STUDENT PERCEPTIONS ABOUT CURRICULAR COMPONENTS BY DISTANCE LEARNING IN PRESENTIAL COURSES

STUDENT PERCEPTIONS ABOUT CURRICULAR COMPONENTS BY DISTANCE LEARNING IN PRESENTIAL COURSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33362/professare.v12i3.3278

Keywords:

Educação a Distância – EaD, Pesquisa de satisfação, Graduação, Administração, Ciências Contábeis

Abstract

This research study focuses on the perceptions of students from face-to-face Administration and Accounting courses at a higher education institution in the Midwest of Santa Catarina, Brazil, regarding distance learning curricular components. The research is of a qualitative-quantitative nature, descriptive in type, based on a survey using a questionnaire and semi-structured interviews. The results indicate that the organization of Distance Learning is systematically and coherently developed, showing advancements throughout its existence in the institution under study. Out of the 122 participating students, 80 are enrolled in the Administration course, and 42 in Accounting, between the 2nd and the 8th semester, aged between 17 and 25 years old (81.9%), 56.6% females and 42.6% males. These students have a positive assessment of the organization of the Distance Learning sector (76.45%) and evaluate well (72.10%) also the study material, as well as the tests (64.8%), and the performance of teachers is rated as satisfactory by 65.87% of students. Positive evaluation percentages decrease when the same students assess their own performance, resulting in a positive perception of 54.35%. Perceptions are predominantly positive, but neutrality draws attention to the need for specific actions, such as conducting surveys at the end of each curricular component to assess teacher's performance, material quality, and other variables important for the teaching and learning process.

Keywords: Distance Learning – DL. Satisfaction survey.

Author Biographies

Sandra Mara Bragagnolo, Universidade do Alto Vale do Rio do Peixe – UNIARP

Mestre em Desenvolvimento e Sociedade pela Universidade Alto Vale do Rio do Peixe - UNIARP.

Joel Haroldo Baade, Universidade do Alto Vale do Rio do Peixe – UNIARP

Master’s Program in Basic Education (PPGEB) at the Alto Vale do Rio do Peixe University (UNIARP). Caçador – Brazil. https://orcid.org/0000-0001-7353-6648. E-mail:
baadejoel@uniarp.edu.br. 

André Lucas Bueno, Universidade do Alto Vale do Rio do Peixe – UNIARP

Egresso do curso de Adminisitração da Universidade Alto Vale do Rio do Peixe - Uniarp. 

References

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto Nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 20 dez. 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=78731-d9057-pdf&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 11 dez. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Nº 2.117, de 6 de dezembro de 2019. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 11 dez. 2019. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-2.117-de-6-de-dezembro-de-2019-232670913. Acesso em 16 nov. 2022.

BURCI, Taissa Vieira Lozano, et al. Ambientes Virtuais de Aprendizagem: A Contribuição da Educação a Distância para o ensino remoto de emergência em tempos de pandemia. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Ibero-americana. Pernambuco, v. 11, n. 02, p. 01-16, Fev. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/download/248136/pdf_1. Acesso em 17 de maio. de 2022.

CARDOSO, Salomão David Vergne; SILVA, Tainara dos Anjos. Marketing de Relacionamento: O cliente do século XXI. Revista Científica do UniRios. Rio de Janeiro, v.01, n. 01, p. 92-110, out. 2020. Disponível em: https://www.unirios.edu.br/revistarios/media/revistas/2020/27/marketing_de_relacionamento.pdf. Acesso em: 27 mar. 2022.

COSTA, Matheus de Araújo; BRITO Max Leandro de Araújo. A utilização da ferramenta Instagram para impulsionar o crescimento de uma pequena empresa. e-Acadêmica. Natal, v. 01, n. 02, p. 01-06, Jun. 2020. Disponível em: https://www.eacademica.org/eacademica/article/download/8/8. Acesso em 29 de mar. de 2022.

DAMASCENO, Filipe Moreira, et al. Proposta de implementação da ferramenta Pdca para melhorias no setor de rh em uma empresa de prestação de serviços. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. São Paulo, v. 05, n. 05, p. 28-47, Out. 2020 Link de acesso: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/administracao/implementacao-da-ferramenta. Acesso em: 28 de mar. 2022.

ESPANHOL, Dyenfer Moreira; MOREIRA, Maria Carolina; COSTA, Simone Teles da Silva. A importância do marketing no processo empreendedor dos microempresários. Brazilian Journal of Development. São José dos Pinhais, v.07, n.07, p.70084-70104, jul.2021 Disponível em: https://brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/32771/pdf. Acesso em: 31 de mar. de 2022.

LACERDA, Anderson Lopes de; SILVA, Tatiana da. Materiais e estratégias didáticas em ambiente virtual de aprendizagem. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 96, n. 243, p. 321–342, maio 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S2176-6681/337812844 Acesso em 18 dez. 2023.

MEYER, Antonia Izabel da Silva Clara, MONT ́AVERNE Roseane da Silva Azevedo. proposta pedagógica do moodle. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação-REASE. São Paulo, v. 07, n. 05, p. 226-241, Maio. 2021. Disponivel em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/1187/520. Acesso em 14 de maio. de 2022.

MINEIRO, Márcia. Pesquisa de survey e amostragem. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. São Paulo, v. 01, n. 02, p. 284-306, out./dez. 2020. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/reedISSN: 2675-6889. Acesso em: 25 de out. 2022.

MORAES, Henaldo Barros. ARAÚJO, José Carlos Souza. A expansão do número de cursos, matrículas e vagas em cursos de formação de professores na educação a distância no Brasil no período de 2000 a 2019. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. São Paulo, v. 11, n. 01, p. 112-124, Mar. 2021. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/numero-de-cursos, DOI: 10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/educacao/numero-de-cursos. Acesso em: 10 de abr. de 2022.

MORAIS, Heliel Barros. Qualidade e satisfação no atendimento ao cliente: Desafios para a administração pública. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. São Paulo, v. 24, n. 11, p. 42-57, Nov. 2020. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/administracao/qualidade-e-satisfacao, DOI: 10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/administracao/qualidade-e-satisfacao. Acesso em: 28 de mar. 2022.

MOREIRA, Isabel Cristina Alves. Perfil do aluno em cursos de educação a distância. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. São Paulo, v. 10, n. 02, p. 119-131, Fev. 2021.Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/cursos-de-educacao, DOI: 10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/educacao/cursos-de-educacao. Acesso em: 10 de abr. de 2022.

SILVA, Claudinete de Jesus. Ciências Exatas e da Terra, Sociais, da Saúde, ambientes virtuais de aprendizagem: limites e possibilidades para utilização no ensino médio Humanas e Engenharia/Tecnologia. Revista Científica Multidisciplinar RECIMA21. São Paulo, v. 02, n.01, p. 288-306, Jan. 2021. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/77/105. Acesso em: 27 maio. 2022.

Published

2023-12-30

How to Cite

Bragagnolo, S. M., Baade, J. H., & Bueno, A. L. (2023). STUDENT PERCEPTIONS ABOUT CURRICULAR COMPONENTS BY DISTANCE LEARNING IN PRESENTIAL COURSES: STUDENT PERCEPTIONS ABOUT CURRICULAR COMPONENTS BY DISTANCE LEARNING IN PRESENTIAL COURSES. Professare, 12(3), e3278. https://doi.org/10.33362/professare.v12i3.3278

Issue

Section

ARTIGOS

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>