-organization from a ecotranscomplex perspective. Professare, 14(2), e3942. https://doi.org/10.33362/professare.v14i2.3942

Issue

Section

ARTIGOS

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.