STUDENT PERCEPTIONS ABOUT CURRICULAR COMPONENTS BY DISTANCE LEARNING IN PRESENTIAL COURSES
STUDENT PERCEPTIONS ABOUT CURRICULAR COMPONENTS BY DISTANCE LEARNING IN PRESENTIAL COURSES
DOI:
https://doi.org/10.33362/professare.v12i3.3278Keywords:
Educação a Distância – EaD, Pesquisa de satisfação, Graduação, Administração, Ciências ContábeisAbstract
This research study focuses on the perceptions of students from face-to-face Administration and Accounting courses at a higher education institution in the Midwest of Santa Catarina, Brazil, regarding distance learning curricular components. The research is of a qualitative-quantitative nature, descriptive in type, based on a survey using a questionnaire and semi-structured interviews. The results indicate that the organization of Distance Learning is systematically and coherently developed, showing advancements throughout its existence in the institution under study. Out of the 122 participating students, 80 are enrolled in the Administration course, and 42 in Accounting, between the 2nd and the 8th semester, aged between 17 and 25 years old (81.9%), 56.6% females and 42.6% males. These students have a positive assessment of the organization of the Distance Learning sector (76.45%) and evaluate well (72.10%) also the study material, as well as the tests (64.8%), and the performance of teachers is rated as satisfactory by 65.87% of students. Positive evaluation percentages decrease when the same students assess their own performance, resulting in a positive perception of 54.35%. Perceptions are predominantly positive, but neutrality draws attention to the need for specific actions, such as conducting surveys at the end of each curricular component to assess teacher's performance, material quality, and other variables important for the teaching and learning process.
Keywords: Distance Learning – DL. Satisfaction survey.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto Nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 20 dez. 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=78731-d9057-pdf&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 11 dez. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Nº 2.117, de 6 de dezembro de 2019. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 11 dez. 2019. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-2.117-de-6-de-dezembro-de-2019-232670913. Acesso em 16 nov. 2022.
BURCI, Taissa Vieira Lozano, et al. Ambientes Virtuais de Aprendizagem: A Contribuição da Educação a Distância para o ensino remoto de emergência em tempos de pandemia. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Ibero-americana. Pernambuco, v. 11, n. 02, p. 01-16, Fev. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/download/248136/pdf_1. Acesso em 17 de maio. de 2022.
CARDOSO, Salomão David Vergne; SILVA, Tainara dos Anjos. Marketing de Relacionamento: O cliente do século XXI. Revista Científica do UniRios. Rio de Janeiro, v.01, n. 01, p. 92-110, out. 2020. Disponível em: https://www.unirios.edu.br/revistarios/media/revistas/2020/27/marketing_de_relacionamento.pdf. Acesso em: 27 mar. 2022.
COSTA, Matheus de Araújo; BRITO Max Leandro de Araújo. A utilização da ferramenta Instagram para impulsionar o crescimento de uma pequena empresa. e-Acadêmica. Natal, v. 01, n. 02, p. 01-06, Jun. 2020. Disponível em: https://www.eacademica.org/eacademica/article/download/8/8. Acesso em 29 de mar. de 2022.
DAMASCENO, Filipe Moreira, et al. Proposta de implementação da ferramenta Pdca para melhorias no setor de rh em uma empresa de prestação de serviços. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. São Paulo, v. 05, n. 05, p. 28-47, Out. 2020 Link de acesso: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/administracao/implementacao-da-ferramenta. Acesso em: 28 de mar. 2022.
ESPANHOL, Dyenfer Moreira; MOREIRA, Maria Carolina; COSTA, Simone Teles da Silva. A importância do marketing no processo empreendedor dos microempresários. Brazilian Journal of Development. São José dos Pinhais, v.07, n.07, p.70084-70104, jul.2021 Disponível em: https://brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/32771/pdf. Acesso em: 31 de mar. de 2022.
LACERDA, Anderson Lopes de; SILVA, Tatiana da. Materiais e estratégias didáticas em ambiente virtual de aprendizagem. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 96, n. 243, p. 321–342, maio 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S2176-6681/337812844 Acesso em 18 dez. 2023.
MEYER, Antonia Izabel da Silva Clara, MONT ́AVERNE Roseane da Silva Azevedo. proposta pedagógica do moodle. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação-REASE. São Paulo, v. 07, n. 05, p. 226-241, Maio. 2021. Disponivel em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/1187/520. Acesso em 14 de maio. de 2022.
MINEIRO, Márcia. Pesquisa de survey e amostragem. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. São Paulo, v. 01, n. 02, p. 284-306, out./dez. 2020. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/reedISSN: 2675-6889. Acesso em: 25 de out. 2022.
MORAES, Henaldo Barros. ARAÚJO, José Carlos Souza. A expansão do número de cursos, matrículas e vagas em cursos de formação de professores na educação a distância no Brasil no período de 2000 a 2019. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. São Paulo, v. 11, n. 01, p. 112-124, Mar. 2021. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/numero-de-cursos, DOI: 10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/educacao/numero-de-cursos. Acesso em: 10 de abr. de 2022.
MORAIS, Heliel Barros. Qualidade e satisfação no atendimento ao cliente: Desafios para a administração pública. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. São Paulo, v. 24, n. 11, p. 42-57, Nov. 2020. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/administracao/qualidade-e-satisfacao, DOI: 10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/administracao/qualidade-e-satisfacao. Acesso em: 28 de mar. 2022.
MOREIRA, Isabel Cristina Alves. Perfil do aluno em cursos de educação a distância. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. São Paulo, v. 10, n. 02, p. 119-131, Fev. 2021.Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/cursos-de-educacao, DOI: 10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/educacao/cursos-de-educacao. Acesso em: 10 de abr. de 2022.
SILVA, Claudinete de Jesus. Ciências Exatas e da Terra, Sociais, da Saúde, ambientes virtuais de aprendizagem: limites e possibilidades para utilização no ensino médio Humanas e Engenharia/Tecnologia. Revista Científica Multidisciplinar RECIMA21. São Paulo, v. 02, n.01, p. 288-306, Jan. 2021. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/77/105. Acesso em: 27 maio. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Professare
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à Revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta Revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta Revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta Revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).